Ce s-a întâmplat cu drumul cu panouri solare inaugurat în Franța acum trei ani
Foto: Brice Robert / www.wattwaybycolas.com via Daily Mail
In 2016, Franta dezvaluia indraznetul plan de a acoperi 1.000 de kilometri de drum cu panouri fotovoltaice, care urma sa alimenteze cu energie electrica pana la 5 milioane de oameni, respectiv 8% din populatia tarii.
Prognozele s-au dovedit insa prea optimiste, dupa cum o demonstreaza analiza rezultatelor pentru prima bucata de 1 kilometru a proiectului.
Chiar dupa instalare, a devenit evident faptul ca panourile, cu o suprafata totala de 2.800 de metri patrati, nu pot face fata traficului auto intens, degradandu-se, cojindu-se si crapand. O parte dintre ele au fost demontate, fiind prea deteriorate pentru a mai putea fi reparate.
Le Monde relateaza ca inginerii nu au luat in calcul deteriorarea panourilor din cauze naturale precum fulgerele si frunzele putrezite si nici vehiculele de trafic greu, cum sunt camioanele si tractoarele, care circula frecvent pe drum, noteaza Global Construction Review. Nu a fost luat in considerare nici nivelul zgomotului produs de traficul rutier pe un astfel de drum, fiind nevoie ulterior ca limita de viteza sa fie redusa la 70 km/h.
Rezultatele au fost dezamagitoare si in ceea ce priveste generarea propriu-zisa de energie, chiar si cu panourile in stare intacta. Daca autoritatile franceze se asteptau sa obtina venituri de 10.500 de euro pe an din vanzarea de energie electrica, acestea au fost de numai 4.550 de euro in 2017 si de 3.100 euro in 2018.
"Elementele tehnice si economice ale proiectului nu au fost intelese suficient. Este o totala absurditate sa inovezi in detrimentul solutiilor care exista deja si care sunt mult mai profitabile, cum sunt panourile solare pentru acoperisuri", a spus Marc Jedliczka, vicepresedintele Retelei pentru tranzitia energetica din Franta.
Valoarea proiectului s-a ridicat la 5 milioane de euro, fiind finantat de Ministerul Mediului si dezvoltat de Wattway, o companie infiintata de firma de constructii Colas, parte a grupului Bouygues.