Cum a fost cea de-a X-a ediție a Supply Chain & Logistics Forum 2022
Pe 30 septembrie 2022, BusinessMark a organizat cu succes la București cea de-a X-a ediție a Supply Chain & Logistics Forum & Expo, eveniment dedicat specialiștilor din logistică.
Am avut alături de noi 10 specialiști din domeniu, alături de care am analizat provocările cu care se confruntă lanțurile de aprovizionare post-pandemie și ca urmare a crizei containerelor, creșterii prețurilor pentru materiile prime, inflației și a războiului din regiune.
Vă invităm să descoperiți punctele cheie ale evenimentului, ce a inclus sesiuni de prezentări și un panel. Cei care nu au ajuns la eveniment pot solicita înregistrarea conferinței pe site-ul BusinessMark, în secțiunea On Demand.
Bogdan Cheța, Director Supply Chain, Sphera Franchise Group (KFC, Pizza Hut, Pizza Hut Delivery și Taco Bell) a deschis prima sesiune a conferinței, vorbind despre necesitatea construirii o relație bazată pe încredere cu furnizorii.
„În fiecare companie sunt proiecte de reducere a costurilor, de optimizări, de studiere a variantelor alternative de aprovizionare, dar nu întotdeauna aduc rezultat. Mă aflu în fața dvs. pentru a discuta despre ce putem facem în plus - mai devreme sau mai târziu ne lovim de problema costurilor crescute și de rentabilitate. Sunt de părere că partea de calitate, de siguranță alimentară, de experiență a clientului nu poate fi pusă în pericol. Furnizorii vin și spun că a crescut materia primă și vin cu creșteri foarte mari. În 2022, avem o piață a ofertei mai mult ca o piață a cererii. Însă având în vedere că oferta e inelastică, trebuie să vedem ce putem prinde în preț și ce nu. Contează valoarea parteneriatului cu furnizorii: mulți dintre furnizori răspund și sunt alături de tine, dacă ai avut o relație bună cu ei – se vede investiția în timp și lucrurile făcute bine.
Dacă avem contracte mai vechi de 2020, trebuie să ne uităm în piață. 2020 și 2021 au fost atât de grei, încât este nevoie să ne uităm în piață. Ai nevoie de o echipă puternică, dar este singura soluție. În Supply Chain, întotdeauna ne gândim cum să ajungem mai repede la client. Trebuie să gândim diferit față de tot ce știam până acum și să avem curajul să punem la îndoială lucrurile care păreau sfinte, scrise în ADN-ul companiei. În momentul în care se desfășoară un studiu de piață, afli niște informații valoroase de la client și găsite căi de optimizare.
Nu e o pierdere de valoare a învăța furnizorul să lucreze eficient. Contează și metoda în care lucrezi cu furnizorul. Noi le-am pus întrebarea: «Ce trebuie să facem pentru a beneficia de un cost mai mic?» A doua întrebare este: «Ce vă ajută pe voi intern ca să ne dați un preț mai mic?» Clientul poate avea o eficiență internă pe care să o împartă cu tine. O altă întrebare este: «Care parte din serviciu/produs o putem face noi mai bine și care parte o puteți face voi mai bine?»”, a spus el.
Laura Simion, Logistics Director, Flanco Romania, care a atras atenția asupra unul alt element important: implicațiile unei experiențe negative a clientului asupra business-ului.
„În afară că își dorește un produs și verifică prețurile pe diverse site-uri, clientul se uită și la condițiile de livrare, nu doar la produs și la preț. 55% dintre consumatori doresc să caute un produs online și să verifice ce este disponibil în stocul magazinelor locale. 49% dintre consumatorii europeni se uită la condițiile de livrare. Clienții își doresc să fie primii care au un gadget și, eventual, să îl ia și la un preț bun. Se uită la cine îl pune cel mai repede în piață și îi face disponibil produsul din gama pe care și-o dorește.
În momentul în care clientul a avut o experiență negativă, o parte dintre ei își schimbă retailerul. Din cei 8% cu experiențe negative, 36% schimbă retailerul, 59% fac reclamație – dacă nu ne corectăm activitățile și nu le îmbunătățim, tot împotriva noastră se întoarce. 6% dintre ei postează pe social media și nu doar că e vorba despre acel moment, ci despre brand – nu e suficient că l-ai pierdut, dar pierzi și alți clienți, pentru că review-urile contează. Așa că trebuie să fim atenți la ce e important pentru client. Cei trei factori decizionali pentru a cumpărat sunt viteza, costul livrării, cât și conveniența livrării”, a subliniat ea.
În continuare, Cosmin Băroiu, General Manager, Mantis România, a prezentat soluția prin care unul din cei mai mari lideri globali din e-commerce a reușit să își eficientizeze procesele, pentru a răspunde cu promptitudine solicitărilor clienților.
„Am vrut să prezentăm acest proiect, pentru că succesul lui vine din crearea unor fluxuri sănătoase. Am fi putut să punem mai mulți oameni în picking, dar privind de sus, blocam packing-ul și sorting-ul. S-a creat o cadență și un trafic controlat care dă fluiditate și elimină blocajele. Un aspect interesant e că acest proiect a început în februarie 2021 și s-a terminat la final de august 2021 – 6-7 luni a durat implementarea, timp în care s-a construit fulfillment center-ul.
Este un sistem care oferă suport decizional pentru companiile care trebuie să ia decizii ținând cont de foarte multe criterii. Acum lucrăm la adăugarea de automatizări accesibile, precum: «Cum putem crește productivitatea în sorting?» sau alte aplicabilități de tehnologii, cum ar fi un operator să poată lucra cu ochelari care să îi ofere suport în activitate, dar și aplicabilități de lumină”, a spus el.
Un proiect de transformare a Supply Chain trebuie să înceapă prin acordarea de atenție oamenilor din companie”, a punctat Daniel Enache, Supply Chain Global Access Range Manager, Dacia.
„Noi ne-am dat seama că zona de oameni ar fi o provocare importantă în perioada asta – și prin prisma faptului că în zona de automotive avem nevoie de anumite competențe. Ne-am dat seama că modificările ce apar în contextul de business sunt, majoritatea, ireversibile, iar viteza cu care transformările se operează este foarte mare.
Transformarea pe care noi, ca organizație, trebuie să o facem de unde va veni? Din exterior sau din interior? Pentru noi, pentru a crea valoare pentru client, cel mai benefic ar fi ca aceasta să vină din interior; de aceea am lansat un proiect de transformare a Supply Chain, pentru a ne putea descurca în perioada următoare.
S-au făcut multe workshop-uri, oamenii au venit și au vorbit despre dificultățile unor procese, care sunt procesele ce ar putea fi digitalizate. Tot acești oameni au venit cu idei și cu propuneri de soluții. Am dezvoltat acțiuni de tip coaching, pentru că oamenii au simțit nevoia să fie ajutați, au fost acțiuni între departamente. Am realizat că trebuie să luăm mai repede deciziile, să fim mai curajoși. Am lucrat foarte mult pe zona de comunicare – pentru că o informație comunicată greșit poate avea efecte în interiorul organizației.
Zona de automotive a fost puternic afectată de criza de componente, însă rezultatele din ultimul an și jumătate sunt extraordinar de bune, am reușit să dăm valoare către clienții noștri”, a spus el.
De aceeași părere este și Mirela Scărlătescu, COO, Druckfarben Romania, care a încheiat prima sesiune: „Nu construim un business. Construim oameni, care construiesc business-ul. Dacă avem oamenii potriviți, ulterior putem face procese și ne putem gândi la instrumentele prin care ne putem atinge obiectivele. Mă uit la Supply Chain din ultimii 7-8 ani ca la un business de sine stătător, în care cea mai importantă componentă sunt oamenii: cum îi alegem, cum, îi motivăm, cum îi dezvoltăm?
Dacă nu ne uităm la aceste aspecte, următoarele etape sunt foarte greu de implementat și nu vom putea face procesele. E mai bine să alegem foarte bine de prima oară și apoi să depunem toate eforturile pentru ca angajații să rămână cu noi. În echipele noastre avem generația X, millennials și în curând vom avea și angajați din generația Z. Fiecare generație are alte obiective, alte instrumente pentru a fi motivată – noi, ca manageri, trebuie să avem grijă să îi motivăm diferențiat atât pe generații, cât și de la om la om. Prin prisma pandemiei, am început să știm foarte multe despre oamenii noștri.
Lucrul de acasă a adus foarte multe provocări – cum motivezi omul fără să devii un fel de Big Brother? Vom avea work from home pentru mulți ani. O să vă atrag atenția asupra piramidei Maslow – de multe ori, nu știm cum să motivăm oamenii. Trebuie să ne întrebăm ce nevoi are un om? Dacă avem probleme cu oamenii, să revizităm piramida. Nu cumva noi încercăm să le asigurăm niște nevoi superioare, când el nu le are pe cele de bază asigurate?
Deja se discută că ne vom schimba complet cariera la 40 de ani – se schimbă carierele, vom fi nevoiți să facem alte lucruri. Situația de pandemie cred că ne-a schimbat ca lideri, ca manageri, cât și pe oamenii noștri. Nu trebuie să interferăm cu lucrurile personale ale angajatului, dar un om nefericit, cu probleme personale, nu va performa”, a explicat ea.
Supply Chain & Logistics Forum a continuat cu un invitat special: Roman Rylyk, Supply Chain Operations Director, Board member Sub Sahara Africa Executive Committee, Henkel, care a vorbit despre capacitatea organizațiilor de a depăși obstacolele.
„Dacă vorbim despre reziliența în Supply Chain, aceasta are legătură cu capacitatea de a depăși obstacolele și de ne recupera, la nivel de business. Să privim spre elemente importante, precum reziliența în fața obstacolelor și capacitatea de recuperare. Dacă ar fi să facem o analogie cu corpul uman, ai nevoie de suport pentru o recuperare rapidă atunci când ai o infecție în organism. La început, te poți axa pe evitarea factorilor disruptivi. Reziliența reprezintă o etapă în care organizația dobândește agilitatea și flexibilitatea de a răspunde provocărilor.
Trebuie să ne întrebăm și dacă organizația noastră este pregătită să facă față momentelor de impas? O organizație matură trebuie să fie conștientă de riscuri, să își informeze echipele cu privire la acestea. Fiecare membru al echipei trebuie să își înțeleagă rolul și ce decizii trebuie să ia în cazul unor situații neprevăzute. Fiecare organizație deține niște cunoștințe privind riscurile și, de aceea, este important să profităm de aceste informații în procesul de luare de decizii. Un rol important îl are și tehnologia – astfel că instrumentele de raportare ne pot fi utile în momente de risc”, a explicat el.
Ultima parte a evenimentului a fost dedicată unui panel de dezbatere moderat de Cosmin Băroiu, General Manager, Mantis România și Daniel Drăgan, Managing Partner, BusinessMark, la care au participat: Claudia Badea (Cora România), Laura Simion (Flanco România), Sînziana Pardhan (P3 România), Raluca Radu (ANSWEAR România și MTH Digital) și Cristian Roșca (Macromex).
„Această criză pandemică a fost, pentru noi toți, un exercițiu de adaptare la noile nevoi din piață. Cu o agilitate foarte, foarte mare, am reușit să ne adaptăm într-un timp scurt. Proiectele s-au văzut de la începutul pandemiei și continuă. Noi lucram la un nou website înainte de debutul pandemiei, însă ne-a ajutat foarte mult să știm ce își dorește clientul și cum ne putem adapta la nevoile lor.
În pandemie, am luat mai multe decizii importante pe zona de e-commerce, precum implementarea unui warehouse management system. Am setat o prioritate a unor proiecte pe termen scurt, mediu și lung, astfel încât le continuăm și pe anii viitori. Este foarte importantă setarea priorităților și comunicarea cu celelalte departamente din cadrul companiei. Decizia de a implementa acest proiect s-a conturat din strategia de e-commerce, însă pe măsură ce am început să analizăm am realizat că e la fel de important și în hypermarket, pentru că eficientizează toate procesele”, a explicat Claudia Badea, Ecommerce and Crosschannel Director, Cora România.
Despre importanța comunicării a vorbit și Laura Simion, Logistics Director, Flanco România: „Cred că cele mai importante sunt planificările realiste, comunicările interne, între departamente, dar și externe, cu furnizorii - acestea sunt esențiale. Nu poți să faci investiții și implementări fără să îți chemi la masa discuțiilor toți partenerii.
Trebuie să ne întrebăm și ce facem pentru viitor? Te apuci să faci schimbări și implementări, însă când vorbim despre digitalizare, România este o țară cu zeci de hârtiuțe. Noi am început un proces de a scoate toate hârtiile din magazine, lucru care are impact asupra tuturor proceselor pe care noi le făceam în magazine. Toți au trebuit să își refacă procesele, astfel încât să respectăm și legislația. Acum o lună am trecut la implementarea primelor etichete electronice – toți facem campanii, toți modificăm prețurile la un moment dat, astfel că trebuie să treci la digitalizare.”
Sînziana Pardhan, Managing Director, P3 România, a vorbit despre eficientizarea lanțului logistic și despre implicațiile pe care le are last mile delivery.
„Noi am realizat că singura constantă este schimbarea. A fost pandemie, acum avem o situație geopolitică specială și nu știm ce schimbări vor mai apărea. Prin natura lor, lucrurile se schimbă și nu poți avea rețete aplicabile pentru orice situație. Din punctul nostru de vedere, pandemia a avut un impact pozitiv, pentru că a adus nevoia de noi spații de depozitare pentru companii. Pentru noi, imediat în momentul în care a venit pandemia, poate toți ceilalți își opreau activitatea, în timp ce, în parcul nostru, nivelul de activitate a crescut la nivelul de la Black Friday. Flexibilitatea mentală este foarte importantă (...).
În calitate de dezvoltatori, putem aduce valoare în lanțul logistic astfel încât să venim în întâmpinarea cerințelor consumatorului final, dar aducem un impact și în reducerea costurilor. În 2019, am evaluat impactul unui depozit de last mile, rezultatele fiind pozitive din perspectiva costurilor. Transportul are un impact de peste 50% în acest last mile delivery. Are sens să plătești puțin mai mult pe depozitare, pentru că salvezi foarte mult la costurile de transport. La o reducere cu 10km a distanței către consumatorul final, deci o apropiere de metropolă, impactul în costuri este de 1 milion de euro la un depozit de dimensiuni medii. Noi dezvoltăm activ depozitele din interiorul orașelor, segment foarte dezvoltat în vestul Europei. În România este încă în fașă, dar am făcut deja primii pași în acest sens”, a spus ea.
La rândul său, Raluca Radu, Country Manager, Answear; Fondator și Managing Partner, MTH Digital, a punctat că organizația pe care o reprezintă are ca prioritate îmbunătățirea proceselor: „Am ajuns la un e-commerce reprezentând 10% din totalul de retail, dar este mult loc de creștere. Consumatorii sunt obișnuiți să comande și online, dar și offline, și există o sinergie între cele două canale. Și pentru noi pandemia a venit cu provocări pe lanțul logistic.
Când vine vorba de așteptările clientului, studiile arată că așteptările clienților au crescut – aceștia se așteaptă să au opțiuni de livrare în aceeași și sau a doua zi. Aici mi se pare că există un avantaj al retailerilor locali – vin jucători din Polonia, Cehia, Germania în piață, iar interesant e că acești jucători nu au cum să ofere livrare în mai puțin de 3 zile și, cu toate acestea, se găsesc în top. Pentru retailerii internaționali, o prioritate va fi îmbunătățirea proceselor – și noi luăm în calcul îmbunătățirea opțiunilor pentru last mile delivery.”
În tot acest proces, nu trebuie minimizat impactul pe care îl au oamenii, a amintit Cristian Roșca, Supply Chain Director, Macromex: „Pandemia ne-a învățat că oamenii contează extraordinar de mult. Am văzut situațiile în care am fost puși, când oamenii nu puteau veni la lucru, când magazinele erau parțial închise. Am învățat să fim mai deschiși, să fim mai curajoși în ceea ce privește modul în care luăm decizii și să căutăm soluții continuu (...).
Astăzi, Macromex are două platforme de e-commerce, unul dedicat canalului de retail și celălalt pentru HoReCa. Acestea oferă posibilitatea pentru clienții noștri să își facă inclusiv un calcul de rentabilitate pe soluția aleasă, dând mult mai mult timp oamenilor de vânzări să acționeze ca niște consultanți, ci nu ca niște cititori de oferte (...). Dacă te duci în orice depozit logistic de food vei găsi oameni care se chinuie să destocheze. În ciuda șocurilor la care suntem expuși și a tentației de a lua poziții rapide și radicale, cred că pandemia ne-a învățat să fim mai analitici, mai precauți, să privim altfel stocurile. Ne-a învățat și să luăm poziții scurte, să urmărim piața cu o frecvență mai mare, să dialogăm mai mult cu furnizorii noștri, dar și cu colegii din alte departamente, pentru că doar așa putem ajunge la o poziție corectă în ceea ce privește stocurile.”
La cea de-a zecea ediție a „Supply Chain & Logistics Forum” au participat aproape 200 de persoane, atât la Radisson Blu Hotel, cât și virtual, pe platforma MyConnector.