Locuințe încălzite cu căldură de la metrou
Astfel, aerul cald rezultat ca urmare a operarii magistralei Northern Line va fi "varsat" in reteaua de termoficare a cartierului Islington, asigurand, pana la sfarsitul anului, incalzirea a sute de locuinte, dar si a unor cladiri de birouri si centre de recreere.
Numit Bunhill 2, proiectul este de fapt a doua faza a unei scheme introduse inca din 2013 in Islington, de care beneficiaza deja 700 de locuinte. Acestora li se vor alatura din aceasta iarna inca 450, precum si alte cladiri, relateaza The Guardian.
Sistemul presupune existenta unui tunel vertical intr-o statie abandonata, prin care caldura este expulzata. In urmatoarea faza, o pompa de caldura capteaza acest exces de caldura, care este apoi transferat catre reteaua de termoficare a cartierului.
Scopul masurii este acela de a spori autosuficienta Londrei in ceea ce priveste consumul de energie si de a reduce emisiile de dioxid de carbon. O alta consecinta binevenita sunt facturi la caldura mai mici. Beneficii sunt si pentru utilizatorii liniei de metrou, care se vor bucura de o calatorie mai placuta din punct de vedere termic.
Pe fondul acutizarii crizei climatice, mai ales in contextul in care guvernul britanic a interzis utilizarea boilerelor pe gaz in casele noi incepand cu 2025, asistam in Marea Britanie la o "vanatoare" de surse regenerabile de caldura.
Autoritatile estimeaza ca in Londra este generata suficienta caldura reziduala pentru a acoperi 38% din necesarul de caldura al orasului.
"Aproape jumatate din energia utilizata in Marea Britanie este pentru incalzire si o treime din emisiile din Marea Britanie provin din activitatea de incalzire. In conditiile in care guvernul spune ca trebuie sa devenim carbon neutru in 30 de ani, trebuie sa gasim o modalitate de a scoate carbonul din sistemul de incalzire. Pentru comunitatea incalzirii centralizate a devenit clara oportunitatea ideii de a capta caldura reziduala si de a o pune la lucru local", spune Tim Rotheray, directorul Asociatiei pentru Incalzire Descentralizata din Marea Britanie.
Metroul este doar una dintre surse. Un alt exemplu este o fabrica de zahar din Wissington, Norfolk, care foloseste caldura in exces obtinuta din pregatirea siropului pentru a creste marijuana medicinala intr-o sera.
Ideea nu este noua. Inca din 2010, in Franta a fost propus un proiect prin care un bloc de locuinte sociale din apropierea Centrului Pompidou din Paris urma sa fie incalzit cu ajutorul caldurii generate de pasagerii metroului parizian, reducand cu o treime factura la energie si emisiile de carbon ale cladirii.