Iţi place aceasta stire? Recomand-o prietenilor:
Abonează-te la SpaţiulConstruit sau conectează-te prin Facebook pentru a primi periodic articole similare.

Mobilitatea electrică, mobilitatea viitorului?

Transportul de suprafață pare să se confrunte cu o revoluție din prisma modului de viață în marile orașe. Se discută din ce în ce mai des despre vehiculul electric și beneficiile mobilității electrice, iar aceste soluții par să reprezinte mai mult decât reducerea poluării prin scăderea emisiilor de noxe.
Mobilitatea electrică, mobilitatea viitorului?

La Electric Drive, am reunit specialiști cu interese comune din domeniu alături de care am atins subiecte precum infrastructura unui vehicul electric, conceptele de carsharing și carpooling, dar și noile reglementări și realități pe care companiile și comunitățile trebuie să le ia în calcul pentru a dezvolta o strategie urbană durabilă și sustenabilă.

 

În prima sesiune a conferinței, Răzvan Popa - Membru al Parlamentului European - a deschis discuția, abordând subiectul mobilității electrice din prisma reglementărilor europene cu privire la inițiativele existente și implementarea acestora în contextul mobilității electrice. Răzvan susține că problema emisiilor de dioxid de carbon reprezintă o prioritate și se încearcă stabilirea unor norme îndreptate către producători, astfel încât mașinile care vor fi puse în vânzare să fie cu 0 emisii sau într-un procent cât mai scăzut. “La nivel european, numărul vehiculelor electrice reprezintă 1% din piața autoturismelor europene. Vorbim despre un procent foarte mic, însă ținta pe care dorim să o atingem până în 2030 este ca flota autoturismelor electrice din Europa să atingă jumătate din întreaga flotă.” Invitatul nostru subliniază importanța unor astfel de abordări, precum și transmiterea unui mesaj coerent către comunități, care să contribuie la stimularea achiziționării mașinilor electrice sau optarea pentru soluții alternative de mobilitate electrică: “În spațiul european, România acordă cele mai mari bonificații la achiziționarea unui vehicul electric - 10.000 euro - măsură, care a stimulat piața autoturismelor electrice. Totuși, încă discutăm de o infrastructură de alimentare care nu este bine pusă la punct.”

 

Discuția a continuat alături de Mihai Neacșu - Președinte, Asociația pentru Promovarea Vehiculelor Electrice în România, Membră AVERE Europa -, care a prezentat beneficiile soluției electrice de mobilitate. “Automobilul electric este flexibil, sursa mobilă putând fi utilizată și accesată mult mai facil în detrimentul arderii de combustibili fosili. Costul bateriilor a scăzut și va mai scădea, rămânând doar o chestiune de timp până când mașinile electrice vor fi mai ieftine decât mașinile diesel. În același timp, soluția electrică este mai eficientă cu 90-95%, ciclul de viață continuă să se îmbunătățească, iar feedback-ul utilizatorilor este extrem de pozitiv și încurajator.”


Bram Leusink - Consultant Sustainable Mobility, EVConsult - s-a alăturat discuției, prezentând o abordare diferită a ceea ce înseamnă mobilitatea electrică la nivel european. „Deja vorbim despre mijloace de transport în comun electrice - autobuze, dar și despre vehicule destinate transportului de mărfuri, precum camioanele. De exemplu, în Norvegia sau Marea Britanie, din ce în ce mai multe modele devin mai ieftine decât automobilele de tip diesel.” La nivel organizațional, din ce în ce mai multe companii adoptă politica mobilității electrice ca serviciu în beneficiul angajaților, aceasta fiind o veste mai mult decât îmbucurătoare. În egală măsură, costul consumului pare să fie mult mai puțin costisitor, iar din punct de vedere al infrastructurii de încărcare, Bram a adus în discuție cele trei categorii de spații de amenajare a stațiilor de încărcare - publice, semi-publice și private. “În Italia 30% dintre clădirile de birouri sunt autorizate și prevăzute cu stații de încărcare.”

 

Despre traficul din România, calitatea aerului și soluțiile pentru diminuarea poluării ne-a vorbit Cătălin Olteanu - Director Comercial, ALD Automotive: În contextul traficului ridicat, calitatea aerului este din ce în ce mai îngrijorătoare atât pentru autorități, cât și pentru comunitățile locale. De aceea, au început să fie luate măsuri în acest sens, iar soluțiile par a fi tehnologiile alternative: mașini electrice sau hybrid pentru a diminua emisiile de dioxid de carbon. În 2017, România a fost în topul listei care menționa țările cu cel mai intens trafic din Europa” . Mai mult decât atât, Cătălin menționează că presiunea noilor standarde legislative determină lansarea noilor modele de automobile electrice, iar digitalizarea, climatul și cadrul legal conduc către un „shift în mobilitate”.  De asemenea, invitatul nostru a atras atenția asupra importanței componentei de consultanță în procesul de educare a societății, cele mai mari temeri ale potențialilor utilizatori fiind legate de infrastructura de charging care nu este suficient de bine dezvoltată: „99% din utilizatorii mașinilor electrice își încarcă automobilele acasă”.


Mihai Petre - Senior Manager, Consultant Fond de Mediu, Deloitte România - a completat cele mai sus menționate din perspectiva cadrului legislativ: “Dacă vorbim despre reciclare, România este undeva la coada clasamentului. Totuși, Comisia Europeană pare să fie destul de îngăduitoare”.


Un alt promotor al mașinii electrice, Claudiu Suma - CEO, SafeFleet a abordat tematica conferinței din experiență proprie, ca utilizator, dar și ca manager al unei flote de agenți de vânzări utilizatori de mașini electrice. Claudiu susține că trendul se îndreaptă către descurajarea utilizării mașinilor diesel și că din punct de vedere al consumului, mașina electrică folosită în oraș este foarte eficientă. “Într-un ansamblu sistematic de tip peer-to-peer, încercăm să ne desfășurăm activitatea având ca element central individul, care la rândul său să devină promotor al tehnologiei electrice. Ne sfătuim clienții să își electrifice flota, să folosească un sistem de monitorizare a energiei. Toate inițiativele care susțin această mișcare vor duce cu siguranță la consolidarea conceptului de e-mobility. Un exemplu foarte clar este costruirea a două fabrici de baterii electrice în Ungaria.”


Oana Stamatin - Associate Director, Colliers România ne-a prezentat câteva statistici cu privire la soluțiile disponibile în materie de mobilitate electrică: “Analizând hărțile publice din București și mapând stațiile de încărcare din retail, amintim Dedeman care are stații de încărcare în zona de nord a Bucureștiului, dar și în țară. De asemenea, Mega Image deține 9 locații prevăzute cu stație de încărcare electrică, iar lista continua cu Lidl și din categoria producătorilor de carburanți -  Rompetrol, Socar”.


Am continuat discuțiile alături de Claudia Giurgea - Director Operațional/ Logistică, BRD - care a abordat tematica din perspectiva conceptului “green behavior” în rândul comunității. Claudia consideră că grija față de mediul înconjurător implică inclusiv o serie de politici implementate pentru promovarea mobilității electrice și a reducerii emisiilor.

 

În aceeași notă de promovare a responsabilității față de mediul înconjurător, Alexandru Filip - pilot raliu - afirmă faptul că industria mașinilor electrice are un impact major inclusiv în motor sport, unde progresele există și se fac pași importanți în această direcție: “Deja există campionatul de Formula E, iar piața de mașini electrice va deveni extrem de ofertantă. De exemplu, în 90% dintre cazuri eu circul cu scuter-ul, iar dacă fiecare dintre noi am găsi o variantă alternativă în detrimentul mașinilor tradiționale, cred că realitatea ar arăta diferit”.


Iordan Tonchev - Reprezentant Bulgarian Electric Vehicles Association (BAEPS) - a încheiat cea de-a doua ediție Electric Drive prezentând diferențele în materie de mobilitate electrică între România și Bulgaria: “În Bulgaria avem înmatriculate doar 600 de mașini, dintre care cele mai prezente fiind cele de tip hybrid și plug-in hybrid. De asemenea, avem 100 de puncte de încărcare în toată țara, inclusiv sistem fast charging răspândite inclusiv pe drumurile naționale”.


Electric Drive, ediția a II-a, a surprins cele mai importante subiecte din industria mobilității electrice, reușind astfel să aducă în atenția participanților noutăți și informații utile despre progresul în ceea ce privește rata de adopție a mobilității electrice în societate.

 

Mulțumim invitaților, participanților și partenerilor noștri: ALD Automotive, Rent for Comfort, Biroul de Traducere Champollion, Camerei de Comerț Bilaterale Bulgaria-România.

Pentru noi, confidențialitatea dvs. este importantă
Portalul spatiulconstruit.ro folosește cookies pentru a asigura funcționalitatea și securitatea site-ului, pentru a personaliza conținutul și modul de interacțiune, pentru a oferi facilități de social media și pentru a analiza modul în care este utilizat site-ul. Aceste cookies sunt stocate și prelucrate, de către noi sau partenerii noștri în conformitate cu toate reglementările în vigoare și toate standardele de confidențialitate și securitate actuale.

Vă rugăm să rețineți că este posibil ca anumite prelucrări ale datelor dumneavoastră cu caracter personal să nu necesite consimțământul dumneavoastră, dar vă puteți exprima acordul cu privire la prelucrarea realizată de către noi și partenerii noștri conform descrierii de mai sus utilizând butonul SUNT DE ACORD de mai jos.

Navigând în continuare, vă exprimați acordul implicit asupra folosirii cookie-urilor.

Mai multe detalii despre politica noastră de confidențialitate aflați aici: https://www.spatiulconstruit.ro/politica-de-confidentialitate.