Programul Casa Verde Fotovoltaice 2023 – Ce trebuie să știi
Creșterea alarmantă a facturilor pentru gaz și curent a afectat milioane de români în timpul sezonului rece, motiv pentru care sursele alternative pentru încălzire au fost și sunt încă la mare căutare.
De mare ajutor poate fi, în acest sens, Programul Casa Verde Fotovoltaice 2023, un program derulat de Administrația Fondului de Mediu. Programele de tip Casa Verde ale AFM s-au bucurat de succes încă de la lansare, din anul 2019.
Ce înseamnă Programul Casa Verde Fotovoltaice 2023
Potrivit Guvernului României, se vor aloca 2 miliarde de lei de la buget pentru acest program. Astfel, scopul este ca aproximativ 90.000 de gospodării să beneficieze de el.
Practic, românii interesați trebuie să depună o cerere de finanțare pentru achiziționarea de panouri fotovoltaice, cererile fiind aprobate în funcție de mai multe criterii și, bineînțeles, în limita fondurilor.
În Ghidul de finanțare se arată faptul că suma de 20.000 lei este finanţată de AFM și se scade de către instalatorul validat din valoarea totală a facturii, iar diferenţa se suportă de către beneficiarul final, din surse financiare proprii, aceasta fiind de minim 2.000 de lei.
Ce cheltuieli sunt finanțate de Programul Casa Verde Fotovoltaice 2023
Sunt considerate cheltuieli eligibile următoarele:
- cheltuielile cu achiziţia sistemului de panouri fotovoltaice cu putere minimă instalată de 3kW, având ca principale părţi componente: panouri fotovoltaice; invertor/invertoare; structura de susţinere a sistemului; tablou electric curent continuu/curent alternativ;
- cheltuielile cu montajul şi punerea în funcţiune a sistemului de panouri fotovoltaice;
- TVA aferentă cheltuielilor eligibile.
Cine poate beneficia de finanțare
Potrivit Ghidului de finanțare, este eligibil solicitantul care:
- este persoană fizică cu domiciliul în România;
- este proprietar al imobilului-construcţie pe care se amplasează sistemul de panouri fotovoltaice, astfel cum rezultă din extrasul de carte funciară; în cazul în care sistemul de panouri fotovoltaice care deserveşte construcţia se amplasează pe teren, este proprietar/deţine un drept de folosinţă şi asupra imobilului-teren, astfel cum rezultă din extrasul de carte funciară; nu este eligibil solicitantul al cărui drept de proprietate asupra imobilului construcţie şi/sau teren este înscris provizoriu în cartea funciară;
- are acordul tuturor proprietarilor cu privire la implementarea proiectului, astfel cum rezultă din cererea de finanţare, în situaţia în care imobilul-construcţie pe care se amplasează sistemul de panouri fotovoltaice este deţinut în coproprietate/devălmăşie;
- imobilul pe care se implementează proiectul nu este afectat de sarcini în favoarea unei persoane juridice sau a unei entităţi care desfăşoară activităţi economice, cu excepţia cazului în care este afectat de o ipotecă imobiliară;
- imobilul pe care se implementează proiectul nu face obiectul unui litigiu în curs de soluţionare la instanţele judecătoreşti, vreunei revendicări potrivit unei legi speciale sau dreptului comun sau al unei proceduri de expropriere pentru cauză de utilitate publică;
- nu are obligaţii restante la bugetul de stat şi la bugetul local, conform legislaţiei naţionale în vigoare, la data încărcării documentelor în aplicația AFM.
De reținut că, în cazul în care se depun două sau ai multe cereri de finanţare pentru acelaşi imobil identificat cu număr cadastral, este considerată eligibilă prima cerere de finanţare care îndeplineşte criteriile de eligibilitate.
De asemenea, nu este eligibil solicitantul care deţine în proprietate un imobil format din teren cu una sau mai multe construcţii, dintre care unele părţi sunt comune, iar restul sunt proprietăţi individuale, pentru care se întocmesc o carte funciară colectivă şi câte o carte funciară individuală pentru mai mult de două proprietăţi individuale, apartamente-locuinţe, aflate în proprietate exclusivă, care poate fi reprezentată de locuinţe şi spaţii cu altă destinaţie, după caz. Nu este eligibil, dar fără a se limita la acest exemplu, imobilul cu proprietăţi comune şi proprietăţi individuale, sub formă de bloc/condominiu, cu mai mult de două apartamente.
Acte necesare pentru a te înscrie în program
Documentele necesare pentru a beneficia de acest program sunt introduse de solicitant în aplicația de pe site-ul AFM.
Dintre acestea enumerăm:
• cererea de finanţare;
• actul de identitate al solicitantului;
• actul de identitate al coproprietarului/devălmaşului;
• împuternicirea notarială, în situaţia în care cererea de finanţare este semnată de către altcineva decât solicitantul;
• actul de identitate al persoanei împuternicite;
• extras de carte funciară, nu mai vechi de 60 de zile la data introducerii în aplicație;
• copia cărţii funciare colective;
• certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele solicitantului de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanţelor;
• certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul;
• certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială se va implementa proiectul.
Lista completă a documentelor necesare se regăsește în cadrul Ghidului de finanțare pe www.afm.ro
Pentru informații suplimentare ne puteți scrie la adresa de email casaverde@sistema.com.ro