Rezultatele jurizării aplicaţiei de finanţare „My School Can Be Cool” 2022-2023
Asociaţia De-a Arhitectura are bucuria să anunțe câștigătorii sesiunii de finanțare a programului educațional „My School Can Be Cool”. Derulat de-a lungul anului școlar 2022-2023 în 6 școli și licee din Bistrița (jud. Bistrița), București (sector 1 și 6 ), Cluj-Napoca (jud. Cluj), Frasin (jud. Suceava) și Ploiești (jud. Prahova), programul de diagnostic și design participativ destinat elevilor de gimnaziu și liceu a evaluat materialele trimise la concursul de proiecte și prezintă școlile ce vor implementa soluțiile propuse de elevi cu ajutorul finanțărilor primite de la sponsori și parteneri.
La această ediţie a sesiunii de finanțare au fost oferite trei premii, unul de către Raiffeisen Bank, finanțator al programului „My School Can Be Cool” în anul școlar 2022-2023 prin programul de granturi Raiffeisen Comunități, iar două de către Asociația De-a Arhitectura cu sprijinul sponsorilor Digital Spirit și AFI Europe Romania.
Echipa De-a arhitectura dorește să mulțumească tuturor celor implicați în acest proces de diagnostic și design participativ: profesorilor și arhitecților care i-au ghidat pe tineri pe tot parcursul demersului de învățare prin proiect, sponsorilor și partenerilor pentru implicare. Dar mai ales De-a Arhitectura le mulțumește pentru implicare, deschidere și proactivitate elevilor curioși și dornici să-și reimagineze școala conform nevoilor identificate, și își dorește să vadă cât mai multe inițiative care pornesc de jos în sus, de la utilizatori către decidenți.
Tocmai de aceea, din dorința de a evidenția rolul important pe care l-au jucat în tot acest proces și pentru a sublinia că vocea lor este importantă și e nevoie să se facă auzită și dincolo de băncile școlii, elevii au fost cei care au susținut prezentările proiectelor lor în cadrul jurizării care a avut loc online, în luna mai. Asociația De-a Arhitectura le mulțumește cu această ocazie și membrilor juriului care cred că tinerii sunt actori relevanți în comunitățile lor.
Premiul oferit de Raiffeisen Bank, finanțator al programului „My School Can Be Cool” în anul școlar 2022-2023, se acordă echipei de la Școala Gimnazială Nr. 311 din București, sector 6 coordonată de prof. Nicoleta Beliciu și îndrumată de arh. Roxana Pîrvu și stud. arh. Alina Dima, pentru proiectul „Take a break and read a book” („Ia o pauză și citește o carte”), care propune reamenajarea spațiului mansardei astfel încât să cuprindă loc pentru realizarea temelor înainte sau după școală, individual sau în echipă, loc pentru lectură și loc pentru relaxare și socializare. În afară de utilitatea propusă, elevii și-au dorit ca spațiul amenajat să creeze o atmosfera caldă, confortabilă, luminoasă care „să ne inspire liniște, relaxare, motivație, dorința de a învăța, dorința de a socializa, libertate”.
În strânsă legătură cu spațiul de la mansardă (cel care a făcut obiectul proiectului prezentat la sesiunea de finanțare) elevii au identificat și au prezentat nevoia amenajării holurilor adiacente pentru o imagine mai unitară și o mai bună funcționalitate și a spațiului. În acord cu dorința sponsorului, De-a Arhitectura a decis ca premiul special oferit cu ajutorul AFI Europe Romania să fie acordat tot Școlii Nr. 311 din București, sector 6 pentru extinderea intervenției din școală cu includerea amenajării coridoarelor adiacente.
Premiul oferit de De-a Arhitectura cu ajutorul sponsorului Digital Spirit, sponsor care și-a exprimat dorința de a finanța o școală din mediul rural, se acordă echipei de la Școala Gimnazială Bucșoaia - Structura Școlară Gimnazială Frasin, Suceava, coordonată de prof. Simona Covrig și îndrumată de arh. Iulia Condrea (Cosovanu), pentru proiectul „My Smiling School” („Școala mea zâmbitoare”) care propune amenajarea spațiului interior al școlii (coridoare) ce va include spațiu de relaxare cu mobilier (băncuță), spațiu expozițional pentru trofee, amenajarea unui spațiu dedicat profesorului de serviciu și personalizarea intrării pentru fiecare clasă. Copiii și-au dorit să personalizeze spațiul astfel încât să aibă „o școală la care să se vină cu bucurie.” Asociația De-a Arhitectura se bucură că își vor putea pune în practică ideea și le dorește să obțină, prin proiectul pe care îl vor implementa, starea de bine pe care și-o doresc pentru ei și pentru copiii care le vor urma.
Așa cum a fost consemnat în procesul jurizării, în baza notiţelor şi a observaţiilor membrilor juriului, dar şi a discuției ce a avut loc online în cadrul jurizării, dintre cele 6 clase/școli care s-au înscris și au participat în programul educațional în acest an școlar, două clase au trimis materiale pentru sesiunea de finanțare, trei clase nu s-au înscris la sesiunea de finanțare, iar o clasă este dintr-o școală privată, are un statut special și derulează programul pe o perioadă de doi ani.
Membrii juriului:
• Diana Dona, DD Architects, arhitect îndrumător al echipei de la Colegiul Național „Iancu de Hunedoara”, Hunedoara (jud. Hunedoara), echipă care a câștigat premiul I la sesiunea de finanțare „My School Can Be Cool” 2022
• Iarina Tavă, arhitect îndrumător al echipei de la Școala Gimnazială „Mircea cel Bătrân”, Curtea de Argeș (jud. Argeș), echipă care a câștigat premiul II la sesiunea de finanțare „My School Can Be Cool” 2022
• Brîndușa Havași, arhitect, membru asociat De-a Arhitectura, coordonator local De-a Arhitectura Vest, autor program educațional „My School Can Be Cool” (fostul „De-a arhitectura în școala mea”)
• Mina Sava, arhitect, președinte Asociația De-a Arhitectura, autor program educațional „My School Can Be Cool” (fostul „De-a arhitectura în școala mea”)
Secretar al sesiunii de finanțare:
• Viorica Popescu, arhitect, membru asociat De-a Arhitectura, coordonator al programului educațional „My School Can Be Cool” (fostul „De-a arhitectura în școala mea”)
Proiectele primite, care au respectat calendarul și au transmis toate materialele cerute prin regulament, au fost evaluate de către juriu după următoarele criterii, grupate în trei categorii:
Criterii de eligibilitate:
• costul proiectului se încadrează în sponsorizarea primită;
• capacitatea de a implica elevii în activităţile de implementare.
• prezentarea elevilor.
Criterii de evaluare cantitativă:
• numărul beneficiarilor proiectului.
Criterii de evaluare calitativă:
• impact mare în viaţa socială a şcolii;
• varietatea beneficiarilor proiectului (grupuri ţintă cât mai variate de utilizatori ai respectivei amenajări);
• efort redus de implementare (complexitate redusă la nivel de etape şi de activităţi);
• capacitatea de a deveni un exemplu de urmat și pentru alte şcoli (capacitatea de a fi replicat în alte şcoli);
• calitatea designului propus;
Toate proiectele înscrise la această sesiune de finanțare vor fi publicate, după finalizarea implementării, pe site-ul Școala Mea.
Asociația mulțumește încă o dată finanțatorului din acest an școlar, Raiffeisen Bank, și sponsorilor Digital Spirit și AFI Europe Romania pentru susținerea acestui program educațional.
De-a Arhitectura mulțumește, de asemenea, în mod special, Ordinului Arhitecților din România (OAR), partener strategic al asociației, care finanțează o parte a programelor Asociației prin „Timbrul Arhitecturii”.