Scoala proiectata de C.F. Moller in Copenhaga se detaseaza de cadrul istoric
Autor: Andrew Michler
Recent cea mai veche scoala din Danemarca a fost supusa unor lucrari de transformare prin completarea cladirii existente cu o noua aripa, realizata in stil contemporan. Volumetria vesel colorata, cu forme clare ofera un contrast placut cu arhitectura specifica a zonei istorice in care se afla. Echipa de la C.F. Moller Architects a propus aceasta extindere pentru a oferi zonei un impuls, un punct de pornire in demersul de innoire. Scoala reflecta dorinta danezilor de a avea cladiri cu un impact redus asupra mediului inconjurator prin folosirea unor elemente simple, dar eficiente care sa scada consumul de energie si in acelasi timp sa imbunatateasca calitatea spatiilor interioare.
Scoala Solvgade, construita in 1847 in apropierea baracilor din zona portuara Nyboder, Copenhaga, avea nevoie urgenta de reparatii capitale. Echipa de la C.F. Moller Architects a inceput prin lucrari importante de renovare ale cladirii istorice si abia dupa aceea au demarat lucrarile de proiectare ale noii aripi, ajungand in final sa dubleze suprafata scolii la 4 500mp.
Pentru ca nu au dorit ca noua constructie sa fie o simpla plomba intr-un cartier istoric, arhitectii au pus in valoare cladirea prin folosirea unei palete coloristice variate, in timp ce volumetria respecta profilul vecinatatilor. Multitudinea de ferestre pozitionate pe fatada sudica ofera spatiilor interioare lumina naturala din belsug si in acelasi timp un supliment de caldura. Un al doilea set de vitraje, amplasat la exterior, pe marginea anvelopantei imbunatateste performanta cladirii pe timpul iernii oferind in acelasi timp protectie fonica impotriva zgomotului strazii.
Pe timpul verii, cladirea este luminata indirect reducandu-se astfel costurile necesare racirii salilor. A fost gandit si un sistem de ventilare natural prin evacuarea aerului cald la nivelul superior al cladirii in timp ce aerul rece, filtrat patrunde prin zona parterului. Aceste masuri simple dar eficiente reduc consumul de energie al scolii la doar 64Kwora/mp pe an.
La interior, „planul cladirii se torsioneaza, coteste si se rasuceste, peretii curg, iar schema cromatica continua, facand legatura intre interior si exterior, generand un spatiu dinamic si educativ”. Calitatatea proiectului asigura un mediu de invatare dinamic in timp ce la nivelul zonei s-a intervenit prin crearea unui element generator de noi investitii.
Mai multe informatii gasiti pe: http://inhabitat.com/
Traducere si adaptare: Arh. Raluca Popa