12 imagini care ne arată evoluția livingului în ultimii 600 de ani
Va prezentam mai jos un proiect zicem noi interesant al designerilor americani de la HomeAdvisor, care ne arata in 12 imagini insotite de lamuririle autorilor cum a evoluat designul interior al livingului de-a lungul ultimilor 600 de ani si mai bine.
"Arta si cultura au renascut pe masura ce Renasterea franceza s-a raspandit in Europa. Arhitectii si-au redescoperit entuziasmul fata de ornamente si de detalii fine, inspirati de un nou simt al umanismului si al libertatii. Influentele arabesti si asiatice au revitalizat artele decorative, iar atentia deosebita fata de simetrie si de geometrie au conferit interioarelor europene un nou sentiment de armonie.
Am proiectat cabinetul din imaginea livingului nostru renascentist in forma unui mic palazzo (palat), frecvent intalnit in acea perioada. Coloanele si balcoanele sale imita forma cladirii, evocand armonie. Covorul turcesc este inspirat de cel pe care l-am vazut intr-o pictura de Hans Holbein cel Tanar, un pictor german care a trait in Londra erei renascentiste. Aceste covoare au fost initial tesute in vestul Turciei in secolul al XIV-lea si au devenit foarte populare in Europa Renascentista."
"Covoarele turcesti au iesit din gratiile modei in perioada barocului, cand o arhitectura mai opulenta si mai complicata a reclamat accesorii pe masura. Biserica Catolica a fost prima care a inceput sa dezvolte acest nou simt al abundentei intr-o incercare de a impresiona masele cu bogatia si puterea sa. Acesta este motivul pentru care ramele mobilierului din apartamentul lui Ludovic al XIV-lea par imbracate in aur.
Dincolo de finisajele aurii, cadrele erau facute de obicei din lemn tropical. Fildesul era un alt material exotic popular, iar suprafete precum podelele si blaturile meselor erau de regula din marmura.
Schema noastra de culori de aici este dramatica si senzuala. Jocul luminii intr-un living baroc ar fi fost exagerat pentru a crea sentimentul de miscare si de enormitate."
"Spre finalul perioadei baroce, o ramificatie a stilului s-a aflat pentru scurt timp in centrul atentiei. Stilul Rococo a fost faimos doar trei decenii, in timpul domniei lui Ludovic al XV-lea. Este mai lejer, mai ludic si mai degajat decat barocul. Pentru unii, este mai compatibil cu intimitatea unui camin decat stilul ecleziastic grandios care l-a precedat.
Finisajele si motivele florale din livingul nostru rococo sunt tipice pentru influentele mai jucause ale stilului asupra deorului interior. Picioarele de tip cabriole si de tip cochilie ale pieselor de mobilier stabilesc un echilibru delicat intre buna dispozitie si eleganta. Adunarile sociale tinute acasa au devenit mai comune la inceputul secolului al XVIII-lea. Stilul rococo le-a permis proprietarilor sa-si arate bogatia si gusturile fara afiseze un aer ostentativ si sufocant.”
"In siajul erei georgiene si-a facut loc o noua epoca arhitecturala, in replica la perioada baroca si la cea rococo. Ca urmare a redescoperirii orasului Pompei, arhitectura romana si cea greceasca au fost vazute intr-o lumina noua. Acest lucru a inspirat o miscare orientata spre principii de design mai rafinate si mai atemporale, eliberate de stralucirea si de noutatea specifice barocului.
Observati liniile drepte si planul logic, aproape matematic al livingului nostru neoclasic. Aceste principii de design au fost raspandite in intreaga Europa de artistii care studiau la Academia Franceza din Roma. Luati aminte la formele de tip coloana ale semineului, ale lampilor si ale lambriului. Culorile au fost temperate si lipsite de dramatism. O paleta simpla a subliniat simtul stoic, superior al formei pe care l-a intruchipat neoclasicismul".
"Miscarea Arte si Meserii a inceput in Anglia ca o reactie impotiva mecanizarii creativitatii si a nedreptatilor economice ale erei industriale. A fost nu atat un stil, cat o abordare, care a pus responsabilitatea designului si a mestesugului inapoi in mainile lucratorilor calificati. Cu toate acestea, interioarele Arte si Meserii au avut in comun o estetica a simplicitatii, calitatea materialului, conectarea la natura.
Ideile si aspectul miscarii Arte si Meserii s-au raspandit in livingurile americane prin intermediul arhitectilor-designeri calatori, a jurnalelor si a prelegerilor publice. Gustav Stickley a fost primul designer Arte si Meserii al Americii. Influenta lui poate fi vazuta in tamplaria robusta, orientata spre functionalitate a mobilierului din imagine. Acest accent pus pe lemn, pe alama si pe atingerea artizanala dau interioarelor Arte si Meserii o paleta intunecata, bruta si texturata."
"Art Nouveau a fost o 'noua arta' pentru un nou secol. Designerii de interior au combinat mestesugul cu noi tehnici industriale, un proces adeseori costisitor. Mobila si accesoriile erau extravangante si moderne, aratand influenta artei japoneze, pe care artistii europeni o vedeau pentru prima data spre finele secolului al XIX-lea.
Vazele si lampile din livingul nostru Art Nouveau sunt inspirate de renumitul artist Louis Comfort Tiffany, primul director de design la Tiffany’s. Formele sale erau atribuite lumii naturale, iar culorile lor luxuriante, irizate si turbionare sunt specifice pentru Art Nouveau."
"Daca stilul Bauhaus si modernismul au intruchipat utilizarea progreselor secolului al XX-lea, Art Deco a fost o celebrare plina de stralucire. Designerii de interior s-au inspirat de geometria si de miscarea erei masinariilor, de materialele si de simbolurile culturilor antice si de renasterea naturii. Si nu le-a fost frica sa le foloseasca pe toate odata.
Designerii au creat un sentiment de opulenta utilizand o gama variata de materiale, printre care lemnul lacuit, vitraliile, aluminiul, bijuteriile si pielea. Culorile indraznete si contrastele izbitoare au exprimat putere si incredere.
Linii puternice, drepte se repeta in semineu si rama oglinzii, pana in zgarie-norii din xilogravurile de pe perete. Observati, de asemenea, cum aceste linii indraznete contrasteaza cu canapeaua de tip scoica, cu scaunele cu forme fluide, cu ornamentele si cu plantele de interior cu forme ascutite."
"La fel ca Arte si Meserii, modernismul este mai putin un stil si mai mult o filozofie. 'Casa este o masinarie de locuit', a spus arhitectul si designerul elvetian Le Corbusier, pionerul modernismului. Livingul modernist a utilizat cele mai noi materiale si tehnologii. A fost gandit sa fie confortabil, functional si accesibil. Frumusetea a fost un bonus, desi solutiile de design elegante au fost foarte pretuite.
Aceste 'limite' au inspirat prima generatie de 'designeri de interior' profesionisti. Masa pe care o vedeti mai sus este inspirata de un design faimos al designerului japonezo-american Isamu Noguchi. Este formata doar dintr-un blat de sticla, doua suporturi din lemn identice si o tija care le conecteaza. Lampa originala Anglepoise a fost inventata de un inginer care s-a inspirat din activitatea sa in domeniul suspensiei vehiculelor - demonstrand legatura stransa dintre interioarele moderniste si industria secolului al XX-lea."
"Bauhaus a fost o scoala germana de arta si arhitectura extrem de influenta. A functionat vreme de doar 14 ani, pana cand guvernul nazist a inchis-o in 1933. Designul Bauhaus a fost o subcategorie radicala a modernismului, punand un accent mai mare pe spiritul uman si pe artizan. Interioarele Bauhaus au fost fidele materialelor lor, ceea ce inseamna ca nu au ascuns structura de baza a unei piese de mobilier pentru ca aceasta sa arate dragut.
Covorul nostru Bauhaus este inspirat de creatiile lui Anni Albers, absolventa si dascal al scolii Bauhaus. Albers a testat diverse forme si culori pentru a crea materiale textile care erau in egala masura arta si mestesug. Vaza este modelata dupa MT8, sau 'lampa Bauhaus'. Componentele sale circulare, cilindrice si sferice creeaza unitate geometrica si lampa poate fi fabricata cu resurse minime de timp si de materiale. Acest tip de lampa cu abajur opaca fusese vazuta anterior doar intr-un context industrial."
"Miscarea Mid-Century Modern a aparut ca o versiune mai indulcita a modernismului, care integreaza elemente naturale. Designerii de interior au introdus elemente rustice si o mai mare libertate de utilizare a culorii inspirata de tendintele scandinave si braziliene in ceea ce priveste mobilierul. Materiale precum rattanul, bambusul si rachita au imprimat un aer natural si modern deopotriva atunci cand au fost introduse in living sub forma de scaune, de oglinzi si de ornamente.
Corpurile de iluminat de accent raman o modalitate simpla de a adauga farmec unui living pentru familie bine folosit. Atat lampa cu abajur, cat si lampa cu picior din imaginea noastra imprumuta elemente formale din modernism si Bauhaus, avand in acelasi timp aerul jucaus al uneltelor de exterior refolosite. Coloarea galben mustar a fotoliului exemplifica tehnica frecvent folosita in Mid-Century Modern de a combina nuantele neutre temperate cu o culoare-semnatura saturata."
“Originile influentelor artistice ale designului postmodern pot fi gasite de la reprezentantul curentului suprarealist, definitoriu pentru epoca, Marcel Duchamp, la 'mascariciul' pop art-ului Andy Warhol si la 'prostul gust' ambiguu al lui Jeff Koons. Stilul s-a inchegat in anii 1980, cand designerii s-au descatusat de modernism si au inceput sa abordeze interioarele cu un simt al umorului si o incredere impertinenta cu care asociem aceasta decada.
Intr-un living postmodernist, fiecare obiect este un obiect 'vorbitor' - pentru ca fiecare are o dubla semnificatie sau o poanta vizuala de dezvaluit. Arcadele din imaginea noastra pun la indoiala idealurile clasice privind forma, magulind si ofensand in acelasi timp o forma traditionala austera cu iluzia optica creata de paleta lor cromatica ireverentioasa. Semnificatia covorului este simpla. Adauga cu forma sa de disc de gramofon un aer rock n’ roll - o celebrare ironica in stil Warhol a materialismului sfarsitului secolului al XX-lea."
"O epoca a aglomerarii cere un living simplificat. Stilul contemporan de astazi imprumuta liniile curate ale modernismului si sentimentul de aerisit, de exterior al locuintei Mid-Century Modern. Designerilor de interior de la sfarsitul anilor 2010 le place sa-si exprime asentimentul fata de stilul Bauhaus, dezvelind suprafetele pentru a expune materialele. Insa astazi, materialele de ultima generatie stau in armonie alaturi de obiecte industriale refolosite din erele trecute.
Pardoselile netede, neacoperite si peretii neincarcati ai livingului nostru contemporan creeaza un sentiment tipic de spatiu si de lumina. Arta abstracta de pe pereti combate sentimentul de gol al zonei si extinde stilul subtil al decorului de altfel minimalist. Observati, totodata, utilizarea liniei pentru a ghida privirea imprejur, cum este cazul corpurilor de iluminat centrale orizontale, care sunt extraordinare si foarte simple in acelasi timp si care par sa largeasca si sa inalte camera."