Am invatat ALTFEL la atelierele De-a Arhitectura alaturi de 700 copii
In fiecare an ne straduim sa venim cu noi idei si noi oportunitati de a-i educa „altfel” pe copii in saptamana educatiei alternative „Scoala altfel: Sa stii mai multe, sa fii mai bun!”. Anul acesta am organizat o serie de ateliere prin care copiii din clasele 0-V, fie ca sunt familiarizati cu activitatile De-a Arhitectura, fie ca nu, sa isi poata dezvolta indemanarea, creativitatea, sa se obisnuiasca sa lucreze in echipa, sa observe, sa analizeze si sa traga concluzii. Copiii au avut si oportunitatea de a intra in contact cu arhitecti si cu studenti arhitecti, astfel beneficiind si de experienta primilor, dar si de entuziasmul celor din urma. Fiecare indrumator si voluntar a adus cu el/ ea nu numai cunostintele sale de arhitectura, ci si viziunea proprie asupra vietii, astfel copiii intrand in contact cu diverse modele si lasandu-se inspirati intr-o saptamana care, credem noi, are exact acest rol - de a inspira, de a insufleti si a-i anima pe copii.
Am inceput joaca serioasa de-a arhitectura cu „Atelierele de scenografie” din Bucuresti sponsorizate de Digital Spirit, 5 la numar, alaturi de personaje ca Sponge Bob si Plankton, Scooby Doo, Power Puff Girls, Pantera Roz si Apolodor din Labrador. La atelierul cu Sponge Bob si Plankton in orasul subacvatic Bikini Bottom, copiii au fost cuceriti inca de la primele secvente de film vizionat. „Decupat, colorat, lipit, transformat – manute harnice si dibace care lucreaza de zor, cutii de pantofi care devin, putin cate putin, bucati de poveste si joc. «Eu vreau mai mult albastru!», «Mie imi trebuie hartie verde!», «Hei, unde este sclipiciul?», «Nu, nu, bucata aceea este a mea!», «Dar am si eu nevoie...», «Of, hai sa fim si noi o echipa, ca Sponge Bob si Plankton, si sa o impartim!», «Iuhuu, e aproape gata, nu?». Dupa aproape trei ore de imaginat, bricolat, calatorit, am parasit Bikini Bottom si locuitorii sai si am revenit «pe uscat», mini-scenografii fiind nerabdatori sa mearga sa istoriseasca si sa arate tuturor altfel de povesti – «Povestile in cutie».” – arh. Madalina Bold
Au urmat atelierele „Casuta omuletului LEGO”, tot 5 la numar, scopul acestora fiind realizarea machetei casei de vacanta a omuletului LEGO. „Copiii au invatat ca, spre deosebire de mediul natural, mediul construit (alcatuit din cladiri, mobilier si obiecte in general) este gandit si cladit pentru a fi potrivit omului. Am discutat si ne-am jucat pentru a intelege cum omul este masura tuturor lucrurilor, apoi am aplicat aceste observatii construind, la scara, case din carton potrivite pentru omuleti LEGO. Cunoscand dorinta acestor personaje de a-si petrece vacantele impreuna, intr-un sat de munte, le-am venit in ajutor si la sfarsitul atelierului satul era aproape gata de inaugurare. Fiecare dintre copii a proiectat cu gandul la beneficiarul lui, asemenea unui architect adevarat, a masurat, a taiat si a asamblat, iar la sfarsit majoritatea beneficiarilor au fost fericiti sa-si vada casele terminate. Interesul si entuziasmul celor mici (clasa a III-a) s-a canalizat spre a oferi personajului LEGO un mediu de viata cat mai interesant si variat in timp ce elevii clasei a VII-a, cu abilitatile specifice varstei, au reusit sa treaca cu usurinta peste provocarile lucrului cu hartia si au fost interesati de elementele constructive care ajuta casa sa stea in picioare. Pentru a fi siguri ca rezultatul va fi pe masura beneficiarului motto-ul atelierului a fost: «Masurati, masurati si iar masurati!».” – arh. Viorica Popescu
Expeditia „Detectivi Urbani” desfasurata in jurul scolii le cere elevilor sa depisteze diferite functiuni, sa gaseasca reperele zonei, acestia invata sa se orienteze pe harta si pe strada, interactioneaza cu locuitorii zonei, observandu-i specificul. „Intr-o dimineata nu foarte calda, dar plina de soare, copiii clasei a III-a au primit o harta a zonei de explorat, un text cu indiciile ce urmau a fi cautate si un mini-rebus in care ei au completat raspunsurile gasite pe teren. Foarte entuziasmati de propunerea noastra, copiii incercau sa fie de fiecare data primii care gasesc indiciile. Au cautat si au notat traseul parcurs pe harta, au identificat strazile pe care ne aflam si numerele imobilelor, au observat detalii pe fatadele caselor (diverse decoratiuni, balcoane, intrari, coloane, forme ale ferestrelor). Am discutat despre simetrie acolo unde ea se regasea pe fatade. Am facut cu acest prilej si o recapitulare a formelor geometrice proaspat invatate la scoala. Copiii au cautat si functiunile cladirilor de pe traseu. Au aflat cu aceasta ocazie un termen nou pentru ei, «functiune». Pe traseul parcurs (strazi putin circulate din apropierea scolii si a Parcului Romniceanu) am intalnit locuinte, afterschool, un magazin alimentar, cabinete medicale, firme de avocatura, un depozit de carti, diferite reprezentante ale unor firme. La sfarsitul traseului am vorbit despre repere. Copiii au descris drumul gasind elementele care i-ar ajuta sa se orienteze, adica reperele. Ultima proba pentru detectivii urbani de clasa a III-a a fost una de atentie si observatie. Fara sa ne fi intors inca la scoala, copiii au incercat sa-si aminteasca animalele stilizate reprezentate pe poarta metalica de la intrarea in scoala a profesorilor. Inapoi la scoala, au verificat daca tineau bine minte sau nu, oricum au decis ca de acum incolo vor fi mult mai atenti la detaliile din jurul lor.” – arh. Mihaela Tomescu Atelierul „Structuri Dulci” dedicat celor mici este o lectie ce face parte din cursul „De-a arhitectura MINI”. Copiii din Bucuresti si Constanta au avut bucuria sa se joace cu materiale edibile si au construit cu bucurie structuri delicoase! „Tema atelierului a fost realizarea unei structuri cat mai inalte, cu ajutorul scobitorilor si al jeleurilor. Pornind de la intrebarea «Care este cea mai inalta cladire pe care o stiti?», urmata de raspunsuri precum «Primaria noastra (n.a. Primaria sectorului 1), Turnul Eiffel, Empire State Building, zgarie-norii, Farul din Alexandria», am dat curs imaginatiei copiilor pentru realizarea celei mai inalte si stabile structuri. Am analizat impreuna forme geometrice, precum patratul si triunghiul, si am aflat ca patratul se deformeaza, spre deosebire de triunghi, si daca dorim o structura cat mai stabila este bine sa avem cat mai multe triunghiuri si volume care deriva din acestea. O parte dintre structuri s-au realizat prin alaturarea volumelor geometrice simple, atat in plan orizontal, cat si vertical, iar altele s-au dezvoltat organic, pornind de la un volum simplu. Copiii au fost entuziasmati si au lucrat cu placere pe toata durata atelierului, iar la final fiecare si-a prezentat structura si a incercat sa isi imagineze ce tip de functiune ar putea gazdui aceasta. As indrazni sa spun ca este un tip de atelier potrivit copiilor de toate varstele care le stimuleaza creativitatea, ii incurajeaza sa exploreze formele geometrice, le dezvolta vederea in spatiu, dar si abilitatile de intelegere a fenomenelor fizice de statica.” – arh. Aurelia Axente-Stan Am incheiat seria de ateliere din Bucuresti cu atelierul „De-a siguranta rutiera in orasul meu”, un proiect ce face parte din programul „Goodyear pentru siguranta celor mici” si este implementat de Goodyear Dunlop Tires Romania in parteneriat cu De-a Arhitectura. „Ne-au fost alaturi, asa cum ne-a obisnuit, firma Goodyear si invitatul acesteia, domnul Andrei Mitrasca, pilot de curse. Copiii au fost incantati de intalnirea cu un pilot veritabil «in carne si oase», l-au ascultat cu atentie si au participat cu entuziasm la discutii, fiind mandri sa arate ca regulile de circulatie nu le sunt straine. Am urmarit impreuna doua scurt-metraje despre siguranta in trafic pe timp de noapte, cand vizibilitatea este redusa, si despre povestea «zebrei» (trecerea de pietoni). Am exersat apoi informatiile invatate pe cateva intersectii din jurul scolii, imaginandu-ne ca traversam strada, orientandu-ne in spatiu, amintindu-ne de expeditiile din jurul scolii sau refacand drumul de acasa catre scoala. Am avut in calea noastra o multime de obstacole: salvare, politisti, culoarea rosie la semafor, drumuri cu sens unic, drumuri fara prioritate. Am reusit insa sa completam testul «ca la scoala de soferi», cu gandul la momentul cand vom da acel examen si ne vom lua carnetul de sofer, de-adevaratelea.” – arh. Ana Cosimbescu In Brasov, saptamana „Scoala altfel” a cuprins 2 ateliere, o lectie demonstrativa a cursului „De-a arhitectura MINI” – foarte gustoasa si doua vizite la fabricile Elmas si Holver. „Am folosit foi de napolitane, piscoturi si crema de ciocolata si am incercat sa ne imaginam o casuta pornind de la povestea «Hansel si Gretel». Am fost foarte surprinsa cat de repede «au crescut» casutele, cat de inventivi au fost copiii si cat de frumos au iesit proiectele. La inceput erau mai retinuti in a-si linge degetelele (foloseau servetele umede), dar incet-incet ne-am dezghetat (eu am avut ciocolata si-n par). Una peste alta copiii au fost incantati de ce au facut. La plecare casutele au fost luate acasa de catre parinti. Au fost si ceva lacrimi pe care le-am invins (mai cadea cate un perete, un parinte «neatent» a desfacut un acoperis...), am mai «consolidat», am refacut, toata lumea a plecat zambind. Cam aceasta a fost experienta frumoasa petrecuta cu minionii.” – arh. Mihaela Popovici
Dupa atata bricolat ne-am declarat satisfacuti si i-am lasat pe copii sa plece in vacanta de Paste cu o valiza de abilitati noi si cu mult entuziasm si inspiratie!
Multumim tuturor cadrelor didactice care ne-au acordat un vot de incredere si si-au inscris clasele la actvitatile noastre, tuturor arhitectilor si studentilor voluntari, partenerilor si sustinatorilor si, nu in ultimul rand, echipei care s-a ocupat de organizare!
--
Asociatia De-a Arhitectura a fost fondata in ianuarie 2013 de catre sase arhitecte si isi propune dezvoltarea si promovarea educatiei de arhitectura si mediu construit pentru publicul larg in vederea constientizarii si a cunoasterii valorilor arhitecturii, design-ului si ale urbanismului. Aici rezultatele asociatiei de anul trecut: Raport 2015.
Multumim pentru sustinere in saptamana „Scoala altfel: Sa stii mai multe, sa fii mai bun!” 2016:
- Digital Spirit pentru sponsorizarea a 5 Ateliere de Scenografie
- Goodyear Dunlop Tires Romania pentru sponsorizarea Atelierului „De-a siguranta rutiera in orasul meu”
- Tuturor arhitectilor indrumatori: arh. Aurelia Axente-Stan, arh. Madalina Bold, arh. Corina Croitoru, arh. Andreea Damian, arh. Mihaela Heroiu, arh. Ana Maria Olteanu, arh. Madalina Petrescu, arh. Viorica Popescu, arh. Ioana Rizea, arh. Monica Sabau, arh. Ana Sandulescu, arh. Mihaela Tomescu
- Tuturor arhitectilor si studentilor arhitecti voluntari: stud. arh. Marilena Brastaviceanu, stud. arh. Teodora Corneanu, arh. Corina Croitoru, stud. arh. Andreea Dinca, arh. Patricia Erimescu, stud. arh. Elena Gudumac, stud. arh. Ruxandra Ivan, arh. Adelina Alexandra Marcu, stud. arh. Anisia Mouhamed, stud. arh. Ionut Paraschiv, stud. arh. Alexandra Tornea, arh. Mihaela Popovici
Multumim pentru sustinere in anul scolar 2015-2016:
- Xella/Ytong: membru onorific De-a arhitectura din anul 2015
- Ordinul Arhitectilor din Romania (OAR): partener strategic
- Uniunea Arhitectilor din Romania (UAR): partener strategic
- Ordinul Arhitectilor din Romania FT Bucuresti: pentru dezvoltarea cursului „De-a arhitectura in orasul meu” 2011-2013
- FPSE: pentru dezvoltarea cursului „De-a arhitectura in orasul meu” 2011-2013
- Uniunea Arhitectilor din Romania (UAR): pentru finantarea programului de pregatire al indrumatorilor (arhitecti si cadre didactice)
- Holver: pentru programul „Crestem impreuna judetul Brasov”
- Greentek: pentru programul „Crestem impreuna judetul Iasi”
- Zoiss: pentru programul „Crestem impreuna judetul Constanta”
- Elmas: pentru sustinerea cursului „De-a arhitectura la gradinita”
- CA Immo, Ceresit, Duraziv, Galateca, ING, Magic Holiday, Ruukki, Simbio, Siniat, Star East Pet, Velux, Veranda: pentru Expozitia Case Ciripite 2016 – editia a II-a
- ControlTech, DigitalSpirit, OminiClinic: pentru ca sustin educatia in arhitectura
- Semimaraton Sibiu: sponsorului principal – XUX Investment SRL, celor 94 de donatori si celor care au alergat pentru noi – arhitecti, prieteni, copii
- Swimathon Bucuresti: sponsorilor principali – Hansen si Siniat, celor 55 de donatori si celor care au inotat pentru noi in echipele ARHimede si NOD Makerspace
- Ciclaton: sponsorilor principali – Vonino, Schneider Electric, Wordsurf, Spokes.ro, celor 60 de donatori si celor care au pedalat pentru noi