Amenzi majorate cu până la 400% pentru nerespectarea prevederilor legii 372/2005, modificată în luna iulie prin legea 238/2024
PROBLEME FRECVENT IDENTIFICATE
Deși legea 372 republicată, cu modificările și completările ulterioare, este suficient de clară în privința situațiilor în care Inspectoratele județene de Stat în Construcții și Inspectoratul de Stat în Construcții din Municipiul București trebuie să acorde contravenții, există încă foarte multe cazuri contravenționale în sectorul construcțiilor cauzate de lipsa reală de supraveghere a pieței serviciilor legate de performanță energetică a clădirilor:
- unii auditorii energetici emit certificate și elaborează rapoarte de audit energetic sau rapoarte NZEB care nu respectă reglementările tehnice, în mod special Mc001-2022, documentele tehnice întocmite conținând date și informații incomplete și/sau eronate,
- există și cazuri în care auditorii energetici întocmesc și eliberează certificate și/sau rapoarte de audit energetic, precum și rapoarte de conformare NZEB, pentru care auditorul energetic pentru clădiri nu are competențe de elaborare, semnare și ștampilare, conform prevederilor legale în vigoare,
- anumiți investitori nu solicită proiectanților realizarea studiul SRE, respectiv nu solicită auditorilor raportul NZEB, argumentând că aceste documente nu sunt menționate explicit sau chiar deloc în certificatul de urbanism,
- cea mai mare parte dintre proprietarii/administratorii categoriilor de clădiri de interes și de utilitate publică cu suprafața utilă totală de peste 250m2, inclusiv clădiri care sunt frecvent vizitate de public, nu dețin și/sau nu afișează certificatele de performanță energetică,
- numeroși agenți imobiliari precum și agențiile de publicitate imobiliară nu precizează, în anunțurile de vânzare sau închiriere, informații din certificatul energetic cu privire la indicatorii de performanță energetică,
- foarte multe primării dar și consilii județene emit, în cazul clădirilor noi, certificate de urbanism incomplete, fără a solicita studiul SRE și raportul de conformare NZEB,
- sunt foarte multe cazuri în care clădiri noi se recepționează cu certificat energetic care indică neîncadrarea clădirii în categoria NZEB, fără nicio justificare oferită la momentul semnării recepției.
Astfel, riscul de a crea o imagine complet deformată din punct de vedere energetic a întregului fond de clădiri din România este imens. Iar sentimentul de neîncredere și chiar de respingere al beneficiarilor în serviciile de certificare, auditare energetică și conformare NZEB, se va amplifica. Respectarea de către specialiști a regulilor stricte privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră va fi compromisă, la fel ca și acceptarea cu încredere de către utilizatori a criteriilor de sustenabilitate. Și în final, nimeni responsabil nu va mai putea garanta pentru succesul tranziției, așa cum o cer noile directive europene, către un sector decarbonat al clădirilor.
Atât OAER cât și AIIR sunt preocupate în mod constant de pregătirea profesională corespunzătoare a auditorilor energetici, a proiectanților, verificatorilor de proiecte și experților tehnici pentru instalații, urmărind funcționarea corectă a pieței de servicii privind performanța energetică a clădirilor, cu atât mai mult cu cât fondurile publice europene (atât din PNRR, inclusiv RePowerEU, dar și cele structurale) și naționale de investiții alocate pentru sectorul clădirilor noi și existente renovate vor depăși 10 miliarde de Euro pentru perioada 2024-2033.
Fără a asigura calitatea corespunzătoare a documentelor tehnice emise de diverșii actori din piață (certificate energetice, rapoarte de audit energetic, studii SRE, rapoarte de conformare NZEB, certificate de urbanism etc.), cheltuielile publice vor avea un randament care va frâna procesul de decarbonare a sectorului clădirilor din România și va arunca în derizoriu toată discuția despre sustenabilitate.
SOLUȚII PROPUSE
OAER și AIIR propun implementarea de urgență, cu suportul instituțiilor publice abilitate, a următoarelor soluții legale:
1 - corectarea de urgență a legii 238/2024, așa cum am detaliat în Comunicatul OAER & AIIR din 25.07.2024;
2 - activarea de urgență a prevederilor din legea 10/1995, cu modificările și completările ulterioare, precizate la art. 9 lit. l), m), n), o), privind atestarea tehnico-profesională și autorizarea specialiștilor care desfășoară activitate în construcții, certificarea calificării tehnico-profesionale a operatorilor economici care prestează servicii de proiectare și/sau consultanță în construcții, certificarea calificării tehnico-profesionale a operatorilor economici care execută lucrări de construcții și perfecționarea profesională continuă a specialiștilor care desfășoară activități în domeniul construcțiilor;
3 - controlul mult mai riguros și intensificat al Inspectoratului de Stat în Construcții, realizat cu personal calificat în servicii de performanță energetică, asupra activității auditorilor energetici și a celorlalte categorii de specialiști din sectorul construcțiilor, folosind;
4 - aplicarea contravențiilor conform legii 372 actualizate în toate cazurile de eludare a prevederilor legale, asigurând astfel și resurse financiare suplimentare necesare dezvoltării serviciilor de control al statului pentru calitatea serviciilor și construcțiilor;
5 - organizarea la nivel regional a unor sesiuni de informare tehnică a angajaților din serviciile de urbanism ale primăriilor, consiliilor județene, dar și a personalului din Agențiile de Dezvoltare Regională care răspunde de întocmirea ghidurilor de finanțare și implementarea proiectelor, apelând la ajutorul Agențiilor de Dezvoltare Regională, a asociațiilor profesionale reprezentative, a universităților tehnice din domeniul de inginerie civilă și instalații, dar și a autorităților din orașele mai mari din regiune;
6 - creșterea numărului de auditori energetici prin organizarea de către MDLPA, cel puțin anuală, a examenului de atestare;
7 - susținerea ghișeelor unice de eficiență energetică înființate prin Ordonanța de Urgență 92/iunie 2024, de către asociațiile profesionale de profil dar și de către universitățile tehnice din domeniul de inginerie civilă și instalații;
8 - multiplicarea ghișeelor unice de eficiență energetică, folosind ca model primul ghișeu unic de eficiență energetică din România înființat în 5 august 2024 prin protocolul de colaborare între Universitatea Tehnică de Construcții din București și OAER (https://www.oaer.ro/epb-one-stop-shop/);
9 - utilizarea judicioasă a fondurilor publice pentru pregătirea diverșilor actori implicați în domeniul performanței energetice a clădirilor, (ex. fonduri PNRR, Componenta 5 ”Valul Renovării”, investiția I3 "Consolidarea capacității profesionale a specialiștilor și lucrătorilor în domeniul construcțiilor prin elaborarea de cursuri de formare privind eficiența energetică a construcțiilor", conform Ordinului nr. 3659/2024 pentru aprobarea schemelor de ajutor de minimis și de stat pentru cursuri de formare de scurtă durată în domeniul eficienței energetice a cel puțin 8.000 de specialiști și lucrători din sectorul construcțiilor);
10 - elaborarea corectă și coerentă a ghidurilor de finanțare din PNRR, RePowerEU și din fonduri structurale, a actelor legislative, precum și a reglementărilor tehnice, prin implicarea consistentă de către autorități a specialiștilor din asociațiile profesionale reprezentative și din universitățile tehnice din domeniul ingineriei civile și de instalații;
11 - respectarea principiului neutralității tehnologice, bazată doar pe performanțe tehnice și economice, la elaborarea tuturor actele legislative și normative emise de Parlament și autorități publice.
CONCLUZII
OAER și AIIR, ca organizații care promovează inovarea și diversitatea soluțiilor existente pe piața construcțiilor, solicită autorităților statului să sprijine implementarea rapidă a soluțiilor propuse pentru a consolida domeniul performanței energetice a clădirilor. Este esențial ca legislația să fie respectată iar obiectivele naționale de decarbonare și sustenabilitate să fie îndeplinite fără a impune bariere artificiale și costuri suplimentare pentru părțile implicate.
Organizațiile noastre își mențin deschiderea pentru dialog și colaborare cu autoritățile și alți actori relevanți pentru îmbunătățirea cadrului legislativ în acest domeniu esențial.
Contact:
+40212524295, office@oaer.ro, office@aiiro.ro
Președinte OAER - Dr.ing. & ec. Cătălin-Ioan LUNGU
Președinte AIIR - Dr.ing. Ioan-Silviu DOBOȘI