Automobil cu turbină cu hidrogen, tracțiune integrală electrică, direcție independentă pe fiecare roată și gardă la sol variabilă cu suspensie oleo-pneumatică axial verticală
Descrierea automobilului
După cum se poate vedea în figura de mai sus, automobilul cu hidrogen și tracțiune și direcție integral electrice este alcătuit dintr-un șasiu (1), pe care sunt montate elementele componente.
1. Grupul motopropulsor este alcătuit din turbina cu hidrogen (7), care antrenează generatorul de curent trifazic la tensiunea de 380 v și frecvența de 350Hz, ce debitează curentul către tabloul de comandă și control (9), de unde este debitat fie către roțile motoare 2, fie către actuatoarele electrice de direcție (4) pentru efectuarea manevrelor dorite.
1.1 Turbina utilizează hidrogen pe post de combustibil, iar acesta este stocat în rezervoare obișnuite prin metoda ”microcapsules Hydrogene”, prin care hidrogenul se microîncapsulează la 9 bari și se comportă ca lichidul.
1.1.a. Este știut că turbina cu gaz are un randament termodinamic mult superior, ca să nu mai vorbim de cel mecanic, față de motorul cu ardere internă cu piston, dar acesta se păstrează la regim de turație constantă și sarcină variabilă, lucru rezolvat de punerea ei în tandem cu generatorul trifazic, al cărui current prelucrat parametric și calitativ este debitat roților motoare, respectiv actuatoarelor de direcție.
1.1.b. Generatorul este trifazic, executat după tehnologie aviatică și funcționând la 350 Hz și turația de sincronism 21.000 r.p.m., asigurând un raport putere/ masă foarte bun. Turația de regim a turbinei cu hidrogen este de 21.000 r.p.m.
2. Direcția este asigurată electric, toate roțile (2), fiind direcționale, automobilul putând executa parcări laterale și rotații în jurul propriei axe, precum și depășiri foarte dinamice fără forțe centrifugale, acționarea fiind efectuată de motoarele electrice (4) pas cu pas.
3. Amortizarea se face cu amortizorii oleo-pneumatici (3), cu gardă la sol ajustabilă.
4. Pornirea se face utilizând generatorul ca demaror, alimentându-l din bateria de acumulatori Li-Ion (12), menită a prelua surplusurile de curent în frânare și mersul la vale.
5. Roțile motoare sunt fiecare cu un motor discoidal trifazic încorporat în jantă, partea fixă, respectiv axul roții, fiind rotorul motorului, pe care se află și bornele de alimentare.
Concluzie
Sistemul conceput este totalmente ecologic, prin arderea comburanților rezultând doar vapori de apă. Randamentele termodinamice și mecanice ne conduc către un randament total de peste 40%, automobilul având și o deosebită manevrabilitate, lucru foarte necesar în contextual dat actual.