Care sunt legaturile intre dinamica creditului din economie si piata colectarii de creante din Romania - premise pentru dezbaterile din cadrul World Credit Congress & Exhibition
Economia creeaza bani. Atat in perioade de recesiune, cand statele cu vulnerabilitati in finantele publice isi monetizeaza deficitele mari si in crestere, turnand datorie noua peste datoria veche, cat si in perioadele de boom economic. Pe crestere, economia creeaza bani prin instrumentele traditionale: mai multa activitate economica, mai multe locuri de munca, cerere sporita, necesar de bani si nevoie suplimentara de cash in economie. Si aici intervine creditul.
Creditul in perioade de boom este insa inhibat de facturile platite in perioade recesioniste: erori de management in acordarea imprumuturilor, fortarea limitelor prudentiale, conflictul etern dintre vanzari si credit, sau pur si simplu de verdictul pietei pentru afaceri vulnerabile: insolventa sau faliment. Este la fel de adevarat ca unele companii/consumatori nu platesc pentru ca nu vor, altii pentru ca nu pot. Pentru a vedea ce se intampla cu aceste sume provenite din procesele descrise mai sus si cum pot ele reintra in circuitul economic, este necesar sa observam dinamicile a doua piete care nu pot fi separate: piata creditului si piata colectarii creantelor.
Economia romaneasca a creat bani si in 2015: masa monetara in sens larg (care include numerarul in circulatie si in principal depozitele – fie conturi curente, depozite la vedere sau depozite cu scadente pana la doi ani) s-a majorat pana la 286,3 miliarde de lei (+9,3%). Creditul neguvernamental si-a inversat tendinta de scadere (generata in principal de dezintermediarea financiara) si a reusit o crestere de 3% in 2015, pana la 217,5 miliarde de lei. De ce doar 3% in conditiile in care nu vorbim despre un deficit de finantare al sistemului bancar? (raportul credite/depozite a ajuns in 2015 la 86%, adica din fiecare leu atras de sistemul bancar, au fost plasati in economia privata doar 86 de bani). Spre comparatie, in anul de varf al precedentului ciclu economic de crestere, pentru fiecare leu atras, bancile plasau 1,17 lei in credite (prin multiplicare). Deci nu vorbim despre un deficit de finantare in 2015 al sistemului bancar. Vorbim despre altceva: incertitudini. Legate desigur de mediul economic extern dar si de performanta anterioara a sistemului bancar din Romania, care la nivelul anului 2013 ajunsese la 22% din totalul creditelor – neperformanta. Neperformanta este o consecinta a unei economii libere, dar este ceva rau. Si totusi economia ofera instrumente pentru ca raul, dupa ce s-a produs, sa poata deveni si bun. Si atunci este necesar sa vorbim si cum poate fi recuperata o parte semnificativa din acest rau, si transformata in ceva bun, in scopul reintoarcerii sumelor si clientilor in circuitul economic. Si sa observam instrumentele si evolutia unei piete din ce in ce mai importante, si in Romania: colectarea datoriilor, a creantelor. Un studiu al Asociatiei de Management al Creantelor Comerciale (AMCC) – entitate care include 15 companii ce acopera 80% din piata colectarii datoriilor/creantelor din Romania, arata dinamica si competitivitatea setului de instrumente utilizat: in 2015, recuperarea datoriilor a inregistrat o crestere de 27% fata de anul 2014. În 2015 au fost recuperate 359 de milioane de Euro, in special datorita ritmului mai ridicat de crestere al creantelor din segmentul Business to Consumers (B2C), segment din care s-au recuperat 331 de milioane de Euro, fata de 256,6 milioane Euro in 2014 (+29%).Piata creditului in 2015
Piata colectarii datoriilor in 2015
Creantele externalizate in 2015 in segmentul Business to Consumer
Segmentul creantelor externalizate poate si trebuie sa fie impartit in functie de destinatarul lor: domestic (la nivel national) si international. Analiza datelor oferite in premiera de AMCC permite observarea unor tendinte si sume extrem de interesante pentru ambele categorii.
In 2015, numarul creantelor externalizate international s-a majorat semnificativ, de la 527,16 mii pana la 826,49 mii (+56% fata de 2014), iar dinamica valorii arata fara dubii ca anul 2015 a fost anul externalizarii internationale a creantelor mari. Valoarea totala a creantelor externalizate international a fost de 8,83 miliarde de Euro, de 38 de ori mai mare decat cea inregistrata in 2014 (0,23 miliarde Euro). Prin urmare, si valoarea medie pe caz s-a majorat semnificativ: de la 439 Euro/caz pana la 10.684 de Euro (de aproape 25 de ori mai mult). Valoarea creantelor externalizate domestic s-a majorat si ea, insa intr-o maniera nu atat de impresionanta (de la 1,27 miliarde Euro in 2014 la 1,32 miliarde Euro in 2015), in timp ce media valorica a creantelor externalizate pe acest segment s-a majorat de la 675 de Euro la 1.126 de Euro. Toate aceste elemente arata o crestere semnificativa a pietei colectarii de creante in Romania.
Cateodata raul poate deveni bun?
Desigur, raul nu este niciodata bun. Dar limitarea raului inseamna mai putin rau. Iar in ceea ce priveste colectarea creantelor, vorbim despre un set de instrumente si profesionisti care pot readuce sume importante in circuitul economic. Cu cat colectarea creantelor isi sporeste eficienta si intoarce bani in economie, cu atat premisele pentru o viitoare amplificare a creditarii sustenabile si responsabile, se imbunatatesc. Pana la urma, activitatea de creditare si cea de recuperare de creante ajuta si la o mai buna cunoastere a clientelei. Iar aceasta cunoastere poate contribui la reintoarcerea in circuitul economic a clientelei solvabile sau, din contra, la mentinerea unei clientelei ,,rele’’ in afara circuitului economic. Amandoua elementele contribuie la o activitate de creditare mai buna in viitor: o cunoastere a clientilor, a modului in care isi conduc afacerile, a proceselor lor interne de plati, a tiparelor dupa care isi respecta obligatiile, a situatiilor lor financiare, a valorii afacerii lor. Piata colectarii creantelor contribuie la aceasta cunoastere, iar cresterea gradului de recuperare a creantelor actioneaza ca un avertisment timpuriu pentru o viitoare crestere a creditarii. In final, mai multa economie si mai multi bani, in urma optimizarii managementului creditului si recuperarii creantelor.
Luis Eduardo Pérez Mata, Presedintele ICM Consultoria Capacitación Integral si Presedinte al World Credit Congress & Exhibition considera ca: ,,Transformarea managementului creditului corporate si al creantelor incepe printr-o noua intelegere si viziune care sa includa faptul ca acest management are un canal direct de comunicare deschis si indreptat spre clienti, cu impact fundamental pentru imbunatatirea vanzarilor si drept consecinta, pentru majorarea veniturilor’’.
Aceasta noua viziune va fi detaliata in cadrul World Credit Congress & Exhibition care se desfasoara anul acesta in Bucuresti (intre 8 si 10 iunie 2016), dupa ce Romania a fost aleasa in premiera pentru o tara din Europa Centrala si de Est, ca stat gazda. Mai multe detalii despre Congres sunt disponibile aici: http://www.creditcongress.com/2016/romana/index.html.
Organizatorii – ICM Consultoria Capacitación Integral si Leadership Events, in parteneriat cu Doingbusiness.ro si Business Mark, estimeaza o participare de 600 de specialisti din sectorul bancar, al colectarii creantelor si al serviciilor conexe. Congresul reprezinta platforma ideala pentru interactiunea specialistilor din piata financiara, bancara, a consultantei/serviciilor financiare, profesionisti care activeaza la nivel global.
Reprezentantii companiilor mici, mijlocii, mari si ai corporatiilor multinationale care doresc sa participe la cea de-a cincea editie a World Credit Congress & Exhibition, se pot inregistra aici: http://2016.creditcongress.com/?locale=rom.
World Credit Congress & Exhibition este sprijinit de Expense Reduction Analysts si Tao Institute for Credit & Risk Management, iar Sponsorii evenimentului sunt: EOS Group (Gold Sponsor), EuroCollectNet Lawyers (Silver Sponsor) si Advantage Software Factory.
Partenerii evenimentului sunt: Kompass Romania, Corporate Rebels, Irish Credit Management Training, the Credit Coach, ACCE, Profit Centred Credit Group, Chartered Institute of Credit Management, Malta Association of Credit Management (M.A.C.M.), GEKKO si Hungarian Credit Management Association.
Partenerii media ai evenimentului sunt: Forum Economics, Ciclo de Riesgo, Credit Matters, AGERPRES, Hotnews, Transilvania Business, SpatiulConstruit.ro, Calendar Evenimente, Jurnalul de Afaceri, Evenimente Biz, Revista CARIERE, RBE Connect, PRBOX.ro, MANPRES, Manager Expres si Invest Club.