Câteva dintre cele mai frumoase gări din lume
Trecand pragul acestor gari, veti simti ca voiajul deja a inceput! Fie ca au arhitectura clasica, fie ca sunt cladiri moderne, acestea impresioneaza prin frumusetea detaliilor.
Desi cei mai multi dintre noi nu simt ca o gara ar putea fi asociata cu o opera de arta, exista anumite gari ale caror proiecte exceleaza si care chiar merita o astfel de asociere! Pana la urma, trenurile au reprezentat una dintre culmile revolutiei industriale, asadar au definit progresul pentru acea vreme. Arhitectii si urbanistii s-au simtit datori sa imbrace aceste constructii in cele mai impresionante stiluri de proiectare existente, iar rezultatele au fost si inca sunt pur si simplu spectaculoase.
V-am trezit curiozitatea? Haideti sa privim la cateva dintre aceste gari si sa ne pregatim biletele!
Gara Centrala - Antwerp, Belgia
La inceputul sec. XX, regele Leopold al-II-lea a inceput constructia uneia dintre cele mai frumoase gari din Europa: Gara Centrala din Antwerp. Proiectul se inscrie in stilul neo-baroc, si contine peste 20 de tipuri de marmura si piatra. Pasagerii care astepta trenul sub boltele din sticla si fier care infrumuseteaza tavanul pot privi la un ceas de perete a carui frumusete pare ca opreste timpul in loc.
Gara Internationala St. Pancras - Londra, Anglia
Gara Internationala St. Pancras din Londra este o constructie impunatoare, construirea acesteia durand mai mult de 20 de ani. Deschiderea oficala a garii a avut loc in anul 1868, reprezentand cea mai spatioasa gara a acelei perioade. Fatada din caramida rosie este o emblema a arhitecturii victoriene englezesti. In context politic, Gara Internationala St. Pancras a reprezentat un punct cheie in Cel De-al Doilea Razboi Mondial, fiind un loc de intalnire si de refugiu pentru soldatii aliati.
Terminalul Grand Central - New York, SUA
Simbolul orasului New York a implinit varsta centenarului anul trecut, insa vechimea nu a influentat deloc frumusetea acestui loc! Tavanul holului principal este decorat cu o pictura murala de culoarea smaraldului, care parca pluteste deasupra caselor de bilete aurii. Deoarece electricitatea era o descoperire recenta in anul 1871 cand gara s-a deschis, iluminatul se face prin intermediul unor candelabre aurii ale caror becuri ies in evidenta. Arhitectura in stilul Beaux-Arts a cladirii vine insa cu numeroase surprize, cum ar fi Galeria Soaptelor, care duce sunetele de-a lungul faimoaselor bolte ale lui Rafael Guastavino, sau barul ascuns unde puteti retrai atmosfera anilor '20.
Gara Kuala Lumpur - Kuala Lumpur, Malaezia
Aceasta gara de un alb stralucitor este un amestec eclectic intre arhitectura din vest si cea din est. Proiectata sub ordinul Imperiului Colonial Britanic, constructia s-a finalizat in anul 1910 si cuprinde elemente arhitecturale mogule, maure si indo-saracenice combinate intr-un mod foarte eficient.
Gara Liege-Guillemins - Liege, Belgia
Arhitectura organica isi spune cuvantul atunci cand mentionam Gara Liege-Guillemins din Liege, opera cunoscutului arhitect spaniol Santiago Calatrava. Avand ca materiale predominante sticla, otelul si betonul prefabricat, cladirea primeste foarte multa lumina naturala si pare ca sterge limitarile dintre interior si exterior datorita fatadei transparente asemeni unei umbrele.
Gara Sirkeci - Istanbul, Turcia
Inaugurata ca punct terminus al Orientului Expres in anul 1890, gara Sirkeci se intinde pe o suprafata de 1210m² si reprezinta o fuziune a stilurilor art nouveau si a arhitecturii otomane. Aceasta a beneficiat de tehnologii de ultima generatie pentru perioada in care a fost construita, cum ar fi curentul electric sau incalzirea prin centrala cu gaz. Ferestrele vitrate si fatada din caramida sunt doar doua dintre numeroasele elemente prin care Gara Sirkeci impresioneaza.
Gara Sao Bento - Porto, Portugalia
Aceasta gara se remarca in principal prin picturile murale ale artistului Jorge Colaco, ce prezinta scene din istoria Portugaliei. Lucrate pe aproximativ 20,000 de placi ceramice lacuite, picturile au fost realizate in 14 ani. Exteriorul garii, opera arhitectului Marques da Silva, a fost influentat de arhitectura pariziana si include un acoperis mansardat si o fatada din piatra.
Gara Kanazawa - Ishikawa, Japonia
Gara Kanazawa a creat numeroase controverse in anul deschiderii, 2005. Poarta Tsuzumi si domul Motenashi au fost considerate o alegere gresita din cauza contrastului puternic creat intre arhitectura moderna a acestora si aspectul traditional al orasului. Cu toate acestea, gara Kanazawa este o destinatie populara atat pentru turisti, cat si pentru fotografi.
Sa aveti un weekend asa cum va doriti!
Surse foto: www.architecturaldigest.com, www.buytaert.net, www.mashable.com, www.silverkris.com, www.wjlondon.com, www.6sqft.com, www.cultofmac.com, www.newyork.com, www.staycay.net, www.madeinmontenegro.com, www.fodors.com, www.aasarchitecture.com, www.mphasisdesign.wordpress.com, www.flickr.com, www.whatahotel.com, www.tripadvisor.com, www.feelporto.com, www.regex.info, www.livedoor.jp.
Redactat de: Claudia Gorunescu