Ce înseamnă certificarea profesională a firmelor din constructii și de ce nu există încă
Foto: Needpix.com
Un incendiu a mistuit saptamana trecuta trei etaje ale unui bloc din sectorul 5 al Capitalei. Cauzele incendiului nu sunt cunoscute inca, dar au fost ridicate in schimb multe semne de intrebare cu privire la respectarea legislatiei in constructii de catre dezvoltator.
“Inainte de inceperea lucrarilor, constructorul trebuie sa aiba cateva documente prevazute de legislatia din constructii: documentatia de executie (proiectul avizat de verificatorii de proiect), autorizatia de construire, contract de executie, ordinul de incepere a lucrarilor. Trebuie dovedit daca a existat asa ceva. Un constructor nu trebuie sa inceapa o lucrare fara aceste documente”, au precizat pentru SpatiulConstruit.ro reprezentantii Federatiei Patronatelor Societatilor din Constructii (FPSC).
Nu trebuie, dar poate. Potrivit unor surse apropiate anchetei, blocul care a luat foc nu avea autorizaţie ISU la incendiu, a relatat Mediafax. Pentru ca era o cladire de tip vagon cu o singura iesire, este foarte probabil sa nu fi avut nici autorizatie de construire.
“Desi domeniul constructiilor este un domeniu reglementat, se constata totusi des incalcari ale legislatiei, intrucat mai ales constructia de locuinte a fost si este atractiva pentru speculanti”, arata FPSC intr-o scrisoare deschisa adresata premierului si ministrului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice.
In acest context, reprezentantii institutiei readuc in discutie importanta unei reglementari speciale care sa previna implicarea acestor "speculanti" in proiecte care implica responsabilitatea imensa de a construi locuinte.
Este vorba de introducerea certificarii profesionale a firmelor din constructii, care sa fie acordata pe baza unei ample evaluari. Un act normativ pentru impunerea unei astfel de certificari a tot fost cerut incepand cu 1998, fiind propuse de-a lungul timpului diverse variante de proiecte, toate “amanate sistematic” de fiecare guvern care s-a perindat la conducerea tarii.
“Fiecare ministru al lucrarilor publice/dezvoltarii a primit cu interes propunerea noastra, dar in final nu s-a intamplat nimic. Nu poate fi decat o singura explicatie: dezinteresul unor persoane decidente care activeaza si in constructii de a avea o piata transparenta, incapacitatea ministerului de a gestiona o astfel de problema, dar si refuzul acestuia de colabora cu mediul de afaceri”, ne-au spus repezentantii FPSC.
Potrivit informatiilor FPSC, Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice intentioneaza totusi sa elaboreze un act normativ, avand ca termen luna august 2019, insa, asa cum se prefigureaza in prezent, acesta nu ar aduce imbunatatiri reale situatiei prezente.
“Din discutiile avute de noi cu reprezentantii MDRAP stim ca ministerul doreste sa se faca o certificare a firmelor din constructii mai mult din punct de vedere statistico-administrativ, ceea ce in opinia noastra nu reprezinta decat o inventariere/certificare formala. Intarim si pe aceasta cale ideea ca o astfel de ‘certificare’ nu este utila nici breslei, nici beneficiarului, ca dorim o certificare reala realizata pe baza unor analize de amploare pentru fiecare firma din punct de vedere tehnic, administrativ, juridic, al dotarii cu personal si utilaje, al calitatii lucrarilor executate, al respectarii legislatiei etc., cu implicarea mediului asociativ profesional si patronal, a Inspectiei de Stat in Constructii, a mediului academic/universitar”, precizeaza FPSC in scrisoare.
Acest proces de analiza ar trebui finalizat in parte cu incadrarea firmei in categoria pentru care firma dovedeste ca poate sa execute lucrari conform standardelor de calitate specifice, au completat reprezentantii patronatelor din constructii pentru SpatiulConstruit.ro.
„Rezultatul certificarii ar trebui sa fie inscris intr-un registru national care sa fie public, accesibil online oricarui investitor mare sau mic. Certificatul ar trebui reinnoit periodic (la trei ani, de exemplu). Nu sunt excluse de la certificare nici firmele incepatoare care ar primi un certificat provizoriu pentru primul an de activitate, iar dupa aceea ar intra in procedura generala. Analiza ar urma sa fie facuta de specialisti cu care firma nu se afla in conflict de interese, din asociatii profesionale, patronale, universitati, ISC, un reprezentant al ministerului, care analizeaza toate aspectele: administrativ, juridic, tehnic, calitate, experienta in diverse domenii, dotare cu personal si utilaje de constructii,volume de lucrari, satisfactia clientului etc.
O firma certificata in aceste conditii nu si-ar permite sa execute o lucrare fara autorizatie pentru ca si-ar risca certificatul profesional”, au adaugat reprezentantii institutiei.
Pana la o reglementare eficienta a sectorului constructiilor, la ce trebuie sa fie atent potentialul cumparator?
„De regula, un cumparator de locuinta isi urmareste o lista mai scurta de interese: pretul, locatia, avantaje de ordin financiar. In realitate, ar trebui sa apeleze la un specialist consultant, altul decat agentia imobiliara, pentru a afla informatii despre constructor si despre lucrare. Poate sa ceara autorizatia de construire,procesul verbal de receptie, cartea tehnica a imobilului, numele proiectantului si al constructorului (internetul ajuta la aflarea unor informatii despre ei)”, recomanda reprezentantii Federatiei Patronatelor Societatilor din Constructii.