Se caută Arhitect Șef la Sectorul 1. Ce este și ce ar trebui să fie un Arhitect Șef
Pe site-ul Primăriei Sectorului 1, la secțiunea de anunțuri (https://www.primariasector1.ro/anunturi-concurs-angajari.html), a apărut, printre altele, în data de 26 februarie 2021, și anunțul privitor la concursul pentru ocuparea postului de Arhitect Șef.
Nu trebuia mediatizat / discutat mai mult acest anunț de angajare?
Pentru oameni cheie dintr-o firmă de succes, se face vânătoare de capete sau "head hunting", nu se dă doar un anunț de angajare ca pentru un job oarecare.
Înțeleg că e vorba de o procedură legală, dar, pe lângă această procedură, ar trebui făcută o invitație, o vânătoare care să genereze, în apropiere de final, o listă cu nume eligibile de Arhitecți Șefi.
Ne vom trezi la sector cu un profesionist “bun” sau cu un profesionist “rău”, potrivit sau mai puțin potrivit? Se vor perinda unul sau mai mulți candidați în această perioadă de probă? Sau ștergem tot ce am scris mai sus și continuam doar cu un anunț simplu de angajare, considerăm că acest post nu este unul cheie, considerăm că este unul oarecare, lipsit de importanță.
Citind atribuțiile din fișa postului, considerăm că Arhitectul Șef va fi doar un conțopist a cărui menire, într-un ecosistem birocratic, este aceea de ca depune ștampile pe certificate de urbanism și diverse acorduri formale și consultative.
Arhitectul Șef la anunțuri din mica publicitate
Cred că postul de Arhitect Sef este important, la fel și postul de city manager sau de sector manager. Dacă postul de arhitect șef nu este important, la fel de neimportant va fi și postul de Manager de Unitate Administrativ Teritorială. Dacă orașul ar fi o țară, primarul ar fi președintele, iar city / sector manager ar fi premierul. Arhitectul Șef ar fi ....... tot Arhitect Șef și s-ar ocupa de arhitectură și urbanism, nu de semnat formal hârtii și autorizații de construire pentru construcții banale.
Arhitectul Șef ar trebui să se ocupe cu anvergură și viziune, nu cu hârtii și ștampile. Va conduce un departament de cercetare în urbanism și arhitectură pentru sector. Să se ocupe de marile proiecte și de strategie de dezvoltare a orașului / sectorului, nu de certificat demolare magazie pe strada X.
Centrul de Urbanism a fost desființat în București
Marele oraș București s-a gândit, la un moment dat, să reorganizeze (desființeze), înainte de naștere, eventuala instituție de cercetare, avizare și control în urbanism. În loc sa reformeze și să refacă niște baze, bune sau proaste, administrația de atunci a venit cu argumentul celor care îi laudă pe cetățenii care lasă terenul pârloagă sau cu gunoi pe el: Bine că au făcut blocuri acolo, maică, și așa era plin de gunoaie și ambrozie. Când, de fapt, acel teren dintre blocuri trebuia lăsat liber pentru pământ liber sau pentru câteva mașini parcate acum pe prima bandă pe bulevard. Așa s-au desființat multe, așa s-a reorganizat și Centrul de Proiectare Urbană și Metropolitană.
Fiecare primărie de sector ar trebui să fie dotată cu departament de cercetare urbană și fiecare primărie de oraș mare ar trebui să aibă centru de proiectare urbană. Pentru primăria de sector, chiar și cu unu-doi oameni la început se pot pune bazele acestui departament. Nu e suficient doar să semnam hârtii, e nevoie să cercetăm, să observăm, să analizăm, să numărăm, să măsurăm, să facem strategii și să înțelegem profund ce se întâmplă din punct de vedere urbanistic și social în sector.
Deja, unii fac gratis o parte din treabă.
Oamenii din acest departament al primăriei nu vor putea face muncă de cercetare, vor avea un rol de verificatori, mediatori, coordonatori și ordonatori pentru numeroase grupuri de arhitecți, urbaniști, sociologi și antropologi din țară care fac deja o cercetare valoroasă, din pasiune pentru oraș, cu bani de acasă sau cu granturi sărăcăcioase din afară sau din mila câtorva corporații mai darnice. Aceste lucruri se vor face în departamente cu buget, separate, cu fișe de post separate și clare.
Vorbind de buget, s-a făcut un studiu despre cât plătește fiecare cetățean pentru tot ce înseamnă urbanism și arhitectura în București, suma era ceva de genul doi lei pe an, subliniez: DOI LEI PE AN, nu pe lună nu pe zi. "Atât dai - atât face, maică!". Primim ce plătim!
Momentan, sectorul 1 direcționează bani din buget pentru subvenționarea totală a taxei de gunoi. Cele mai bogate firme și cei mai bogați oameni din România au scutire la plata gunoiului, nu exista taxă directă/bugetată. Dacă ar fi taxă separată și clară pentru gunoi și reciclare, poate ar mai rămâne măcar 50 de bani în plus pentru departamentul de urbanism care nu se vor duce la gunoi. Poate, poate. Ușor de zis, foarte greu de făcut.
Unii vor spune că plătim indirect din alte dijme supărătoare. Ideea este să plătim direct și asumat, așa cum se plătește într-o societate normală compusă din oameni responsabili, nu să aruncăm vina pe alte taxe.
"Un primar responsabil va avea nevoie de cetățeni responsabili. Acest primar va avea nevoie de sprijinul, înțelegerea reciprocă, profundă între el și oamenii care l-au ales și nu numai." Nu este suficientă experiența și expertiza, nu e suficientă digitalizarea sau unelte hi tech tools hype, e nevoie de înțelegerea profundă a fenomenului denumit oraș, un fenomen străvechi, antic și materializat ca un organism viu și extrem de complex.