Cum amenajezi biroul pentru a crește productivitatea? Sfaturi pentru angajatori și angajați
Spatiul in care lucrezi are un impact major asupra concentrarii si capacitatii tale de a ramane concentrat, deci asupra productivitatii si rezultatelor de la locul de munca. La randul lor, creativitatea si atitudinea proactiva sunt mereu binevenite, chiar daca jobul tau nu este neaparat unul creativ.
O amenajare echilibrata, cu raporturi egale de structura si fluiditate, iti stimuleaza creativitatea.
Ca angajator, poate consideri ca este util ca o data la cativa ani sa reamenejezi biroul, dar este intotdeauna bine sa iei in calcul impactul psihologic pe care amenajarea propusa il are asupra angajatilor tai. Unele studii au relevat faptul ca o amenajare facuta cum trebuie poate spori productivitatea angajatilor cu 20%. Pe langa asta, amenajarea biroului trebuie sa transpuna, subtil sau direct, valorile companiei, fiind ca o carte de vizita pe care oricine calca pragul biroului o citeste.
In continuare, indiferent ca esti angajat sau angajator, iti prezentam cateva idei despre cum pot elementele amenajarilor interioare influenta productivitatea la locul de munca. Si, bineinteles, cum le poti manipula pentru rezultate optime.
Iluminatul
Lumina este un factor esential pentru inspiratie si concentrare, dar din nefericire este adesea trecut cu vederea. Gandeste-te doar la ce consecinte negative pot aparea din cauza unui iluminat prost: oboseala, dureri de cap si proasta dispozitie. La fel cum plantele au nevoie de lumina naturala pentru a creste, si creativitatea are nevoie de lumina pentru a inflori. Suna poetic, dar e cat se poate de adevarat.
De exemplu, un studiu realizat la Washington Design University, de catre profesorul de design de interior Janetta Mitchell McCoy, a aratat cum studentii care creau proiecte de design interior beneficiind de multa lumina naturala au avut rezultate mult mai inovatoare decat cele obtinute in urma lucrului in spatii intunecate si cu materiale sintetice. Si cum un lucru duce la altul, lumina naturala ajuta la dezvoltarea plantelor de interior - daca nu stiai, acestea pot reduce stresul la locul de munca si spori productivitatea.
Desi ca angajat nu poti aduce modificari iluminatului de la birou, il poti completa cu succes. Monteaza-ti un bec cu lumina asemanatoare celei naturale sau dispozitiv pentru terapie cu lumina, pentru locul de munca. Iar daca tocmai ce pui la punct noul birou pentru echipa ta, iti recomandam cu caldura sa nu omiti importanta iluminatului natural.
Culorile
Ne influenteaza modul in care reactionam, atat din punct de vedere psihic, cat si emotional. Astfel, alegerea culorilor pentru spatiul de lucru iti afecteaza productivitatea. Chiar daca preferintele sunt un capitol strict subiectiv, culorile provoaca aceleasi reactii. De exemplu, s-a observat ca albastrul stimuleaza productivitatea, dar retine ca prea multa culoare poate ajunge la un moment dat coplesitoare si obositoare.
Studiile ne releva faptul ca asocierile culturale pe care le atribuim culorilor ne arata cum ne fac acestea sa ne simtim - rosul si negrul denota putere si dominanta, iar galbenul si portocaliul entuziasm si fericire. Expertii in marketing stiu deja cat de importante sunt culorile pentru logoul si imaginea companiei, si este natural ca aceste culori sa se regaseasca si in amenajare. Se poate insa ca nuanta peretilor si a mobilierului, daca oglindeste exact culorile din logo, sa nu fie cea mai fericita optiune pentru angajati.
Adu-ti la serviciu obiecte si mici decoratiuni in culoarea care stii ca te inspira si te mentine concentrat, si umple spatiile libere de pe birou cu ele, astfel incat sa se afle si in raza ta vizuala.
Birou inchis vs. deschis
In ultimii ani se observa o preferinta tot mai mare catre birourile deschise, adica fara o delimitare clara intre spatiile de lucru ale angajatilor. Chiar daca la o prima vedere aceste birouri pare ca anunta ideile inovatoare si flexibilitatea unei companii, studiile psihologice arata ca birourile deschise pot compromite productivitatea si creativitatea. Psihologul Matthew Davis a descoperit ca angajatii care lucreaza in birouri deschise se confrunta cu nivele mai mari de stres si mai mici de concentrare. Sentimentul de intimitate pe care un birou individual il ofera sporeste performanta la locul de munca. Pe langa asta, birourile deschise sunt spatii suficient de zgomotoase pentru ca oboseala sa se poata instala.
O amenajare ideala presupune atat existenta spatiilor de lucru individuale, cat si existenta spatiilor deschise. Ginny Caldwell, directorul de design al biroului Southeast Venture, spune despre amenajarea birourilor ca “designeri fiind, nu proiectam doar mediul, ci proiectam si experienta si comportamentul.” Caldwell explica si ca birourile trebuie sa reflecte si diferitele stiluri de lucru pe care angajatii le experimenteaza de-a lungul unei zile. Pe langa furnizarea de spatii in care oamenii se pot rupe de tot si lucra eficient, un birou trebuie sa asigure si locul in care munca se poate dezvolta spontan, oriunde.
Un exemplu este implementarea unei camere pentru pauze: in amenajarile moderne, aceste camere nu mai sunt amplasate in spatele usilor inchise, ci sunt spatii deschise, cu multa lumina naturala si, daca este cazul, o perspectiva frumoasa catre oras. Oamenii vor astfel sa discute si sa colaboreze, creandu-se conexiuni utile nu doar la serviciu.
Aromele
La fel cum si culorile ne influenteaza, simtul olfactiv ne poate afecta starea de spirit, starea mentala si productivitatea. Utilizarea aromelor nu este, insa, agreata de toata lumea. Este bine sa te folosesti de arome ca sa-ti sporesti concentrarea, insa ai grija sa nu-ti deranjezi colegii. Cel mai indicat este sa pastrezi cateva flacoane de uleiuri esentiale in sertarul de la birou, iar cand ai nevoie de un impuls presara cateva picaturi pe un servetel sau pe putina vata.
Iata si cum te pot influenta anumite arome:
- Pin: sporeste vigilenta
- Scortisoara: imbunatateste concentrarea
- Levantica: te ajuta sa te relaxezi intr-o zi stresanta la birou
- Menta: iti ridica moralul
- Aroma de citrice: te trezeste si energizeaza
Iti prezentam si mai multe sfaturi in Partea a II-a.