Cum arată noua parcare subacvatică pentru biciclete din Amsterdam
În țara în care bicicletele sunt mai numeroase decât oamenii, autoritățile trebuie să dea dovadă de ingeniozitate pentru a asigura o infrastructură pe măsura entuziasmului locuitorilor pentru pedalat.
Și nu dezamăgesc. Amsterdam a inaugurat de curând o impresionantă parcare subacavatică pentru biciclete. Stationsplein are o capacitate de 7.000 de locuri și urmează să fie completată de o a doua parcare, IJboulevard, care va putea adăposti încă 4.000 de biciclete.
Proiectul în valoare de 60 de milioane de euro este parte a unui plan mai amplu de reamenajare a zonei Gării Centrale.
În jur de 35 la sută dintre locuitorii Amsterdamului folosesc zilnic bicicleta. Dintre cei aproximativ 200.000 de oameni care ajung zilnic la Gara Centrală, cam jumătate vin cu bicicleta. Până acum, pentru depozitarea bicicletelor erau folosite numeroasele rastele din jurul gării, care sunt în prezent desființate. Zona gării capătă treptat un aspect mai curat și mai organizat, pietonii se bucură de mai mult spațiu.
Parcarea este gratuită pentru primele 24 de ore, după care utilizatorii trebuie să plătească 1,35 de euro pentru fiecare zi suplimentară de utilizare.
Noua parcare pentru biciclete din Amsterdam este o bijuterie inginerească, iar în clipul de tip timelapse de mai jos putem vedea cum a fost ea construită. Lucrările au durat patru ani.
”Inaugurarea noii parcări marchează începutul unei noi ere, în care Gara Centrală din Amsterdam va deveni într-un fel cum era în anii 1900. Accesibilă și plăcută, fără mașini și biciclete parcate peste tot”, spun reprezentanții orașului, care anunță că se pregătesc să construiască și mai multe spații pentru biciclete.
Ca multe alte orașe europene, prin anii 1970 Amsterdam era sufocat de mașini. Dar străzile olandeze, construite în timpuri medievale, nu puteau face față acestui tip de trafic, iar consecințele au fost de multe ori fatale. În 1971, mai mult de 3.000 de oameni au fost uciși în accidente rutiere, 500 dintre victime fiind copii, scrie Euronews. Așa a pornit mișcarea Stop de Kindermoord (”Opriți uciderea copiilor”). Nemulțumirea în creștere a populației față de mașini s-a suprapus cu criza petrolului din 1973, determinând guvernul olandez să abandoneze politicile urbane centrate în jurul mașinilor.
Așa ca nu este de mirare că astăzi găsim în această țară unele dintre cele mai ambițioase proiecte de infrastructură pentru biciclete din lume. Olandezii se pot făli, de plidă, cu o parcare subterană și mai mare în Utrecht. Poate adăposti 12.000 de biciclete și include rampe de interior și un sistem digital care îi ghidează pe bicicliști către locurile de parcare libere. Descoperă mai multe inițiative remarcabile prin care este încurajat mersul pe bicicletă.
Ceva mai modestă după standardele Țărilor de Jos, o parcare pentru biciclete inaugurată anul trecut in fata garii centrale Den Haag din Haga, cu o capacitate de 7.000 de locuri, oferă în același timp experienţa unei vizite la muzeu.
Pedalatul pare să fie viitorul, cel puțin așa consideră și autoritățile din Milano care au aprobat anul trecut un plan ce prevede construirea a 750 de kilometri de noi piste pentru biciclete care să conecteze oraşul şi zona sa metropolitană, ca parte a eforturilor de reducere a emisiilor şi de decongestionare a traficului.
Construiește și vor pedala.