Cum îți poți îmbunătăți amenajarea de la birou? Sfaturi pentru angajatori și angajați - partea a 2-a
Chiar daca e cald afara si gandul ne zboara la vacante, pentru cei mai multi dintre noi zilele acestea se desfasoara in mod obisnuit – cinci zile la birou, apoi doua de weekend. Parca acum mai mult decat niciodata ai nevoie de o amenajare la birou care sa te ajute sa te concentrezi si sa lucrezi eficient, in ciuda tuturor lucrurilor care te fac sa-ti pierzi atentia.
Continuam, deci, materialul despre cum poti manipula amenajarea de la birou, prin trucuri mai mici sau mai mari, dar eficiente. Iar daca esti in pozitia unui angajator care doreste sa le ofere angajatilor un spatiu de lucru care sa ii motiveze si sa ii ajute, citeste mai jos.
Nivelul de zgomot
Nivelul de zgomot de la locul de munca poate varia in functie de multi factori, de la numarul de membri ai echipei si pana la designul biroului si atmosfera generala impusa de eticheta companiei. Prea mult zgomot iti compromite, insa, eficienta la lucru.
Iti sugeram sa iti aduci la birou o pereche de casti cu functia de anulare a zgomotului si ruleaza un playlist de sunete pentru un impuls de concentrare, cum este de exemplu zgomotul alb. Zgomotul alb este denumirea generica pentru semnalele electromagnetice produse de fondul natural al planetei noastre si este prezent in orice gama de frecvente. De exemplu, fasaitul pe care il tot auzi atunci cand cauti un post de radio. Poti gasi pe Youtube filmulete cu zgomot alb special pentru concentrare.
In caz ca acum iti pui la punct biroul companiei, iti recomandam sa asiguri cel putin o zona de liniste – o incapere in care zgomotul este redus la minimum si trebuie mentinut astfel de toti membri echipei. Fiecare se poate retrage aici atunci cand se confrunta cu prea mult stres.
Drept vs. rotund
Probabil ca esti obisnuit cu amenajarile moderne de birouri, in care predomina albul, griul si unghiurile la 90 de grade. Incearca acum sa-ti raspunzi la urmatoarea intrebare: iti vine usor sa porti o conversatie spontana sau sa demarezi un proiect ad hoc intr-un astfel de birou? Un studio condus de Oshin Vartanian la Universitatea din Toronto a demonstrate ca oamenii prefera spatiile rotunde celor rectilinii, considerandu-le pur si simplu mai placute si integrandu-se mai usor in ele.
Proiectarea unor spatii sterile si nenaturale, cum adesea se observa in cladirile moderne de birouri, ne poate alerta creierul ca in aceste conditii ideile nu se pot dezvolta. In schimb, planurile ovale si circulare au, la nivel subconstient, efectul de a elibera mintea si de a indrepta-o catre inovatie si creativitate. Colturile rotunde stimuleaza si dorinta de a purta conversatii spontane, care pot declansa procesele creative. Cand designul este mai putin rigid, angajatilor le este permisa o interactiune mai organic, mai naturala.
Desigur, o amenajare bazata pe forme rotunde poate fi mai dificil de implementat. Daca nu optezi in totalitate pentru forme circulare, poti macar rotunji colturile elementelor de amenajare – mai mult la propriu decat la figurat.
Calitatea aerului
Calitatea aerului poate imbunatati sau inrautati direct abilitatile de concentrare si de a gandi limpede. OSHA (Administratia pentru Sanatate si Siguranta Ocupationala) estimeaza ca pierderile cauzate de costuri legate de ineficienta la locul de munca si concedii medicale se ridica, pentru Statele Unite, la 15 miliarde de dolari.
Este esential sa echipezi biroul cu echipamente de control al calitatii aerului – purificatoare, dezumidificatoare sau umidificatoare. Si, desigur, nu uita de metoda clasica de aerisire: deschide geamurile si lasa-le deschise macar pentru o parte a zilei. Plantele pot si ele face minuni in acest sens, filtrand aerul si oferindu-ti oxigen purificat: iti poti cumpara o planta la ghiveci pe care sa o asezi pe birou, in cazul in care nu toti membri echipei agreeaza plantele de interior. Poti citi cateva recomandari aici.
Lucreaza in spatii diferite
Daca ai posibilitatea, nu lucra zi de zi in acelasi spatiu. Schimbarea mediului de lucru, cu spatii care au alte calitati si alte lucruri la care sa privesti te poate face sa lucrezi mai eficient. Multe birouri sunt prevazute cu spatii variate in care poti lucra: camere de conferinte, lobby-uri sau chiar zone de relaxare. Utilizeaza-le pentru a nu intra intr-o rutina zilnica! Ai grija doar sa iti anunti superiorul ca iti schimbi zona de lucru, pentru a nu se crede ca pierzi timpul.
In caz ca nu beneficiezi de mai multe spatii de lucru, reorganizeaza ce ai in mod creativ: de exemplu, schimba locul fotografiilor si al decoratiunilor sau aseaza-te de cealalta parte a biroului.
Simuleaza elementele naturale in design
Daca nu lucrezi langa fereastra, incadreaza elemente care sa evoce mediul natural – un poster cu o padure sau un wallpaper pentru desktop cu un peisaj natural. Iesi afara si plimba-te in aer liber la intervale regulate, iti vei imbunatati starea de spirit si vei lucra cu mai multa energie.
Tocmai de aceea se recomanda ferestrele mari, asta mai ales daca peisajul din imprejurimi este unul pe care ar fi pacat sa il ratezi. In caz ca biroul va fi amplasat intr-o cladire inconjurata de alte cladiri de birouri, nu renunta la vitrajele generoase – intotdeauna o viziune spre “afara” este binevenita.
Cultiva-ti ideile spontane
Ti s-a intamplat vreodata sa lucrezi intens si, dintr-o data, sa ai o idee stralucitoare, complet pe langa subiect si totusi foarte utila in alt context? Incerci sa o lasi pentru mai tarziu dar, fara sa-ti dai seama, te gasesti cautand pe internet informatii despre acel subiect. Desigur ca ideile trebuie incurajate si cultivate, insa daca vin fix in mijlocul unei alte sarcini, te pot distrage masiv. Creaza-ti deci un spatiu in care sa-ti stochezi ideile si amplaseaza-l la indemana.
Utilizeaza vopsea cu efect de tabla de scris pe o suprafata din apropierea biroului, tine la indemana un teanc de hartii sau o tabla alba magnetic, si noteaza ideile spontane pe loc – iti golesti astfel mintea si te poti concentra mai bine la ceea ce ai de facut. La finalul zilei sau cand ai putin timp liber, treci peste ideile notate si decide care merita aprofundare si care pot fi trecute cu vederea.