Cum obținem scări și rampe mai sigure, mai confortabile
În realizarea scărilor și rampelor se iau în calcul o mulțime de aspecte, iar toate acestea trebuie stabilite din timp, de preferat încă din faza de proiectare. Când scara se execută odată cu construcția, lucrurile sunt ceva mai simple. Dar integrarea unei scări într-un spațiu dat, cu restricțiile respective, este cea mai grea sarcină, spațiul determinând tipul de structură, arhitectura scării, finisajele ei. Extrem de importantă este destinația spațiului respectiv; nu vom construi o scară abruptă într-o grădiniță de copii sau într-un centru de îngrijire pentru seniori. Dar să vedem câteva dintre regulile care trebuie respectate – unele obligatorii, altele sub formă de recomandare. Pentru început, în cazul scărilor, care sunt mai frecvent întâlnite.
Panta optimă a rampei unei scări este de 30 - 35º. Este acceptabil între 15 și 45º pentru traficul convențional – la limita maximă, accesul este mai dificil, presupune un efort mai mare, iar la limita minimă poate însemna risipă de spațiu și un traseu prea lung. Către poduri sau spații tehnice, panta poate fi oricare, atâta vreme cât scările nu sunt foarte des utilizate.
Pentru ca scara să fie potrivită și pentru persoanele care se deplasează cu dificultate, dimensiunile optime sunt de 15 x 32 cm sau 16 x 30 cm (contratreaptă x treaptă); ne ajută în acest sens relația 2h+l=62 ... 64, numită și ”formula lui Blondel”; o contratreaptă mai mare de 15 cm presupune un efort crescut, deci utilizatorul obosește mai repede, iar riscul de împiedicare sporește. Treptele vor avea neapărat aceleași dimensiuni (înălțimea contratreptei și lățimea treptei).
Lățimea scării este prevăzută în funcție de destinația clădirii – de pildă, clădirile rezidențiale trebuie să aibă scări principale cu lățimi minime diferite, după numărul de etaje (0,95 m pentru o casă cu P+E, 1,05 m dacă are de la 3 la 5 niveluri, 1,20 m dacă are 6-8 niveluri și 1,25 m la peste 9 niveluri). Există dimensiuni standard și pentru construcții industriale, școli, spitale ș.am.d., și pentru scări secundare, la fiecare dintre tipurile de clădiri. Miza este siguranța tranzitului (evitarea coliziunii), mai ales în caz de evacuare, când totul se petrece rapid și, uneori, fără o iluminare bună.
Treptele unei rampe trebuie să fie în număr de minimum 3, altfel există riscul să nu poată fi observate! În caz că nu se poate evita o diferență de nivel (o singură treaptă), este nevoie ca aceasta să fie marcată vizibil, prin culori sau, în spațiile publice, comerciale ori industriale, cu o semnalizare adecvată. Atunci când această denivelare este mai mare de 20 cm, se recomandă montarea unei mici balustrade, care să fie utilă celor cu probleme de deplasare, care au baston sau sunt în scaun cu rotile. Dacă nu este posibilă această soluție, poate fi realizată minimal o margine proeminentă (rebord), care să prevină alunecarea bastonului sau a roții scaunului rulant.
Numărul maxim de trepte al unei rampe este și el important, deoarece oboseala poate afecta capacitatea utilizatorului de a continua ascensiunea: 18 trepte pentru clădiri industriale, 16 trepte pentru cele civile (10 pentru persoanele cu dificultăți la mers). În cazul urcării, este important lucrul mecanic efectuat pe înălțime; în consecință, o scară va avea rampa de maximum 3 metri. Dacă aceste condiții nu se pot îndeplini, se proiectează scara cu acea platformă pentru repaus numită ”odihnă”, care, pentru a permite accesul în abele sensuri, trebuie să aibă lățimea de minim 1,20 m (de preferat 1,50 m).
Creativitatea este bine-venită oricând, dar nu cu orice preț. Muchia treptei poate fi dreaptă, cu ciubuc, fără contratreaptă, cu o formă inovativă... important este să nu împiedice, pentru că riscurile sunt mari. De asemenea, marginea treptei să fie clar vizibilă, fără a fi confundată cu desenele de pe treaptă sau sistemele anti-alunecare, pentru că oamenii se pot împiedica sau dezechilibra, făcând pasul greșit; mulți putem avea o experiență neplăcută cu o scară lucioasă, la care cu greu identificăm muchiile, mai ales dacă raportul treaptă/contratreaptă este unul nefiresc.
Materialele din care sunt făcute scările trebuie să aibă, de asemenea, aderența potrivită, fiind folosite finisaje cu clase mari de rezistență la alunecare, inclusiv când scările sunt umede. Întrucât posibilitatea de alunecare sau împiedicare este mai mare, iar consecințele mai grave, se recomandă totuși și aplicarea benzilor anti-alunecare sau a profilelor de protecție a muchiilor de treaptă, cu rol aderent (de preferat cu rizuri).
Un alt element de siguranță este balustrada, cu mâna curentă corespunzătoare pe balustradă sau fixată în perete, în funcție de sistemul constructiv ales; atenție: balustrada se continuă și dacă există ferestre la nivel în casa scării, pentru a preveni căderea în gol la alunecare!
Dacă scara este distanțată mai mult de 6 cm de la peretele adiacent, se iau măsuri suplimentare de siguranță, astfel încât să se evite alunecarea în gol a piciorului sau a bastonului.
Treapta și întreaga scară să fie concepută astfel încât apa (intervenită accidental sau în contextul curățeniei) să nu staționeze, provocând alunecarea, fie că este în stare lichidă ori sub formă de gheață.
În amenajarea scărilor și în zonele aferente se vor evita elementele de construcție cu muchii ascuțite și obstacolele, chiar dacă acestea sunt decorațiuni sau ghivece cu plante. Siguranța este mai mare când acordăm atenție și pereților, mobilierului sau altor elemente de amenajare aferente, deoarece la cădere multe accidente se petrec prin lovirea de acestea. Prin normative, mai este stabilit că ușile și ferestrele trebuie rezolvate astfel încât să reducă la minim posibilitatea de rănire la accident (se evită spațiile strâmte, cu vizibilitate redusă).
Rampele sunt acele zone de trafic destinate, pe de o parte, persoanelor cu dizabilități, iar pe de altă parte în spații de producție, comerciale etc. pentru accesul mijloacelor de transport cu roți. Nu au trepte și sunt concepute cu pante de maximum 15º (aproximativ 33%). Pentru evitarea oboselii la manevrare a cărucioarelor, când rapa are peste 6 metri, panta trebuie să fie de circa 4º (8%); dacă este mai mică de 6 metri, este necesară o pantă de 5% (un pic peste 2 º ). Și rampele trebuie să aibă o sumă de elemente de siguranță: aderență, mână curentă, balustrade de înălțime corespunzătoare , rebord, lățime optimă, spațiu de manevră necesar.