Impactul legislatiei asupra calitatii spatiului urban - ce se intampla cu spatiile verzi din Romania
Asociatia Peisagistilor din Romania - AsoP deruleaza in prezent un proiect ce are ca obiectiv principal elaborarea unui set de propuneri de amendamente cu privire la Legea 24/2007 privind reglementarea si administrarea spatiilor verzi din intravilanul localitatilor.
Pentru imbunatatirea acestui act normativ, demersul AsoP Romania s-a concentrat intr-o prima faza asupra studierii impactului prevederilor acestei legi asupra cadrului de viata al comunitatilor din Romania. In acest sens, au fost realizate studii de caz in Bucuresti, Cluj- Napoca si Timisoara. Rezultatele au fost apoi filtrate prin prisma modului in care administrarea spatiilor verzi este abordata in alte tari europene, iar in final constatarile au fost materializate in propuneri concrete de modificare a prevederilor Legii 24/2007. Aceste propuneri se constituie intr-o baza de discutie in cadrul dialogului pe care AsoP Romania il initiaza intre institutii ale administratiei publice centrale si locale, mediul profesional si cel academic, sectorul ONG si comunitatile locale. Pe baza acestor dezbateri urmeaza sa fie generat un proiect de act normativ pentru amendarea legii ce guverneaza in prezent administrarea spatiilor verzi care are ca scop transformarea acesteia intr-un instrument legislativ puternic, complex, integrator, cu un aport substantial la cresterea calitatii mediului urban.
Concluziile studiilor de caz realizate in 3 orase importante din Romania, exemple de buna practica din Elvetia precum si propunerile elaborate pana in prezent cu privire la imbunatatirea Legii 24/2007 au fost prezentate spre dezbatere in cadrul conferintei cu titlul Impactul legislatiei asupra calitatii spatiului urban, organizata in Bucuresti in data de 20 Octombrie 2016.
Studiile de caz realizate in Bucuresti, Cluj-Napoca si Timisoara au evidentiat in principal urmatoarele aspecte:
Lipsa unei definitii clare a sintagmei ”spatiu verde” - obiectul acestui act normativ - duce la imposibilitatea administrarii adecvate a patrimoniului verde al localitatilor. In acest sens, unul dintre rezultatele studiilor arata de exemplu faptul ca in suprafata totala a spatiului verde din municipiului Cluj-Napoca sunt incluse o serie de zone care nu au valentele caracteristice unui spatiu verde (ex. Cimitirul Manastur) in timp ce un parc, respectiv Parcul Feroviarilor (al treilea ca marime din Cluj-Napoca) este exclus din acest inventar din cauza unor neclaritati referitoare la autoritatea administrativa.
Absenta definitiilor pentru termeni esentiali in asigurarea indeplinirii obiectivelor relationate cu administrarea spatiilor verzi (de exemplu: retea verde, indici de calitate, etc.) face practic cvasi-inaplicabile prevederile Legii 24/2007.
Protectia spatiului verde se rezuma in prezent doar la asigurarea integritatii unor elemente componente (vegetatie, mobilier urban, etc.), nefiind prevazuta si necesitatea protectiei in sensul de asigurare a coerentei sau de pastrare a calitatii de ansamblu a spatiilor verzi (vizand deopotriva aspecte ecologice, sociale, estetice sau economice).
Lipsa unui plan de management fitosanitar pentru protectia plantelor duce la pierderea fondului vegetal din localitati. Astfel, studiul de caz realizat in Cluj-Napoca a reliefat faptul ca spatiile verzi se confrunta cu mari probleme in acest sens, un exemplu de mare actualitate fiind cel al omizii paroase a buxusului (Cydalima perspectalis) aparuta in Romania in 2011, care defoliaza agresiv plantele si duce la uscarea completa a exemplarelor afectate. Lipsa a obligativitatii elaborarii unor planuri de management fitosanitar face ca imaginea de ansamblu a spatiilor verzi sa fie afectata puternic prin disparitia propriu-zisa a unor elemente esentiale care compun fondul vegetal.
Nu sunt prevazute instrumente adecvate care sa permita implicarea reala a cetatenilor in toate etapele care fac obiectul administrarii spatiilor verzi (elaborarea strategiilor, generarea instrumentelor directoare pentru realizarea amenajarilor, implementarea propriu-zisa a proiectelor de amenajare, etc.), desi legea prevede explicit antrenarea locuitorilor in realizarea acestora.
Prezentarea exemplelor de buna practica din Elvetia a reliefat faptul ca in aceasta tara, pe langa aspectele de ordin social, economic si estetic, dezvoltarea coerenta a cadrului urban inglobeaza si politici clare cu privire la protejarea biodiversitatii si la adresarea schimbarilor climatice. Un aspect important in dezvoltarea retelelor de spatii verzi ale oraselor elvetiene este constituit de conceptul de accesibilitate, aceasta fiind abordata atat in relatie cu diverse tipuri de utilizatori (inclusiv persoane cu dizabilitati) cat si din punct de vedere al distantelor ce trebuie parcurse pentru a utiliza diverse tipuri de spatii verzi din cadrul orasului (de exemplu accesarea in mai putin de 15 minute a statiilor verzi de importanta locala). De asemenea, un accent important este pus pe tratarea unitara a elementelor definitorii ale retelei verzi aferente unei localitati. Nu in ultimul rand, societatea civila este permanent informata si stimulata sa participe la dezvoltarea spatiilor publice urbane.
Prezentarea propunerilor elaborate pana in prezent cu privire la imbunatatirea Legii 24/2007 a presupus sublinierea aspectelor esentiale ce urmeaza a fi modificate sau completate in cazul fiecarui articol al actului normativ. Propunerile elaborate de echipa AsoP Romania vizeaza in mod direct acoperirea lacunelor prezente in legea care guverneaza administrarea spatiilor verzi, clarificarea diferitelor aspecte (obligatii, drepturi, actori implicati, instrumente, etc.) precum si corelarea cu alte acte normative care greveaza asupra spatiului construit/urban, a patrimoniului sau a componentelor naturale.
In cadrul sesiunii de dezbateri integrata acestui eveniment au participat reprezentanti ai Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice, ai Ministerului pentru Consultare Publica si Dialog Civic, ai Ministerului Culturii, ai Camerei Deputatilor, ai Agentiei Nationale pentru Protectia Mediului, ai Primariei Municipiului Bucuresti - Directia de Mediu, ai Universitatii de Stiinte Agricole si Medicina Veterinara a Banatului ”Regele Mihai I al Romaniei” din Timisoara, ai Universitatii de Stiinte Agricole si Medicina Veterinara Cluj- Napoca, ai Universitatii de Stiinte Agronomice si Medicina Veterinara din Bucuresti, ai Universitatii de Arhitectura si Urbanism ”Ion Mincu” Bucuresti, ai Ordinului Arhitectilor din Romania, ai Asociatiei Profesionale a Urbanistilor din Romania, ai Asociatiei ActiveWatch, ai Fundatiei Eco Civica, ai Asociatiei Salvati Bucurestiul, precum si reprezentanti ai Asociatiei Arhitectilor Peisagisti din Elvetia (Bund Schweizer Landschaftsarchitekten und Landschaftsarchitecktinnen). Opiniile exprimate in cadrul acestei dezbateri, impreuna cu rezultatele atelierelor locale ce urmeaza a fi realizate de Asop Romania in perioada noiembrie-decembrie 2016 in Bucuresti, Cluj-Napoca si Timisoara vor fi integrate in proiectul de act normativ pentru amendarea Legii 24/2007.
Conferinta Impactul legislatiei asupra calitatii spatiului urban face parte din activitatile proiectului LAN-NET: Retea socio-profesionala pentru imbunatatirea calitatii vietii in mediul urban din Romania. Prin obiectivul sau general, proiectul urmareste cresterea gradului de implicare a societatii civile romanesti in elaborarea de politici cu privire la spatiile verzi urbane precum si in procesele de conformare, modelare, gestionare a acestora.
Proiectul LAN-NET este co-finantat printr-un grant din partea Elvetiei prin intermediul Contributiei Elvetiene pentru Uniunea Europeana extinsa. Valoarea proiectului este de 75.957,10 CHF, din care contributia finantatorului este de 68.285,43 CHF (89,90%), iar a Asociatiei de 7.671,67 CHF (10,10%), din totalul costurilor eligibile. Proiectul se desfasoara pe o perioada de 12 luni (1 martie 2016 - 28 februarie 2017), in trei orase pilot din Romania: Timisoara, Cluj-Napoca si Bucuresti, cu implicarea societatii civile.
AsoP Romania este sustinuta in acest demers de 9 entitati (8 nationale, 1 elvetiana), o garantie in plus in vederea atingerii obiectivelor stabilite prin proiect, respectiv: AsoP - Filiala Teritoriala Vest, AsoP - Filiala Teritoriala Bucuresti-Ilfov, AsoP - Filiala Teritoriala Nord-Vest, Universitatea de Stiinte Agricole si Medicina Veterinara a Banatului ‘Regele Mihai I al Romaniei‘ din Timisoara, Universitatea de Stiinte Agricole si Medicina Veterinara Cluj- Napoca, Ordinul Arhitectilor din Romania (OAR) - Filiala Teritoriala Timis, Ordinul Arhitectilor din Romania (OAR) - Filiala Teritoriala Transilvania, Asociatia ActiveWatch, Bund Schweizer Landschaftsarchitekten und Landschaftsarchitektinnen (BSLA) - asociatia profesionala omoloaga din Elvetia.
Despre AsoP
Asociatia Peisagistilor din Romania - AsoP este un organism national unic, non- guvernamental, apolitic si independent, constituit in decembrie 2004, care a luat fiinta ca o necesitate pentru sprijinirea exercitarii profesiei de peisagist, sustinerea domeniului peisagistic ca si act de imbunatatire a calitatii vietii si de creatie artistica, dar si pentru promovarea in Romania a principiilor enuntate de Conventia Europeana a Peisajului (Florenta, 2000), ratificata de tara noastra prin Legea nr. 451/2002. Ca reprezentant al organizatiei profesionale europene - International Federation of Landscape Architects, European Region (IFLA EUROPE) - asociatia actioneaza si pentru dezvoltarea unui cadru de viata durabil precum si pentru protejarea si conservarea patrimoniului istoric, cultural si natural.
Pentru detalii suplimentare legate de proiect, va puteti adresa urmatoarelor persoane:
peisagist Alexandru CIOBOTA
manager proiect / Asociatia Peisagistilor din Romania - AsoP / +4 0751 161 242
peisagist Andrei CONDOROS
Asociatia Peisagistilor din Romania - AsoP, Filiala Teritoriala Vest / +4 0744 879 191 / asopvest@asop.org.ro (Timisoara)
peisagist dr. Paunita BOANCA
Asociatia Peisagistilor din Romania - AsoP, Filiala Teritoriala Nord- Vest / +4 0761 365 298 / asopnordvest@asop.org.ro (Cluj-Napoca)
peisagist dr. Diana CULESCU
Asociatia Peisagistilor din Romania-AsoP, Filiala Teritoriala Bucuresti-Ilfov / +4 0724 083 509 / asopbucuresti@asop.org.ro (Bucuresti)
la adresa de email: office@asop.org.ro
sau prin posta la adresa: O.P.Nr.1, C.P.Nr.223, Timisoara, cod 300 790, judetul Timis, RO