Istoria și evoluția rosturilor pentru pardoseli industriale
Pentru a intelege necesitatea utilizarii rosturilor de dilatare cunoscute si ca rosturi armate sau cofraje pierdute de turnare trebuie sa plecam de la urmatoarele realitati:
- Nu putem evita rosturile de dilatare la pardoselile industriale. Contractia inevitabila a betonului (ce poate varia de la 0,3 la 0,5 mm/m)este rezultatul procesului natural de uscare a betonului, trebuie avuta in vedere si rezolvata cu rosturi de dilatare si rosturi taiate. Daca nu se face acest lucru fisurile si mici cratere vor aparea spontan pe toata suprafata betonata, pardoseala fiind astfel compromisa inainte de a fi data in exploatare.
- Citeva tipuri de rosturi si profile de armare a rosturilor dar in mod sigur rosturile taiate constituie “puncte slabe” ale pardoselilor industrial betonate.
Pardoseala de beton de 1600mp cu rosturi taiate la fiecare 5m, rezulta 720ml de “puncte slabe”ale pardoselii. O prima rezolvare a problemei contractiei date de uscarea betonului s-a crezut la acea vreme a fost taierea suprafetei din 5m in 5m si formarea rosturilor taiate. In fapt acestea constituiau un nou punct slab major al pardoselilor, generator de probleme ulterioare in exploatare. Astfel in cazul utilizarii intense a motostivuitoarelor, rosturile taiate constituie o alegere eronata pentru rosturi deoarece prin discontinuitatile create in suprafata pardoselii, marginile rosturilor nu sunt protejate si nu asigura transferul progresiv al sarcinii dinamice de la o sectiune la alta. Marginile rosturilor vor fi supuse permanent la socuri provocate de rotile mai putin elastice ale motostivuitoarelor si traspaletilor care vor “macina” astfel marginile rosturilor. Incarcarile statice si dinamice, tasarile diferentiale intre placile betonate pot de asemeni genera denivelari la marginile rostului facindu-le mai expuse socurilor la trecerea rotilor . In termen scurt pardoseala se detelioreaza serios, devine nesigura si neutilizabila.Tehnologia inainte de 1980
Rosturile taiate sunt inlocuite cu profile de rosturi de turnare sau profile de armare a rosturilor. Astfel o aceeasi suprafata de 1600 mp divizata in placi de 40 x 40m necesita doar 160 m liniari de rosturi. In comparatie cu rosturile taiate se inregistreaza o imbunatatire a problemei cu 75%! La prima vedere ar reprezenta o solutie fericita, nu si in cazul unui trafic foarte intens. Tehnologia anilor 1980
Profilele de dilatare permit miscarea libera pe orizontală a pardoselii. Contracția, ca rezultat al procesului de uscare a betonului este preluata de rost. Formarea de fisuri vor fi evitate și rosturile taiate sunt inutile. Odată ce procesul de contargere este stabilizat miscarea orizontala este data doar de variatiile de temperatura inregistrate. Acest fenomen este mai pregnant la pardoselile exterioare. Deci, deschizătura rostului de dilatare ca rezultat al procesului de contracție , mărimea sa depinde de dimensiunile planseului (baie).neintrerupt turnat. Cu cit planseul este mai mare, cu atit deschiderea rostului va rezulta mai mare. Rezistenta in timp a unui planseu este puternic dependenta de o serie de variabile termice, cum ar fi condițiile climatice, tipul de armare, precum și calitatea și umiditatea betonului. Contracția medie variază între 0,3 și 0,5 mm / metru. La o pardoseala compusa din placi flotante de 30m x30m vom inregistra deschiderea rostului de la 0,9 până la 1,5 cm. Deci, problema contractie a betonului este controlată de profilul de rost, dar o altă problemă potențială apare (în cazul de trafic de pe stivuitor), care nu ar trebui să fie subestimată : dimensiunea deschiderii rostului.)
Profilele de dilatare realizează transferul de sarcină de la o placa la alta si previne deplasarea relativa pe verticală a uneia fata de alta.
Prin alcatuirea lor profilele de rost de dilatare montate intre placi flotante cu laturile de 30-40 mp fiecare asigura interconectarea lor, previn orice miscare pe verticala astfel incit permit miscarea doar pe orizontala a placilor. In plus profilul realizeaza transferul linear de la o placa la alta a sarcinii dinamice (greutatea motostivuitorului) marind astfel durata de viata a pardoselii. Transferul este cu atat mai eficient cu cat conexia este facuta mai solid, mai continua pe toata lungimea rostului. Din acest motiv sunt preferate profilele ce realizeaza sprijinul reciproc dintre placile pardoselii in mod continuu (profil Ω) celor cu bare sau placi de reazem. Din acest motiv, articulatiile continue au o performanta mult mai buna decat articulatii discontinue.
- Un profil de rost de dilatatie protejeaza marginile dalelor pardoselii. Acest lucru, din pacate, nu este suficient pentru un anumit trafic greu si intens de motostivuitor.
- Un rost de dilatatie este, de asemenea, utilizat ca un rost de turnare. Acest lucru permite de finisare a sectiunilor podea in conformitate cu un programul de turnare sau pe termen mai lung de extindere a pardoselii sau in cazul in care exista resurse limitate beton. Profilele de rost montate permit in timpul turnarii un control al nivelului pardoselii si pot constitui un element decorativ. Lipsa acestor profile determina un aspect neplacut ca in vederea de mai jos:
Tehnologia dupa 2007
In ciuda caracteristicelor avantajoase explicate mai sus, profilele traditionale lineare aveau o problema mare, care este deschiderea rostului. In fiecare centru logistic cu trafic stivuitor roțile (roti dure) la trecerea lor peste rost acestea “cad” in rost. Socul produs prin cadere produce degradarea pardoselii, a profilului de rost cat si a articulatiilor transportoarelor, motostivuitoarelor, a marfurilor si chiar a operatorilor acestor mijloace de transport. Nu mai vorbim de nivelul inalt de zgomot si a trepidatiilor transmise altor utilaje etc.
Duritatea rotilor, masa proprie si incarcatura motostivuitoarelor, viteza sporita de transport cresc presiunea exercitata de roti si cresc socul de impact in rost. Traim o tendinta in lumea centrelor logistice de depozitare ca rotile motostivuitoarelor sa fie micsorate, dar mai rigide, iar viteza de transport si greutatile sa creasca.Profilele de rost sinusoidale sunt singurele ce tin pasul acestei tendinte.
In timp ce alti producatori cauta solutii de ranforsare a rosturilor HCJOINTS rezolva problema socurilor la impact prin eliminarea lor simpla: Profilele SINUS asigura permanent contactul intre roata si pardoseala in proportie majora suficienta de a elimina socurile la impact.Rotile realizeaza trecerea cu un zgomot, vibratie si socuri mult diminuate fata de solutiile anterioare oferind comfort operatorilor si masinilor acestora.
Profilele SINUSOIDALE reprezinta Solutia care salveaza anual zeci de milioane de euro din valoarea cheltuielilor de intretinere a pardoselilor si utilajelor de transport, un transport mai sigur si comfortabil a marfurilor.
Tehnologia dupa 2012
HC JOINTS- BELGIA face un pas spre viitor cu COSINUS floor concept. In urma cerecetariilor de a proiecta un nou tip de rost de dilatare capabil sa realizeze transferul sarcinii de la un planseu la altul intr-un mod mai efficient.
Cu COSINUS floor concept, se pastreaza caracteristica ideala a predecesorului Sinus Slide, dar fara traditionalul coada de rindunica ( Omega) sau barelor, placilor de ancorare pentru limitarea deplasarilor vertical. Transferul incarcarii de la o pardoseala la alta este realizat de acestea, dar nu prin imbinarea lor “coada de rindunica” sau “nut si feder”.Cind procesul de contractare dat de uscare are loc prin conceptual Cosinus floor concept se realizeaza coloane verticale simultan pe ambele parti ale rostului cu forma sinusoidala, decalate astfel ca sa se sprijine unele pe altele, permitind deplasarile orizontale, dar limitand pe cele verticale.
Astfel pardoseala in sine ia functia de transfer a sarcinilor peste rost concept denumit ” rostul e pardoseala, pardoseala este rostul”
"The joint is the floor –the floor is the joint"