Istorie si modernism in acelasi spatiu: arhitectura muzeului Luvru
Oricine ajunge in Paris va merge sa vada, ca intr-un ritual obligatoriu, Luvrul. Nu doar pentru colectiile pe care le adaposteste, ci si pentru pentru valoarea sa arhitecturala. Cel mai mare muzeu de istorie si arta din Franta si unul dintre cele mai mari din lume, Luvru fascineaza prin asocierea celor doua cladiri: vechiul palat regal si piramida moderna, din sticla. Desi mult timp contestata, constructia piramidei in curtea Napoleon si extinderea muzeului a reprezentat una dintre cele mai interesante optiuni din istoria arhitecturii.
Piramida a fost construita de Ieoh Ming Pei, arhitect american de origine japoneza
Actualmente cel mai mare muzeu de istorie si arta din Franta, aflat pe cheiul drept al Senei, Luvru a fost ridicat initial ca cetate sub domnia lui Filip al II-lea al Frantei. El a devenit resedinta regala in timpul domniei lui Carol al V-lea, care, cu ajutorul arhitectului Richard du Temple, a transformat in resedinta de lux cladirea principala, renuntand la o serie de elemente arhitecturale ale fortaretei intiale. De-a lungul timpului, cetatea medievala a fost modificata continuu, diversele perioade istorice punandu-si amprenta asupra cladirilor si gradinilor inconjuratoare prin lucrarile de imbunatatire si reabilitare, constructii noi si elemente arhitectonice somptuoase.
Luvrul, asa cum este el astazi, nu reprezinta doar un adapost pentru o impresionanta colectie de lucrari valoroase de arta, ci o capodopera arhitecturala in sine, la care si-au adus contributia o serie de pictori, sculptori, arhitecti si maestri din cele mai diverse perioade istorice. Piramida de sticla din mijlocul Luvrului, situata in curtea Napoleon, este cea mai recenta adaugire arhitectonica, terminata in 1989, odata cu restaurarea muzeului, la sarbatorirea bicentenarului revolutiei franceze din 1789.
Piramida de sticla poate fi descoperita si din interior
Tet si foto Alina Miron