Monitorizarea si evaluarea riscurilor structurale si geotehnice pentru tunelurile Sighisoara si Danes
In prezent are loc executia, de catre Asocierea FCC/Azvi, a tunelurilor Sighisoara si Danes de-a lungul Tronsonului Sighisoara - Coslariu din linia de cale ferata Brasov - Simeria, care face parte din Reteaua de cai ferate „Coridorul IV Pan-European“. Aceste tuneluri au o lungime de aproximativ 325 m tunelul Sighisoara si respectiv 747 m tunelul Danes.
- instalarea de instrumente de evaluare a caracteristicilor pamanturilor si a comportarii la rezistenta – deformatie a tunelurilor in timpul fazelor de excavare; - campanii de masuratori manuale pentru colectarea & procesarea si raportarea catre Client; - instalarea de instrumente pentru perioada de exploatare a structurii. - Convergenta masuratorilor; - Masuratori ale deformatiei terenului; - Masuratori ale nivelului piezometric; - Masuratori ale solicitarilor si incarcarilor induse, monitorizarea pe durata de viata a tunelurilor; - Masuratori ale solicitarilor induse pe captuseala finita.Programul de monitorizare si evaluare a riscurilor structurale si geotehnice a cuprins:
Pentru monitorizarea in timpul constructiei, au fost prevazute urmatoarele operatii si instrumentari:
Pozitionarea sectiunilor de monitorizare a fost aleasa in functie de conditiile geologice si geotehnice existente, in asa fel incat ele au fost amplasate in cele mai critice situatii intalnite. Datele culese au verificat comportarea la rezistenta - deformatie a pamantului din jurul tunelului si a solicitarilor ce au aparut pe structura. Frecventa masuratorilor a fost aleasa in functie de apropierea frontului de sectiunea monitorizata.
1) Convergenta masuratorilor
Aceasta a constat in acuratetea masurarii distantelor relative intre perechi de puncte de referinta ale conturului excavatiei tunelului. Masuratoarea s-a facut in 5 puncte de-a lungul profilului din sectiunea transversala a tunelului.
Convergenta se defineste ca schimbarea distantei dintre doua puncte ale conturului. Ea s-a determinat pentru cele cinci baze de masurare indicate in figura urmatoare. Bazele pentru masuratori au constat in cinci bare de convergenta cu lungimea de aprox. 100 cm, amplasate in terenul din spatele torcretului.
Statia de masurare a fost amplasata cat mai aproape de frontul tunelului.
S-a folosit ruleta extensometrica.
2) Deformatia pamantului
Aceste masuratori au constat in strangerea si redarea grafica a miscarilor din interiorul masei de pamant inainte de excavatia tunelului.
Dispozitivele folosite:
- In interiorul tunelului:
Un set de 3 extensometre radiale, fiecare extensometru fiind dotat cu o ancora metalica la adancimea de 2, 5, 9 si 12 m, in functie de profilul ales pentru monitorizare.
- In exteriorul tunelului:
Montarea unui inclinometru si a unui extensometru vertical.
Tunelul Sighisoara a fost echipat cu 3 seturi de extensometre radiale, iar tunelul Danes cu 4 seturi de extensometre radiale.
3) Masuratori ale nivelului piezometric
Nivelul hidrostatic s-a inregistrat cu ajutorul piezometrelor, iar perechile de piezometre etanse au fost amplasate in exteriorul tunelului, in functie de profilul presupus al pamantului.
4) Masuratori de rezistenta
Aceste masuratori se refera la starea de rezistenta in torcret si in cintrele metalice:
Masuratorile s-au facut folosind:
- 3 celule de presiune intre teren si sprijinire;
- 5 perechi de marci tensometrice montate in aripa de-a lungul cintrelor metalice.
Acestea au fost instalate in aceleasi sectiuni ca si extensometrele.
„Citirea zero“ s-a facut la 24 de ore dupa turnarea torcretului.
Colectarea datelor s-a facut cu ajutorul unui dispozitiv electric de citire a senzorilor.
5) Monitorizarea pe timpul duratei de viata a tunelului
Aceste masuratori se refera la starea de rezistenta in captuseala finala pe timpul duratei de viata a tunelului. Rezistenta va fi masurata folosind 8 perechi de marci tensometrice fixate in beton.
Acest proiect este unul de referinta pentru SOLDATA in Romania.
Recomandam imperios adoptarea sistemelor de monitorizare pentru lucrarile de tunel feroviar si in mod special, monitorizarea automata pe perioada executiei, tinand cont de riscurile pe care le poate genera o astfel de structura subterana.
Citeste integral articolul aici.
Autor:
Iulia Andone - Manager Proiect, SOLDATA Romania
Obiectul este ascuns