Noul pod din Genova este gata şi arată ca o navă care pluteşte în văzduh
Ultimul segment al podului proiectat de renumitul arhitect italian Renzo Piano a fost ridicat cu macaraua la 45 de metri deasupra vaii pe care noul viaduct o traverseaza si fixat la locul sau. Prezent la eveniment, premierul italian Giuseppe Conte a numit podul un simbol al faptului ca „Italia nu se va lasa infranta”, cuvinte al caror inteles transcend tragedia din august 2018 in tara in care pandemia de coronavirus a ucis pana acum 27.000 de oameni.
Lung de peste 1 kilometru, podul construit din otel si beton este o artera de circulatie importanta in nordul Italiei, iar finalizarea lui in mai putin de doi ani este considerata o realizare, mai ales in conditiile in care o parte din lucrari s-au desfasurat in contextul actualei crize epidemiologice.
Privit de jos, arata ca o nava ce pluteste in aer, aceasta fiind de altfel si intentia arhitectului, care a donat designul podului construit de companiile italiene Salini Impregilo si Fincantieri. „Genova este un oras in care se construiesc ambarcatiuni, asa ca nu este ciudat faptul ca partea de jos a podului arata ca o carena”, a spus Piano, care s-a nascut chiar in Genova, pentru CNN.
Costurile proiectului s-au ridicat la 200 de milioane de euro, la care se adauga alte 90 de milioane de euro - costurile aferente demolarii podului Morandi.
"In mod normal, dureaza de la trei ani pana la trei ani si jumatate sa proiectezi si sa construiesti un pod cu asemenea dimensiuni. Acesta a fost construit in putin mai mult de un an”, a spus Stefano Mosconi, cel care a coordonat lucrarile. Podul va fi deschis insa traficului peste cateva luni.
Potrivit lui Mosconi, pana la 1.000 de oameni au lucrat la proiect in acelasi timp. Pentru a castiga timp, oamenii au inceput sa lucreze la 20 de metri de locul in care s-a prabusit podul, in paralel cu operatiunile de curatare a terenului.
Pentru a se asigura ca tragedia nu se va mai repeta vreodata, constructorii au echipat noul pod din Genova cu un sistem de monitorizare propriu, precum si cu o flota de roboti care sa inspecteze structura si sa identifice din timp eventualele probleme. Este de asteptat ca podul sa reziste cel putin 100 de ani.
Segmente ale podului Morandi au cedat pe 14 august 2018, in timpul unei furtuni puternice, zeci de masini si camioane prabusindu-se in gol. Si-au pierdut atunci viata 43 de persoane. Tragedia a adus in discutie situatia ingrijoratoare a infrastructurii imbatranite din Italia, si nu numai.
Foto principala: RPBW Architects via CNN
Citeste si:
O tragedie pe care o lume făcută din beton armat nu-și permite să o ignore
Podul Morandi a fost demolat în opt secunde (Video)
Renașterea zonei podului Morandi, la un an de la tragedie (Foto)
Foto: RPBW Architects via CNN