OMA proiecteaza un decor de scena pentru anticul teatru din Siracuza
Designul propus de echipa de arhitecti de la OMA pentru scena vechiului teatru antic elen din Siracuza, Sicilia a fost inaugurat pe 11 mai o data cu piesa Prometeu Inlantuit de Eschil (regizat de Claudio Longhi). Scenografia a impus existenta a trei dispozitive arhitecturale, temporare, care sa reinterpreteze spatiul teatrului, care dateaza din secolul al 5-lea inaintea erei noastre.
Interventiile propuse de arhitecti vor fi exploatate la maxim si adaptate pentru a marca diferitele momente importante din festivalul de teatru realizat de Institutul National de Drama Antica, care include piese precum Bacchae de Euripide (dir. Antonio Calenda) si Pasarile de Aristofan (dir. Roberta Torre).
Prima interventie, Arena este un traseu suspendat care completeaza forma de semi-cerc in care se gasesc scaunele, inconjurand scena si partea din spate a acesteia, oferindu-le actorilor o alta zona de acces pe scena.
Masinaria este un decor adaptabil pentru fiecare piesa constand intr-o platforma circulara, inclinata, avand sapte metri inaltime, orientata catre anfiteatru. Decorul poate sa se invarta, simbolizand cele 13 secole de tortura la care a fost supus Prometeu, se poate injumatati sau se poate deschide pentru a permite intrarea actorilor sau pentru a evoca evenimentele dramatice precum momentul in care Prometeu este inghitit de pamantul care se casca sub el.
Pluta este o scena circulara pentru actori si dansatori, recreand spatiul destinat vechiului altar al lui Dionis din vremurile antice.
Scena pentru Teatrul Grec a fost construita de AMO, o divizie din OMA care se ocupa cu proiecte non-arhitecturale si care are la activ o serie intreaga de astfel de spatii inovatoare pentru reprezentatii artistice precum Dance Theatre din Olanda (1987) si Wyly Theatre din Dallas (cu Rex, 2008), Taipei Performing Arts Centre – trei teatre adaptabile legate de un cub central, momentan in constructie in Taiwan.
Mai multe informatii gasiti pe: http://www.e-architect.co.uk
Traducere si adaptare: Arh. Raluca Popa