Romanii foloseau o metodă surprinzătoare pentru a repara străzile din Pompei
In urma eruptiei vulcanului, intregul oras a fost acoperit de cenusa si de lava, sub care casele, infrastructura si trupurile partial carbonizate ale locuitorilor au ramas incremenite in timp, formand impreuna o nepretuita comoara arheologica.
In general, strazile din Pompei erau pavate cu piatra, care, sub presiunea rotilor carelor romane, se erodau intr-un timp relativ scurt, de cateva decenii. Cum repavarea era un proces costisitor si de durata, care presupunea blocarea unor rute importante timp de mai multe luni, magistratii orasului au gasit o alternativa pe cat de ingenioasa, pe atat de neconventionala pentru a repara strazile, sustin arheologii: topeau fier sau zgura bogata in fier si umpleau cu acest material gropile si crapaturile din cele mai importante strazi ale orasului. Pe langa fier topit, foloseau piatra si bucati de teracota si de ceramica.
O mare necunoscuta
"Ramane un mister cum reuseau romanii sa introduca fier topit in strazile din Pompei", scriu cercetatorii de la Universitatea din Massachusetts Amherst si Universitatea din Texas, Austin, intr-o lucrare publicata in American Journal of Archaeology.
Potrivit acestora, fierul sau zgura erau topite in furnalele romane reconstruite, la temperaturi cuprinse intre 1.100 de grade Celsius si 1.600 de grade Celsius, iar muncitorii, cel mai probabil sclavi publici, reuseau cumva sa transporte materialul inainte sa se resolidifice pana la locul in care era nevoie de reparatii, asa cum indica stropii de fier topit gasiti in alte zone ale orasului.
In continuare, cercetatorii vor sa analizeze compozitia chimica a fierului pentru a afla de unde a fost extras.
Foto: Eric Poehler, profesor studii clasice la Universitatea din Massachusetts Amherst