Un pod ca o sculptură din marmură albă peste Râul Vltava din Praga
Arhitectul Petr Tej și inginerul Jan Mourek de la Bridge Structures și arhitectul Marek Blank de la biroul Blank architekti au proiectat acest pod minimalist peste Râul Vltava cu intenția ca el să le apară trecătorilor asemenea unei sculpturi albe din marmură.
Întinzându-se 300 de metri, Podul Štvanice este destinat pietonilor și bicicliștilor și conectează cartierele Holešovice și Karlín ale orașului –din acest motiv i se mai spune și HolKa.
În plus, podul din betonul de ultra-înaltă performanță, armat cu fibră (UHPFRC) oferă acces la mica insulă Štvanice, care găzduiește un parc și spații dedicate activităților sportive, prin intermediul unei rampe cu un plan curbat ce oglindește marginea rotunjită a insulei.
”Holešovice și Karlín sunt două părți complet diferite ale orașului. Karlín este un nou centru rezidențial și administrativ în dezvoltare, în contrast cu Holešovice, o zonă cu multe servicii, magazine mici și galerii tinere. Parcul de pe insula Štvanice face ca sălbăticia urbană să fie accesibilă ambelor cartiere”, explică Petr Tej pentru Dezeen.
La fel ca alte poduri din capitala cehă, ”silueta podului reacționează la linia de orizont a Pragăi”, structura joasă fiind proiectată în așa fel încât să perturbe cât mai puțin vederile către oraș.
”Caracterul suprafeței ar trebui să evoce marmura albă – podul ar trebui să acționeze ca o sculptură de mari dimensiuni în oraș, o linie albă, minimalistă”, adaugă Tej.
Forma zveltă și, grație parapeților solizi, monolitică, îi accentuează calitatea sculpturală.
Un sistem de iluminat a fost integrat în mâna curentă, iar sistemul hidraulic cu care este prevăzut face posibilă ridicarea podului în caz de inundații extreme.
Designul încorporează o serie de motive animale, ”un fel de monument adus animalelor care au suferit pe diferitele părți ale podului”, precizează Tej: ”A existat o unitate de cavalerie pe partea cu Karlín, de aici caii, vânători de iepuri de câmp aveau loc pe insula Štvanice , de aici iepurii de câmp, iar zona pieței din Holešovice a fost folosită inițial ca abator, de aici taurii”.
Ornamentele din bronz de la capetele structurii au fost create de sculptorul Aleš Hvízdal, în timp ce sculptura intitulată The River amplasata la intrarea pe insulă poartă semnătura lui Jan Hendrych.