Un pod colosal între Europa şi Asia
Turcia a inaugurat de curând primul pod construit peste Strâmtoarea Dardanele, cu care doboară două recorduri dintr-un foc.
Cu o deschidere principală de 2.023 de metri, Podul Canakkale 1915 a devenit cel mai lung pod suspendat din lume, titlu deţinut până acum de podul Akashi Kaikyo din Japonia, în cazul căruia vorbim de o deschidere de 1.992 de metri.
Cei 2.023 de metri ai deschiderii centrale fac referire la faptul că în 2023 va fi aniversat centenarul Republicii Turcia, în timp ce denumirea podului şi data deschiderii (18 martie) evocă importanta victorie navală a forţelor otomane împotriva britanicilor din 1915.
Cele două turnuri roşii sunt, de asemenea, cele mai înalte structuri de acest tip din lume pentru un pod suspendat, măsurând 318 metri.
În total, podul de peste Dardanele are o lungime de 4.068 de metri, luând în calcul şi viaductele.
Podul Canakkale 1915 este al patrulea pod din Turcia care leagă Asia de Europa, celelalte trei fiind construite în Istanbul. Proiectul a fost lansat în martie 2017, iar la lucrări au participat mai bine de 5.000 de muncitori. Costurile s-au ridicat la 2,5 miliarde de euro, potrivit Global Construction Review.
Rolul principal în procesul de proiectare l-a avut compania Cowi din Danemarca, iar podul a fost construit de un consorţiu format din Daelim, Limak, SK şi Yapı Merkezi.
Traficul estimat pentru cele şase benzi este de până la 45.000 de vehiculele pe zi, noul pod, care face parte dintr-un proiect de infrastructură mai vast, urmând să faciliteze activităţi deopotrivă turistice şi comerciale în regiune. Distanţa dintre Anatolia şi Peninsula Gallipoli poate fi parcursă acum în aproximativ şase minute, în condiţiile în care până acum era necesară o călătorie de câteva ore cu feribotul.
Între timp, în România lucrările avansează la "Golden Gate-ul de peste Dunăre", podul suspendat de la Brăila, cel mai important proiect de infrastructură din ţara noastră din ultimii 30 de ani.
Podul va măsura în total aproape 2 kilometri (1.974,30 metri), iar deschiderea principală va fi de aproape 1.120 de metri. Spre comparaţie, podul Golden Gate din San Francisco are o lungime de 1.970 de metri şi o deschidere centrală de 1.280 de metri. Cablurile de susţinere vor avea 81.000 de kilometri de fir de oţel. Podul va avea o lăţime de peste 30 de metri şi patru benzi de circulaţie pentru maşini. Vor fi prevăzute şi benzi pentru trafic pietonal şi pentru biciclete. Construcţia ar urma sa fie finalizata in 2023.
Vezi şi Podul de la Brăila-Tulcea: Montarea clemelor pentru cablurile verticale (Video)
Un pod din lemn finalizat recent de biroul de arhitectură Luo Studio într-o regiune rurală din China este un omagiu cu accente de modernitate adus designului tradiţional al podurilor chineze acoperite: O interpretare modernă a podului de lemn acoperit