Biroul de acasa, mai eficient
Cum sa ai mai multa energie, sa fii mai productiv(a) si sa te simti mai bine in biroul de acasa, cu ajutorul unor idei simple, bazate pe studii stiintifice. Ergonomia spatiului sau efectul materialelor asupra psihicului, plus o organizare avantajoasa, in reguli usor de retinut.
Mai multe cercetari in domeniul ergonomiei birourilor s-au facut mai mult in ceea ce priveste munca corporatista, dar adevarul este ca sunt din ce in ce mai mult necesare, astazi, si studii privind munca de la domiciliu, la birou, dar nu numai.
Iar ultimii ani au venit cu schimbari importante pe piata fortelor de munca si multi romani au ajuns si ei, ca si in restul occidentului, sa invete ce inseamna sa lucrezi de acasa. Mai multa economie de timp sau mai multa uzura morala? Raspunsul depinde si de felul in care esti platit, solicitat de familie, dar desigur rolul felului in care iti organizezi munca (respectiv iti ajuti mintea sa functioneze) nu poate fi ignorat.
1 Aveti nevoie de ferestre. Daca lucrati la computer, privirea trebuie sa se poata odihni periodic pe ceva aflat la distanta, iar natura inconjuratoare este cea mai buna idee. Studiile au demonstrat ca ochii se odihnesc cel mai bine cand privim spre culoarea verde, asa ca ferestrele care dau spre o gradina sau un spatiu verde ar fi cea mai buna idee.
2 Lumina. In completarea regulii de mai sus, lumina naturala este de folos (atata timp cat nu bate in ecranul laptopului) pentru ca sporeste productia de serotonina. Lucrati, pe cat se poate, ziua. Daca munca se continua si noaptea, asigurati-va o instalatie de iluminare cu lumina puternica, dar incandescenta. E dovedit ca lumina rece folosita seara poate da insomnii. Dar si cea din ecranul calculatorului sau tabletei are acelasi efect.
3 Materiale naturale. Lemnul pentru mobilier si materialele calduroase induc o stare de confort care ne lispeste adesea in marile corportaii. Starea de calm astfel obtinuta este de mare folos creativitatii si ideilor bune.
4 Folositi mobilier ajustabil. De dat aceasta, va puteti permite sa fiti atenti la nevoile personale, la inaltimea biroului, a scaunului si la distanta la care dispuneti rafturile. Daca in ccorporati idimensiunile sunt standard si omul se adapteaza la mediu, de data aceasta mediul poate fi adaptat la propria personalitate. Lasati loc liber in jurul coatelor si verificati daca va puteti roti sau muta cu scaunul (fara sa zgariati parchetul) pentru a face cat mai multe actiuni.
5 Decorati cum va place. Nu mai aveti nici un sef care sa nu va permita sa personalizati locul cu ilustratii, acvarii, hărți... orice va aduce un plus de creativitate si detasare in acelasi timp.
6 Folositi mobilier usor de mutat. In afara de faptul ca investitiile sunt mai mici, va va fi usor sa reconfigurati spatiul in caz de nevoie. Iar schimbarile periodice alunga monotonia.
7 O buna organizare Asigurati-va spatii de depozitare si o buna organizare. Accesul usor la lucrurile pe care le folositi cel mai des, la telefon si calculator este necesar. Daca munca implica multa activitate fizica, desen, manualitate etc. si mai putin lucrul la computer, creati un banc de lucru special pentru activitatile lucrative, iar biroul cu calculator pozitionati-l separat.