Caldura in stil nordic
Nu conteaza daca i se spune stil nordic, scandinav sau daca uneori este mentionat chiar ca „Gangnan style”, carcteristicile sunt aceleasi, nu prea greu de identificat nici macar din fotografii. Si este la moda. Iar in sezonul rece chiar ne atrage in mod special. Nu de alta, dar locuim intr-o tara sa zicem asa „binecuvantata” cu o clima temperata. Nu este greu de inteles de ce iarna visam la case ca ale nordicilor, iar vara la locuinte mediteraneene. Imagini si sugestii in articolul urmator.
Poate cea mai sigura cale pentru a va crea un interior „nordic” este sa mergeti la Ikea, unde sa va inspirati chiar din aranjamentele pe care le propun ei direct in magazin. Apoi combinati ceea ce va trebuie pentru propria locuinta. Inspiratia suedezilor este chiar „de acolo”, din spatiul nordic, si chiar daca se dovedeste eficienta pentru orice interior modern, tot ramane ceva special in eleganta si simplitatea cu care designerii lor creeaza accesoriile si piesele de mobilier.
Pentru o autenitictate a stilului, puteti urmari insa urmatoarele trasaturi: cat mai mult alb (nici nu e de mirare ca avem nevoie de el cand vremea de afara este inchisa si cand ne trezim inca pe intuneri), dar nu uitati nici de finisajele cu lemn, ferestrele largi si iluminarea din belsug, care sa scalde camera intr-o lumina odihnitoare. Controlul luminii si perfecta stapanire a albului sunt de fapt cheile pentru obtinerea unui interior confortabil, calduros si elegant in acelasi timp.
Un pic de aer rustic sau retro in mobilierul natural, parchetul sau dusumelele albe si texturile calduroase ale covoarelor si materialelor folosite in restul camerei dau nota tipic nordica. Un semineu, fie el si pe gaze, da nota cu adevarat speciala unui astfel de interior.
Partea cea mai interesanta este ca acest stil se potriveste atat caselor pe pamant, cat si apartamentelor din orase, fie ele mici sau mari. In plus, fie ca e vorba d ecamere de zi, dormitoare sau bucatarii nu ne este greu sa ne imaginam o unitate de stil dintr-o parte in alta. Trecerile simple dintr-o incapere in alta fac posibila adoptarea stilului si in apartamentele cu camere deschise, fara pereti separatori.
Bogatele valențe estetice ale pereților și fațadelor verzi aduc o notă vibrantă și proaspătă în peisajul urban, transformând clădirile și structurile monotone în suprafețe vii, colorate. Plantele crescând vertical pe pereți creează o dinamică aparte, jucându-se cu lumina și umbra, și oferă clădirilor un aspect contemporan și inovator. Aceste construcții înverzite au o serie de beneficii ecologice și economice:
Reducerea poluării, filtrarea aerului
Plantele absorb CO2 din aer, transformându-l în oxigen prin fotosinteză. Astfel, contribuie la îmbunătățirea calității aerului în oraș și la un mediu mai sănătos. Un perete verde de 1 m2 poate elimina în medie 2,3 kg de CO2 din aer într-un an. Potrivit unui studiu realizat de Universitățile din Birmingham și Lancaster, Marea Britanie, amplasarea atentă a pereților verzi ar putea reduce concentrațiile de dioxid de azot și de particule microscopice cu până la 40% și, respectiv, 60% la nivelul străzilor [1].
Purificarea aerului datorită vegetației
Un alt studiu sugerează că realizarea de „ziduri verzi” în zonele urbane ar putea reduce poluarea cu până la 30% [2]. Pereții verzi pot contribui, de asemenea, la îmbunătățirea calității aerului, atât în interior, cât și în exterior. Aproximativ 25% din emisiile de carbon generate de activitatea umană sunt absorbite de plante.
Potrivit unui studiu publicat în MDPI, acoperișurile și pereții verzi ar putea scădea temperatura aerului dintr-un oraș cu până la 11,3°C și ar putea reduce transmisia termică în clădiri cu până la 0,27 W/m2. Pereții verzi pot reduce, de asemenea, fluctuația de temperatură la suprafața peretelui, care, cu timpul, poate deteriora fațada unei clădiri.
Economisirea energiei, izolare termică
Datorită proprietăților de izolare termică, aceste amenajări pot duce la economii semnificative de energie, reducând necesitatea utilizării climatizării sau a încălzirii artificiale. Potrivit Societății Americane a Arhitecților Peisagiști, pereții verzi pot reduce cheltuielile pentru energie cu până la 23% în timpul verii prin umbrirea clădirii și reducerea temperaturilor interioare și exterioare (s-a estimat o reducere cu aproximativ 5°C a temperaturilor interioare ale unui bloc).
Susținerea biodiversității
Efectele psihosociale
Pereții cu vegetație pot intensifica sentimentul de fericire și pot spori productivitatea, satisfăcându-ne nevoia înnăscută de a fi conectați cu natura, fenomen cunoscut și sub numele de „biofilie”. Introducerea elementelor naturale în mediile urbane monotone poate îmbunătăți dispoziția, capacitatea de concentrare și poate promova o perspectivă pozitivă.
Un studiu recent publicat în Frontiers in Ecology and Evolution a constatat că instalarea de pereți verzi în zonele urbane poate furniza multiple servicii ecosistemice benefice pentru sănătatea și bunăstarea oamenilor, aceste structuri contribuind la îmbunătățirea sănătății publice prin furnizarea unei serii de beneficii precum reducerea nivelului de stres, îmbunătățirea stării de spirit și a funcției cognitive.
Totodată, persoanele care lucrează sau locuiesc în zone cu o proporție mare de pereți sau acoperișuri verzi au o sănătate mentală mai bună, se vindecă mai repede după o boală și sunt mai productive la locul de muncă.
Valoarea estetică crescută
Pereții și fațadele verzi aduc natura în oraș, reducând monotonia urbană a suprafețelor cu beton. Contribuie la estetica și atmosfera mai plăcută a spațiului urban, oferind un aspect atrăgător și relaxant.
În ceea ce privește contribuția pereților verzi la optimizarea valorii estetice a ambientului, cercetările au arătat creșterea calității vizuale percepute odată cu un procent ridicat de vegetație și cu prezența contrastelor de culoare. Există, de asemenea, o corelație pozitivă între preferințele vizuale și o diversitate medie spre mare a speciilor de plante și compoziția cromatică a acestora (de exemplu, culori complementare).
Principalele tipuri de pereți și fațade verzi
Sistemele de pereți și fațade verzi pot fi realizate în diferite moduri, iar conceptul de pereți verzi se împarte în două categorii principale: fațade verzi și pereți vii.
Fațadele verzi
Reprezintă înverzirea tradițională a pereților și se bazează pe plante cățărătoare. Plantele sunt conectate la nivelul solului, plantate în solul existent sau într-un substrat special lângă pereți. Acest sistem le permite plantelor să-și dezvolte rădăcinile și să beneficieze de apă și substanțe nutritive din sol. Sunt utilizate diferite tipuri de plante cățărătoare cu capacitate de a conferi un aspect natural și vibrant clădirilor: iedera (Hedera sp.), vița de vie rusă (Fallopia sp.), vița de vie de Virginia (Parthenocissus sp.) și glicina (Wisteria sp.). Foarte decorative pot fi, însă, multe alte plante cățărătoare, inclusiv clematitele (Clematis sp.), caprifoiul (Lonicera sp.) și iasomia (Jasminum sp.).
Potrivit sistemului de prindere, fațadele verzi pot fi:
Fațade cu plante cățărătoare autonome
Sunt utilizate plante cățărătoare capabile să crească și să se prindă de perete fără un suport special. Plantele au propriul sistem de agățare și prindere, oferind o soluție mai simplă și mai naturală.
Fațade verzi cu suport
Plantele cățărătoare necesită un suport special (plase, sârme, grilaje) pentru a se agăța de perete și a urca. Pe măsură ce cresc, plantele acoperă treptat întreaga înălțime a fațadei, oferind un aspect spectaculos și natural.
Pereți vii instalați în sistem modular
Reprezintă o soluție mai complexă, ce implică panouri modulare și sisteme de irigare. Sunt utilizate panouri preconstruite, prevăzute cu compartimente sau buzunare în care plantele pot fi plasate și crescute.
Fiecare panou are propriul sistem de drenaj și irigare, asigurând cantitatea adecvată de apă și substanțe nutritive. Panourile sunt ușor de instalat și adaptate la diferite dimensiuni și cerințe arhitecturale.
Recomandări pentru proiectarea sistemelor
Atunci când se proiectează sistemele de pereți verzi, este esențial să se efectueze o cercetare și o planificare amănunțită pentru a se asigura că sistemul instalat va funcționa corespunzător. Este recomandat să se analizeze zona în care va fi amplasat peretele verde pentru a se identifica toate cerințele suplimentare pe care acesta le-ar putea avea, astfel încât să se dezvolte corespunzător.
La alegerea plantelor se ține cont de mai mulți factori, și selecția trebuie făcută cu grijă, potrivit specificațiilor proiectului. Lumina și umbra, amplasamentul, vântul, temperatura și precipitațiile trebuie luate în considerare pentru a se stabili dacă plantele vor avea suficientă lumină și apă pentru a crește sau dacă este necesară o udare regulată sau un sistem de irigare.
De asemenea, trebuie ales cel mai potrivit tip de sistem de pereți verzi pentru aplicația respectivă, deoarece este important ca sistemul selectat să răspundă nevoilor proiectului. De exemplu, un sistem modular poate fi cea mai bună opțiune pentru un proiect în care este necesară o ecologizare instantanee, în timp ce un sistem pe bază de spalier din oțel inoxidabil poate fi mai potrivit atunci când factorii de cost și de mediu sunt mai importanți, deoarece aceste sisteme sunt de obicei mai eficiente din punct de vedere al costurilor, necesită mai puțină întreținere și sunt complet reciclabile la sfârșitul duratei lor de viață.
Este esențial să se efectueze cercetări amănunțite pentru a se asigura că peretele/ structura de susținere are capacitatea de a suporta greutatea peretelui verde odată ce acesta este complet plantat, și pot fi necesare calcule tehnice pentru a determina siguranța proiectului.
De asemenea, trebuie luată în considerare și necesitatea de mentenanță a diferitelor tipuri de plante și sisteme: odată ce un perete verde a fost instalat și plantele sunt stabilite, este vital să fie întreținut pentru a menține plantele sănătoase.
Rezistența la incendii a pereților și fațadelor verzi
Având în vedere toate beneficiile, este necesar să se ia în considerare și provocările pe care introducerea pereților verzi le creează pentru siguranța și asigurabilitatea clădirii în care sunt instalați. În trecut, soluția era adoptată sub formă de mici zone decorative pe clădiri, însă acum este propusă pentru suprafețe mult mai mari, acoperind o întreagă fațadă sau chiar toți pereții clădirilor înalte. Acest fapt explică nivelul actual crescut de interes în abordarea implicațiilor potențiale ale suprafețelor constructive cu vegetație în caz de incendiu.
În zilele noastre, amenajările de pereți verzi se bucură de popularitate crescută; cu toate acestea, când nu sunt bine întreținuți, ei pot reprezenta un risc de incendiu și un pericol semnificativ. În multe țări europene încă nu există legi actualizate care să reglementeze construirea și nici proceduri de siguranță împotriva incendiilor pentru pereții și fațadele verzi. De aceea este recomandat ca sistemele să fie testate la foc și să existe politici și reglementări adecvate.
Plantele și verdeața sunt adesea considerate drept combustibil pentru un incendiu. Cu toate acestea, conform studiilor europene privind incendiile, grădinile verticale și pereții verzi prezintă un grad de siguranță suficient împotriva incendiilor, cu condiția mentenanței corespunzătoare. Cheia este să fie asigurată tăierea și întreținerea regulată a plantelor, vegetația trebuie să rămână hidratată, trebuie verificată în mod frecvent funcționarea corectă a sistemului de irigare, și este important să fie folosite în sistem materiale slab combustibile (de exemplu, utilizarea solului, a substratului cu mare retenție de apă, în cadrul unui sistem de protecție împotriva incendiilor pentru peretele verde poate ajuta la protejarea suplimentară a zonei).
Ține minte că doar pentru că o rețea socială oferă un randament mai bun al cheltuielilor publicitare, nu înseamnă neapărat că poate genera volumul pe care il doriti.
Ideal, ar trebui să aveti publicitate pe toate canalele profitabile.
Tendinta 3: Strategiile și elementele avantajelor competitive pentru a-și apăra poziția pe piață nu vor mai functiona la fel de bine. Cu exceptia brandurilor bine pozitionate in perceptia consumatorilor.
Tehnologia a facilitat copierea concurenței. Singurul lucru care poate face diferența este brandul / marca.
Concentrati-va pe construirea unui brand!
Urmati regula 7. Atunci când oamenii interacționează cu marca dvs. de 7 ori, există o probabilitate mai mare să va promoveze și să devină fideli.
Modalitatea de a face ca cineva să vadă marca sau brandul de 7 ori este să fii pretutindeni; pe canalele dedicate industriei in care activezi sau acolo unde se afla audienta pe care o ai ca target. Folosește toate canalele !
Tendinta 4: Veti schimba modul în care scrieti conținut.
Există două aspecte în acest trend.
În primul rând, obișnuia era cazul de acum mai bine de 10 ani în care articolele de 2300 de cuvinte erau cele care ocupau primele poziții în Google. Apoi s-a ajuns la articole de 1447 de cuvinte.
Iata care este lungimea medie a articolelor în funcție de industrie:
Partea buna este ca cerintele motoarelor de cautare si ale mediului online solicita revenirea la articole din ce in ce mai obiective si mai consistente astfel incat utilizatorul sa inteleaga solutia pe care o oferiti ( ce vindeti ).
Utilizatorul mediu petrece 95 de minute pe zi consumând conținut scurt.
Al doilea aspect este că conținutul scris de oameni va avea performanțe mai bune decât conținutul scris de AI.
În 94.12% dintre cazuri, conținutul scris de oameni a depășit conținutul generat de AI.
Ceea ce este interesant este că tot mai mulți marketeri se bazează pe AI pentru a-și crea conținutul.
Asta ar trebui să facă mai ușor pentru conținutul tău să iasă în evidență.
Ideal este sa aveti oameni care sa creeze continut de calitate. Dacă decideti să folositi AI, asigurati-va că aveti specialisti care actualizeaza conținutul scris de AI.
Statistica de 94.12% este semnificativă, mai ales pentru că marketerii devin tot mai lenți și se bazează pe AI să facă totul pentru ei.
Nu este neaparat ceva rău, doar că AI-ul nu este încă la nivelul la care ar trebui să fie pentru ca acest lucru să funcționeze la parametrii doriti și nu cred că se va întâmpla în următorii câțiva ani.
Trendul 5: Marketingul nu se va mai concentra pe o singură regiune.
Companiile mari fac deja acest lucru.
Companiile de dimensiuni medii și startup-urile vor începe si ele să facă acest lucru.
În loc să va concentrati doar pe un singur judet, cateva judete sau o singura tara, ideal este sa va extindeti la nivel de mai multe judete sau la nivel national pentru a creste vanzarile.
Iată cum arata un raport al vizitatorilor pe orase: