Cărămizi din sticlă reciclată și cenușă pentru facturi mai mici la energie
Un nou tip de cărămizi aduce un dublu beneficiu: ajută clădirile să economisească energie, în timp ce reduce cantitatea de deșeuri deja existente.
Inginerii de la Universitatea RMIT din Australia, în colaborare cu Visy, cea mai mare companie australiană din domeniul reciclării, au folosit deșeuri din sticlă și cenușă în compoziția cărămizilor lor, rezultând un produs cu proprietăți superioare față de cărămizile obișnuite în materie de izolare termică.
Argila folosită în mod tipic la fabricarea cărămizilor a fost înlocuită cu sticlă și cenușă, ambele furnizate de Visy, în proporție de minimum 35%. A fost folosită sticla care a ajuns la centrele de reciclare sub formă de particule mai mici de 3 milimetri și cenușa generată în urma incinerării materialelor care nu pot fi reciclate.
Testele au arătat că utilizarea noilor cărămizi la construirea unei cădiri pe un nivel poate reduce facturile la energie cu până la 5% în comparație cu cărămizile standard.
În plus, pot fi reduse și costurile de producție, în condițiile în care temperatura necesară în procesul de ardere este mai mică.
”Producția obișnuită de cărămizi generează emisii dăunătoare, inclusiv dioxid de carbon, dioxid de sulf și clor, și exercită o presiune serioasă asupra resurselor noastre naturale, în special a argilei”, spune Dilan Robert, liderul echipei din spatele noilor cărămizi. Potrivit acestuia, 1,4 mii de miliarde de cărămizi sunt folosite în proiecte de construcții la nivel global.
În continuare, echipa de la RMIT intenționează să comercializeze cărămizile prin creșterea capacității de producție în colaborare cu producătorii de cărămizi din Melbourne.
Există și alte moduri în care sectorul construcțiilor poate beneficia de eforturile de reciclare a deșeurilor rezultate din alte activități.
În urmă cu câțiva ani, de pildă, un alt grup de cercetători din cadrul Universității RMIT a găsit o metodă prin care să folosească chiștocurile pentru a dezvolta nou tip de asfalt. Acesta s-a dovedit rezistent la trafic greu, în timp ce conductivitatea termică a suprafețelor pavate cu el este mai mică, ceea ce înseamnă că absorb mai puțină căldură solară, contribuind implicit la atentuarea efectului de insulă de căldură urbană: Mucurile de țigară, ingredientul neașteptat pentru construcții mai eficiente
O altă idee constă în transformarea plasticului în șosele, așa cum face compania MacRebur, care a dezvoltat o metoda prin care folosește granule din plastic într-un amestec care înlocuiește o parte din bitumul din compoziția asfaltului: Compania care transformă plasticul în șosele, poate chiar mai durabile decât cele tradiționale