Casa de vacanta in Mallorca conceputa in armonie cu natura
Arhitectul Stephen Nickel, de la EcoDesignFinca, a finalizat de curand un proiect pentru o casa de vacanta care impresioneaza prin alura simpla a formelor si calmul pe care il degaja. Aceasta constructie integral finisata in alb a fost conceputa pentru ca spatiile sa se organizeze in jurul unei curti centrale, generand un plan de forma literei „H”. Volumetria este usor de reperat in mijlocul unor campuri cu vegetatie pitica, iar arhitectul s-a gandit sa profite de acest peisaj astfel ca interioarele beneficiaza de vitraje mari care permit turistilor sa se bucure de perspective largi.
Compania pe care o conduce este specializata in construirea locuintelor eco, eficiente energetic, cu materiale naturale si tehnologii inovatoare. Aceasta casa de vacanta din Mallorca a fost gandita ca un exponent al acestor tehnologii si strategii iar rezultatul impresioneaza atat din punct de vedere estetic dar si al performantelor energetice. Locuinta a fost prefabricata in Germania asigurandu-se un grad ridicat de izolare si de detaliere. Montajul s-a facut pe sit, iar energia irosita prin transport va fi cu siguranta compensata de performantele casei in decursul anilor.
Construita pe o proprietate de 17 000mp, casa este inconjurata de un cadru natural idilic ce invita turistii la relaxare. Spatiile sunt generoase si au permis amenajarea a patru dormitoare si trei sali de baie, pe langa zona de zi cu spatiul de discutii, locul de luat masa si bucataria.
Pentru a profita de clima si de natura, arhitectul a creat o serie de terase si curti menite sa medieze trecerea din spatiul construit in natura. In zona centrala, flancata de cele doua aripi ale casei a fost realizata o piscina a carei forma dreptunghiulara se extinde catre peisaj. Ferestre si usi duble vitrate permit interioarelor sa beneficieze din plin de lumina, fara a se confrunta cu problema incalzirii excesive datorita pozitionarii acestora si a sistemului de ventilatie. Acesta din urma a fost conceput cu filtre speciale astfel incat si persoanele cu alergii sa poata beneficia de un concediu placut si de conditii optime de relaxare.
Pentru ca este o casa de vacanta turistii se pot bucura de o zona spa dotata cu sauna, un dus si jacuzzi. Pentru cei care nu pot uita de indatoririle de serviciu a fost prevazut si o zona de lucru, un birou mai retras.
Construita conform standardelor de casa pasiva, aceasta beneficiaza de o pompa de caldura care cu ajutorul sistemului de incalzire/racire prin pardoseala mentine la interior un climat placut. Apa folosita este extrasa dintr-un put propriu.
Mai multe informatii gasiti pe: http://inhabitat.com
Traducere si adaptare: Arh. Raluca Popa
Segmentul Instalații, cel mai mare și mai performant din cadrul Grupului, a avut rezultate pozitive pe linie, chiar dacă procentele de creștere au fost moderate comparativ cu anii anteriori pe fondul deflației generate de prețurile substanțial reduse ale materiei prime. Activitatea a beneficiat de avansul lucrărilor de construcții inginerești din fonduri publice, aflate în accelerare în special în a doua parte a anului trecut. Marja EBITDA a segmentului Instalații a depășit 10%, în timp ce profitul net de 17,3 milioane de lei a acoperit rezultatele negative ale altor linii de business.
Segmentul Granule a cunoscut o contracție amplă a cifrei de afaceri (-40%) ca urmare a restrângerii activității clienților. Chiar și în urma acestei contracții, care a afectat toată piața, TeraPlast rămâne principalul furnizor pentru clienții segmentului. Din cauza creșterii costurilor, EBITDA s-a redus la 6 milioane de lei (-53% vs 2022), însă marja EBITDA a fost peste media la nivel consolidat, respectiv 7,9%. Totodată, divizia a avut o contribuție pozitivă la profitul net, cu 1,6 milioane de lei.
Performanța segmentului Ferestre a suferit ca urmare a scăderii volumelor în segmentul specific de retail, care a cunoscut o reducere medie a vânzărilor de 40%. Pentru a contrabalansa acest efect, strategia Grupului aplicată încă de anul trecut și continuată în 2024 este de a intensifica atenția pe piața locală către segmentul de reabilitări și construcții noi și a reduce astfel dependența de rețelele de magazine de bricolaj. Ponderea proiectelor non-retail în vânzările TeraGlass în 2023 a atins 28% în anul anterior. Acest segment de piață oferă și o valoare adăugată mai mare, astfel că marja la materiale a fost de 44% în 2023 versus 39% în 2022. Această îmbunătățire nu s-a reflectat totuși integral în EBITDA, care a fost de 0,4 milioane de lei, deoarece divizia s-a confruntat cu o creștere majoră a costurilor de procesare. Salariul mediu în cadrul diviziei a crescut cu 46% comparativ cu 2022, în mare parte din cauza majorării venitului minim în construcții și sectoarele asimilate.
Segmentul Ambalaje a fost singurul cu EBITDA negativă în cadrul Grupului, însă activitatea a cunoscut o îmbunătățire pe parcursul anului, care oferă perspective bune pentru 2024. Segmentul a ajuns în ultimele luni la volumul optim de încărcare a echipamentelor, un nivel care va fi un pas esențial către eficientizarea operațiunilor. În următoarea etapă, atenția va fi concentrată integral pe creșterea profitabilității, care presupune inclusiv diminuarea producției pe instalațiile ineficiente din Năsăud. TeraBio Pack a cunoscut și o recalibrare a schemei de personal, adaptată condițiilor din piață.
Dezvoltarea durabilă, parte integrantă din viziunea Grupului TeraPlast
Orientarea către integrarea soluțiilor sustenabile în afaceri, mai ales către creșterea ponderii de materii prime reciclate utilizate și identificarea de materiale alternative, prietenoase cu mediul, este în creștere la nivel european. Aceasta este adiacentă viziunii Grupului TeraPlast privind dezvoltarea durabilă.
„Ne menținem angajamentul de a fi un promotor în regiune al utilizării materiilor prime reciclate în produsele pe care le fabricăm. Acest angajament se concretizează în business: deținem un reciclator de PVC rigid în top 5 european, avem în portofoliu atât produse din material reciclat, cât și biodegradabil și ne extindem utilizarea energiei regenerabile. Acestea generează venituri și măsuri de eficientizare. Achiziția Grupului Freiler contribuie la acest drum prin prezența pe piețele din Europa de Vest a unui jucător puternic, competitiv, un campion cu know how extins în integrarea materialelor reciclate.” a declarat dl Dorel Goia, Președintele Consiliului de Administrație TeraPlast.
Inițiativele Grupului TeraPlast în sfera dezvoltării durabile includ și scăderea ponderii energiei electrice absorbită din sistemul energetic național. Cel mai recent proiect în acest sens este construirea unei noi centrale fotovoltaice în proximitatea parcului industrial din Sărățel, proiect care beneficiază de finanțare prin PNRR și care va fi operațional în decursul acestui an.
Totodată, Grupul își va intensifica activitatea de cercetare și dezvoltare pentru identificarea de aplicații extinse pentru utilizarea materialelor reciclate și biodegradabile, așa cum declară reprezentanții Grupului: „Avem exemplul din Austria unde există o preocupare intensă din partea Guvernului pentru a identifica astfel de soluții care integrează material reciclat și materiale alternative. Grupul Freiler are deja istoric în dezvoltarea de astfel de soluții, la fel ca noi, iar acest trend va veni și în România în viitorul apropiat, deci trebuie să fim pregătiți să răspundem cererii din piață.” a adăugat dl Dorel Goia.
La nivel de Grup erau angajate la finalul anului trecut 932 de persoane comparativ cu 963 în 2022. În cadrul diviziei Instalații au fost făcute angajări suplimentare, în timp ce în subsidiare s-au făcut eficientizări prin reducerea personalului.
Buget 2024
Pentru anul curent, Grupul TeraPlast își propune un buget care prevede creșteri organice prudente. Abordarea ușor conservatoare a fost dată de experiența ultimilor ani în care o parte dintre premisele de la început de an s-au materializat parțial pe parcursul execuției bugetului. Contextul macroeconomic impune o astfel de abordare, iar așteptarea este ca majoritatea sectoarelor din economie să manifeste contracții la diferite niveluri, în timp ce pentru lucrările de infrastructură, alimentate din fonduri publice și europene, se așteaptă o evoluție pozitivă. Ponderea principalelor cheltuieli în cifra de afaceri bugetată pentru 2024 este similară cu anul 2023. În acestea au fost incluse optimizări ale proceselor și reducerea cheltuielilor fixe pentru business-urile care au înregistrat pierderi operaționale în anul precedent. Totodată, la nivel consolidat este prognozată o menținere a ponderilor liniilor de business în venituri.
În ansamblul său, bugetul prevede creșteri substanțiale ale cifrei de afaceri și EBITDA. Contribuția majoră o vor avea operațiunile M&A derulate, la segmentul Instalații, în timp ce business-ul nou de folii stretch va contribui la creșterea cifrei de afaceri a segmentului Ambalaje.
Pentru segmentul Instalații sunt așteptate creșteri în urma evoluției estimate a proiectelor de infrastructură în 2024.
Volumele la nivel de Grup pe activitatea curentă sunt prognozate să avanseze cu 16%, la aproape 80 mii tone, la care se vor adăuga volumele vândute de subsidiarele achiziționate recent. Astfel, pentru întreg anul 2024 Grupul TeraPlast va ajunge la 100 de mii de tone, ceea ce înseamnă o creștere cantitativă cu 33% față de anul 2023.
TeraGlass va continua strategia demarată în 2023, de pivotare către segmentul non-retail, iar un impuls suplimentar va veni din echipa recent recrutată, cu experiență de vânzări pe piața de construcții și reabilitări.
Pentru segmentul Ambalaje sunt așteptate transformări radicale în 2024. Cifra de afaceri va crește cu 80% în urma operaționalizării Opal (brand-ul de folii stretch). TeraBio Pack va atinge în acest an pragul de eficiență, însă în ansamblul său, segmentul Ambalaje va genera o pierdere operațională, deoarece până la atingerea masei critice Opal va contribui negativ la EBITDA.
România este importator net pe piața de folii stretch, ceea ce reprezintă avantaje competitive pentru producătorii locali din perspectiva promptitudinii și a profitabilității. Produsele Opal vizează, astfel, atât piața locală, cât și piețele de export existente ale Grupului și cele care vor fi integrate în urma finalizării operațiunilor M&A.
Impactul operațiunilor M&A
TeraPlast a achiziționat la finalul anului trecut producătorul de sisteme pentru apă, gaz și protecție cabluri Palplast din Republica Moldova, achiziție care s-a ridicat la 1,8 milioane de euro. Acordul privind preluarea Grupului Wolfgang Freiler a fost semnat la începutul lunii februarie a.c., iar tranzacția a cărei valoare se ridică la 16,53 milioane de euro, va fi supusă aprobării acționarilor TeraPlast în AGEA din 11 martie 2024. Această strategie de extindere geografică va permite Grupului reducerea dependenței de o singură piață. Subsidiarele achiziționate vor avea o contribuție de peste 8.000 de tone în cantitățile bugetate de Grupul TeraPlast, iar în ce privește veniturile și EBITDA, acestea vor contribui cu circa 15% la rezultatele segmentului Instalații, bugetate pentru 2024.
„Piețele din Republica Moldova și Ungaria sunt importante pentru Grupul nostru, așadar decizia de extindere geografică prin fabrici locale care să le deservească a fost naturală. Avantajele acestei extinderi se reflectă pe mai multe planuri. În primul rând, eficientizăm costurile de transport, deci implicit costurile produselor. Este o problemă importantă pentru business-urile românești care se confruntă cu timpii de așteptare din vămi și costurile de transport, pentru că suntem în continuare în afara spațiului Schengen. În al doilea rând, sinergiile la nivel de materie primă, mix de produse și capacități de producție ne fac mai agili în piață, iar sumele economisite se transformă în profit pentru companie și acționari. În plus, eficientizarea rutelor de transport și diversificarea mixului de produse contribuie și la reducerea amprentei de carbon. Integrarea acestor achiziții în structura Grupului TeraPlast aduce, așadar, eficientizări pe toate planurile și cresc competitivitatea business-urilor noastre. Ne aducem, de asemenea, contribuția la întărirea producătorilor europeni care pot deservi piața cu produse superioare calitativ celor extracomunitare, inclusiv la prețuri mai bune, chiar și în perioade turbulente ca aceasta, marcată de conflicte.” a menționat dl Goia.
Despre Grupul TeraPlast
Grupul TeraPlast este cel mai mare procesator de polimeri din Europa de sud-est. Grupul este compus din companiile: TeraPlast, TeraGlass, TeraPlast Recycling, TeraBio Pack, Palplast Moldova și Somplast.
Din 2 iulie 2008, TeraPlast SA este listată la Bursa de Valori București sub simbolul TRP. Acțiunile companiei sunt incluse în indicele de referință BET al Bursei de Valori București, în indicii Small Cap și Global All Cap ai FTSE Russell, în indicii MSCI Frontier IMI (Investable Market Index) și ROTX EUR al Bursei de Valori de la Viena.
În cadrul evaluării VEKTOR în baza a 12 criterii privind guvernanța corporativă și comunicarea cu investitorii, efectuată de ARIR, TeraPlast a obținut nota maximă, 10, pentru al cincilea an consecutiv.
Decorativ, ele se pretează atât spațiilor rezidențiale, cât și comerciale, oferind un punct de focus și se pot integra în mai multe stiluri de amenajare: modern, minimalist, scandinav. În spațiile comerciale se pot folosi în zona de recepție, in lobby-uri, săli de ședințe sau chiar birouri, iar în locuințe se pot aplica pe insula din bucătărie, pot separa livingul de bucătărie sau de zona de dining. În dormitor, cea mai populară abordare este de a acoperi un perete, de regulă cel din spatele patului, devenind un substitut al testierei.
Cele mai vândute decoruri pentru riflaje sunt cele care imită lemnul, de tip stejar în special, dar și decorurile supermate, deschise care pot aduce o notă de căldură în încăpere. În gama noastră de decoruri există mai multe nuanțe de stejar: autentic, bej, charleston, craft, hamilton, lancelot, halifax natur, halifax tabac, nocce lucca, premier sau sonoma.
Produsele companiei sunt comercializate la nivel național prin intermediul rețelei de distribuitori, puncte de desfacere sau producători de mobilier care integrează produsele Regency Front în proiectele lor. Comenzile se plasează pe paginile de prezentare sau în magazinele partenerilor noștri care se vor ocupa de procesarea comenzilor până la momentul ridicării produselor.
Sunt disponibile și panouri din gama Corian Exteriors, special fabricate pentru utilizarea la exterior, în sistem de fațadă ventilată, ca soluții de umbrire sau estetice, atât în proiecte rezidențiale, cât și comerciale: restaurante, hoteluri, clădiri de birouri și culturale etc.
Special concepute pentru utilizarea la exterior, aceste materiale compozite se disting prin durabilitatea și rezistența pietrei, combinate cu ușurința de prelucrare a plasticelor. Plăcile sunt dure, omogene, neporoase și rezistă la o gamă variată de factori chimici. Acestor proprietăți, li se adaugă o rezistență bună la impact și flexibilitatea designului. Panourile se pot termoforma, ruta, grava și decupa cu ușurință, permițând redarea unor concepte vizuale inedite.
Vă prezentăm câteva proiecte de fațade moderne realizate cu panourile solide Corian Exteriors.
Pentru a profita de tot ce poate oferi acest material într-o lume în continuă evoluție, lansăm către arhitecți provocarea de a transforma Corian-ul într-o creație funcțională și cu personalitate puternică.
Proiectele realizate cu materialele și soluțiile oferite de Geplast oferă mai multă sustenabilitate (reducerea emisiilor de carbon, un consum mai mic de resurse, un grad de confort mai ridicat) și o performanță ridicată (reducerea timpului de montaj și construcție, economii financiare etc.).
La Geplast, consultanții noștri vă pot oferi sfaturi și informații detaliate despre aplicabilitatea materialelor și soluțiilor noastre în proiectele dumneavoastră.
Cu o prezență multi-locală, vă așteptăm să ne contactați într-una din locațiile din țară pentru mai multe detalii.