Muzeul Refugiaților din Danemarca, unde trecutul şi prezentul se întâlnesc şi spun poveşti
Arhitecţii danezi de la Bjarke Ingels Group (BIG) au creat o extensie curbilinie din oţel Corten pentru a uni două vechi clădiri de spital din localitatea Oksbøl din sud-vestul Danemarcei, situate pe locul celei mai mari tabere de refugiaţi din al Doilea Război Mondial a ţării.
Cele două imobile din cărămidă, renovate şi înconjurate astăzi de pădure, împreună cu extensia modernă, găzduiesc, pe o suprafaţă cumulată de 1.600 de metri pătraţi, Muzeul Refugiaților din Danemarca – FLUGT.
"Încă de la începutul procesului de design a fost esenţial pentru noi şi pentru clientul nostru, Vardemuseerne, să conservăm cele două clădiri de spital. Clădirile sunt printre ultimele rămăşiţe de manifestări fizice ale fostei tabere pentru refugiaţi şi nu numai că păstrarea lor este indispensabilă pentru ca generaţiile viitoare să înţeleagă trecutul şi prezentul, dar totodată ele au influenţat designul extensiei prin forma prelungită, structura şi materialitatea lor unică", spune Frederik Lyng de la BIG, arhitectul principal al proiectului.
Spre finalul războiului, în jur de 250.000 de germani s-au refugiat în Danemarca, fugind din calea Armatei Roşii. Aproximativ 35.000 dintre ei au ajuns în Oksbøl, care a devenit peste noapte al cincilea oraş după populaţie al ţării. În incinta taberei înconjurate de sârmă ghimpată existau şcoli, un teatru şi un atelier.
FLUGT (cuvânt care poate fi tradus prin evadare sau fugă) va dezvălui poveştile trăite în sânul fostei tabere în cei patru ani de existenţă (1945-1949), dar şi experienţele mai recente ale unor oameni din toate colţurile lumii care au fugit de război şi de opresiune.
„FLUGT urmăreşte să le ofere o voce şi un chip oamenilor care au fost forţaţi să-şi părăsească locuinţele şi să capteze provocările, emoţiile şi nuanţele universale împărtăşite de refugiaţii de atunci şi de astăzi”, afirmă Claus Kjeld Jensen , directorul muzeului.
Aripa nordică a muzeului conţine principalele spaţii dedicate expoziţiilor, proiectate de Tinker Imagineers, în timp ce în aripa nordică se află o cafenea, săli de conferinţe şi birouri.
Pereţii din interiorul buclei formate de noua structură sunt realizaţi din sticlă, dându-le vizitatorilor posibilitatea să vadă pădurea şi o mică grădină circulară.
Structura extensiei este din lemn lamelar, în consonanţă cu acoperişul din lemn al clădirilor pe care le leagă, fiind lăsată la vedere.
În apropiere se află muzeul subteran Tirpitz, proiectat tot de arhitecţii de la BIG, care au transformat şi au extins un buncăr nazist.
“Muzeul Refugiaților din Danemarca explorează o parte importantă a istoriei şi o temă care este mai relevantă ca niciodată. Noi am proiectat un cadru arhitectural care conectează trecutul cu prezentul – cu o nouă clădire direct modelată de relaţia sa cu clădirile istorice ale taberei de refugiaţi”, spune Bjarke Ingels, fondatorul biroului.Luna trecută şi-a deschis porţile şi mult aşteptatul Muzeu Naţional din Oslo, cea mai nouă casă a “Ţipătului” lui Munch. Aşa arată monumentalitatea discretă.