O casă cu șase pereți de beton și multe vitraje, pentru o relație necondiționată cu natura
Intr-un luminis dintr-o veche padure de pini de pe coasta Suediei a fost construita o casa simpla si eleganta, care ofera familiei un loc linistit si confortabil cu perspective spectaculoase catre marea Baltica. Arhitectul Arrhov Frick si-a denumit creatia din beton si sticla „Casa celor sase pereti” facand probabil aluzie la numarul relativ mic de pereti opaci pe care ii are volumul. Resedinta apartine unui cuplu care a dorit sa beneficieze la maximum de peisajul pitoresc si sa aiba o relatie directa si neconditionata cu natura inconjuratoare.
Proprietatea se afla in zona de coasta cunoscuta sub numele Saltsjo-Boo, o locatie foarte populara in randul celor care doresc sa isi construiasca o casa de vacanta. Tinand cont de dorintele clientilor si de pozitionarea terenului, arhitectul a conceput o volumetrie care sa fie mai opaca pe partea de sud, oferind protectie fata de traficul strazii si mult mai permeabila pe partea de nord, orientata spre mare. Aceasta fatada este aproape integral vitrata, cu panouri mari, ce pornesc din pardoseala si merg pana in tavan, astfel ca interioarele sunt scaldate intr-o lumina neutra si uniforma ce creeaza o atmosfera placuta si foarte relaxanta. In egala masura, vitrajele ample le asigura membrilor familiei perspective spectaculoase spre padure, mare si zona de coasta indiferent de camera in care se afla.
Cei sase pereti din beton care delimiteaza doua dintre fatadele pline ale casei se extind la interior pentru a genera compartimentarile spatiale si functionale. Camerele, in functie de destinatie, beneficiaza de inaltimi variate ale tavanului astfel ca in zona de zi spatiul este mai amplu, in timp ce in dormitoare si in spatiile anexa tavanele sunt mai coborate pentru a crea o atmosfera mai intima.
„Rezultatul este o secventa de spatii cu tipologii diferite si trasaturi specifice: un hol de primire ingust si inalt, bai spatioase, dormitoare asemenea unor logii, o terasa pe acoperis ce ajunge la nivelul coronamentului pinilor, o zona de luat masa intima si o zona de discutii generoasa cu multa lumina naturala”, declara arhitectul.
In contrast cu geometria rigida a volumului, o casa de scara elicoidala strapunge planseele pentru a face legatura dintre niveluri. Acest „accident” la nivelul formelor este pus in valoare prin intermediul unui luminator circular, asemenea unui tunel de raze ce patrunde in casa.
Mai multe informatii gasiti la www.inhabitat.com.
Traducere si adaptare: Arh. Raluca Popa