O sala de concerte al carei volum aminteste de un mare bloc de cuart alb
Biroul de arhitectura din Barcelona, Barozzi Veiga, a finalizat proiectul propus pentru o noua sala de concerte din Polonia a carei volumetrie cu forme ascutite de un alb translucid o fac sa semene cu un mare bloc de cuart ce tasneste din pamant.
Avand o sumedenie de acoperisuri cu varfuri ce se inalta abrupt spre cer cladirea a avut ca sursa de inspiratie „profilul urban fragmentat” al orasului polonez Szczecin. Propunerea arhitectilor de la Barozzi Veiga a castigat concursul de idei organizat in urma cu 7ani iar acum cladirea este finalizata.
Invaluita intr-o fatada de sticla translucida, cladirea avand o suprafata de 13 006mp se remarca prin interioare luminoase puse in valoare de cantitatea abundenta de lumina naturala iar odata cu lasarea serii, aceasta se transforma intr-un far ce straluceste emanand o lumina difuza ce se propaga pe strazi si printre cladirile invecinate. In demersul creator, arhitectul Barozzi Veiga s-a inspirat din formele simplificate ale unei orgi, sculptand in volumul cladirii astfel incat sa obtina o multitudine de elemente verticale de dimensiuni si forme diferite, toate cuprinse in cadrul unei baze comune. Constructia dezvoltata pe mai multe niveluri este compusa dintr-o sala de spectacole de 1000 de locuri, o sala pentru concerte de camera cu doar 200 de locuri si o diversitate de alte spatii ce deservesc zonele administrative, cele dedicate intalnirilor si repetitiilor.
Desi mare parte din spatiile interioare au fost finisate in alb, cu mobilier si decoratiuni minimaliste, sala de concerte se remarca printr-un design deosebit cu texturi, materiale si forme elaborate. Panouri triunghuilare compun modele tridimensionale care ies din planul vertical al peretilor si al tavanului iar finisajul realizat cu foita de aur le ofera o stralucire aparte, ce da intregii sali un aspect somptuos. Aceste panouri nu au doar rol decorativ, ele fiind concepute respectand sirul lui Fibonacci astfel ca gradul de fragmentare creste odata cu distanta fata de scena si in acest fel se asigura o acustica excelenta intregii sali. Arhitectii declarau ca acest artificiu „genereaza forma unui spatiu decorativ ce aminteste prin finisajul auriu de salile clasice”.