Primul tunel pentru nave de mare tonaj din lume
Intrarile in tunel au fost proiectate de biroul de arhitectura Snøhetta.
Lung de 1,7 kilometri, tunelul va avea o inaltime de 46 de metri si o latime de 36 de metri si va permite trecerea navelor cargo si de pasageri de pana la 16.000 tone, astfel incat sa poata fi evitate rutele periculoase specifice Peninsulei Stad din vestul Norvegiei.
Stad skipstunnel, care va trece prin cel mai ingust punct al peninsulei, este considerat prima constructie de acest gen din lume, tunelurile de navigatie existente in prezent fiind destinate barcilor mici.
Proiectul a fost anuntat in 2017, primind intre timp sprijinul Administratiei Norvegiene de Coasta si finantare din partea statului. Ministerul Transporturilor si Comunicatiilor pregateste in prezent o propunere care va fi prezentata parlamentului norvegian la primavara. Dupa aprobarea proiectului de catre parlament, urmeaza sa fie gasit un constructor pana la sfarsitul anului, iar lucrarile vor lua startul la inceputul lui 2022. Daca totul va merge conform planului, tunelul va fi finalizat undeva in 2025, 2026, in conditiile in care excavarea va presupune extragerea de 7,5 milioane de tone de piatra.
Aflata acolo unde Marea Nordului se intalneste cu Marea Norvegiei, Peninsula Stad este una dintre cele mai primejdioase zone de navigatie locale, fiind considerata un impediment in calea introducerii unui serviciu rapid de transport pasageri de-a lungul coastei.
Fiecare capat al tunelului va fi incadrat de o intrare proiectata de arhitectii de la Snøhetta, care s-au inspirat din peisajul stancos al zonei pentru a crea un design cu un impact vizual deosebit, fara a perturba insa privelistea.
In partea vestica este prevazut un pod pietonal de pe care pot fi urmarite navele care intra si ies din tunel.