Octavian Fanea, CEO Kadra: Dincolo de obiectivele de business ne bucurăm că participăm la schimbarea la față a României
Cu un portofoliu inovator și performant de soluții de acces în zona medicală, dar și în cea de Smart Mobility, cu 28 de ani de experiență, KADRA s-a poziționat ca unul dintre jucătorii importanți, singurul furnizor integrat de soluții automate de acces de pe piață, care ocupă locul 4, după producători internaționali de renume. Numele KADRA este legat de câteva premiere absolute pe piața românească.
Este compania care a adus pentru prima dată în România policarbonatul, a dezvoltat gama de produse Tormed, care ajută la crearea unor medii curate în spitale, a introdus opțiunea plății contactless cu smartphone-ul la stația automată de plată a parcării și multe altele. Pentru anul acesta, KADRA promite să introducă noi soluții în premieră în România. Despre rezultatele anului 2021, așteptările pentru anul în curs, dar și despre modul cum vrea să se implice KADRA în „schimbarea la față a României” vorbește CEO-ul companiei, Octavian Fanea.
1. Ce a însemnat anul 2021 pentru KADRA?
Dacă ar fi să aleg un cuvânt care să caracterizeze anul 2021 pentru KADRA din punct de vedere financiar, al oportunităților și dezvoltării la nivel organizational, aș spune că „Evoluție” este cel mai potrivit. 2021 a fost anul în care KADRA s-a poziționat pe piață mai mult ca oricând ca un business matur și stabil, capabil de reacții prompte și adecvate la orice tip de provocări cu care s-ar putea confrunta. 2021 a fost și un an în care am reusit să fructificăm bine oportunitățile pe care suntem focusați. Ca urmare, am înregistrat o creștere a cifrei de afaceri cu 20% față de anul anterior și începem 2022 cu proiecte contractate cu o valoare cu 40% mai mare comparativ cu anii anteriori. Avem perspective solide de creștere pe termen scurt și mediu, în special în zona investițiilor în sănătate, în automatizarea și modernizarea clădirilor de tip rezidențial și nerezidențial și în zona de Smart City. În plus, echipa KADRA a crescut la 90 de colegi în 2021. Așadar, dacă ar fi să aleg niște cuvinte care să caracterizeze modul cum a debutat 2022 pentru KADRA, acestea ar fi „Creștere” și „Consolidare”.
2. Care au fost zonele de interes ale clienților și cum a răspuns KADRA acestor solicitări?
În 2021, s-a manifestat o creștere a nevoii de securitate și acces controlat în contextul pandemiei de coronavirus, iar tendința se va menține ascendentă și anul acesta, cu atât mai mult cu cât există și o creștere a ratei de adopție a noilor tehnologii. KADRA a primit cu drag provocarea de a răspunde nevoilor de acces rapid și automat, de confort, design modern, durabilitate, fiabilitate și siguranță, atât în ce privește clădirile noi, cât și cele deja construite. Așadar, anul trecut am avut un număr mare de solicitări pentru automatizarea intrărilor, generate de nevoia firească de reducere la minimum a contactului, în contextul pandemiei și de creștere a confortului. Soluțiile Tormed pentru acces în spitale - uși ermetice pentru săli de operații, uși „curate” de salon, uși tehnice, soluții de management al accesului și fluxului medical în spital – au fost foarte solicitate anul trecut și ne bucurăm că în 2021 KADRA a avut șansa să participe la modernizarea mai multor spitale și clinici din Romania și să investescă experiența câștigată în 28 de ani în construirea câtorva noi.
3. Există un interes mai mare pentru investiții în zona medicală?
Putem vorbi despre un reviriment al investițiilor în zona medicală. Cel puțin, conform planurilor de pe hârtie, în mediul privat și în cel de stat valorea acestora ar urma să depășească 4 miliarde de euro în următorii 5 ani. Trăim, într-adevăr o nevoie cronică de reconstrucție din temelii a sectorului medical, iar KADRA are un portofoliu extins și performant de soluții de uși medicale, de control acces și gestionare a fluxului de personal. Însă, dincolo de obiectivele de business ne dorim să participăm activ, cu toată capacitatea și pasiunea noastră, la inițiativele de setare a unei strategii nationale pentru modernizarea infrastructurii sanitare.
4. În 2021 a existat un interes crescut pentru proiectele de tip Smart Mobility. Credeți că tendința se va menține și anul acesta?
Pentru noi este o certitudine că interesul pentru acest tip de proiecte se va menține ridicat și investim în această direcție. În 2022 vom realiza primele proiecte de Bike Tower – un produs care poate schimbă modul cum călătorim în zonele aglomerate din oraș și participă la conceptul de oraș verde. Aplicația GoPark va cunoaște o răspândire accelerată și va primi funcții noi pentru o administrare optimă a parcărilor și pentru a crește confortul utilizatorilor. Deja Smart City nu mai este un concept, ci o direcție de dezvoltare a orașului european. Echipa Smart Mobility din Kadra participa activ la acest deziderat. Numărul de proiecte de acest gen este în creștere atât în investițiile administrațiilor orașelor, cât și în sectorul de stat. Finalul de an ne-a surprins plăcut cu un număr mare de proiecte în derulare, iar dincolo de obiectivele de business ne bucurăm că participăm și noi la „schimbarea la față a României”.
5. Ce planuri aveți pentru acest an?
Pentru 2022 vom implementa strategii pentru poziției KADRA pe piața de profil ca integrator performant și experimentat în tot ce înseamnă portofoliul de acces în sectorul medical. Prin proiectele pe care le avem, în 2022 KADRA va fi foarte activă și pe zona de Smart Mobility, cu soluțiile de management automat al parcărilor off street și on street și cu aplicația mobilă GoPark pentru acces facil și rapid la locurile libere de parcare în oraș. În lunile care vor urma vom aduce și câteva noi soluții, în premieră în România – Bike Tower, o modalitate eficientă de dezvoltare a traficului verde, este unul dintre acestea. Anul acesta urmărim și dezvoltarea capacității Kadra de integrator complet de soluții de acces pentru clădiri nerezidențiale – de la aeroporturi, stadioane și centre comerciale, până la clădiri de birouri și fabrici. Nu în ultimul rând, ne concentrăm energia pentru dezvoltarea rețelei de parteneri de distribuție la nivel național pentru soluții de închideri și acoperiri ușoare și transparente din policarbonat și dezvoltarea distribuției de automatizări Came (lider european) pentru porți, bariere, turnicheți, automatizări uși de garaj și uși industriale. Anul acesta preconizăm că vom avea o creștere cu 20% a cifrei de afaceri.
6. Care credeți că va fi evoluția pieței sistemelor automate de acces în 2022?
Piața soluțiilor automate de acces din România va înregistra o creștere în 2022, dar și în anii următori. În ultima vreme, a existat o evoluție bună pe piața construcțiilor civile, iar trendul va rămâne pozitiv și pentru următoarea decadă. În acest context, KADRA își propune să răspundă promt la nevoia de modernizare, de crește a confortului și siguranței în exploatare pentru clădirile existente sau nou construite, de orice tip, de la cele destinate zonei medicale, la spații comerciale, hoteluri, fabrici sau spații destinate birourilor.