"Partenonul Cărților", ridicat pe locul unde naziștii au ars mii de cărți interzise
Artista argentiniana Marta Minujin a creat o replica a uneia dintre cele mai celebre cladiri din lume, Partenonul din Atena. De data aceasta, Partenonul a fost amplasat in Kassel, Germania, pe locul unde nazistii au ordonat arderea cartilor interzise, si simbolizeaza rezistenta impotriva represiunii politice. Constructia a fost realizata din 100,000 de carti donate, astfel incat oameni de peste tot au putut contribui cu volumele cartilor care le-au marcat viata.
Minujin a lucrat impreuna cu studentii de la Universitatea Kassel si profesorii Nikola Roßbach si Florian Gassner pentru a alege peste 170 de carti interzise in diverse colturi ale lumii. Printre acestea se numara “Versetele satanice” de Salman Rushdie, “Aventurile lui Tom Sawyer” de Mark Twain, “Vanatorii de zmeie” de Khaled Hosseini sau “Gossip Girl” de Cecily Von Ziegesar. Cartile au fost apoi atasate prin fasii de plastic de o structura din metal; astfel, acestea au fost protejate de intemperii, iar lumina soarelui s-a putut filtra in cladire. Vorbim la trecut pentru ca proiectul a fost expus pe perioada festivalului de arta documenta 14, finalizat pe 17.09.2017.
Artista Marta Minujin a declarat ca a ales forma Partenonului pentru ca acesta simbolizeaza “idealurile politice si estetice ale primei democratii din lume”. Relevanta proiectului se remarca si prin locul ales, Friedrichsplatz, unde aproximativ 2,000 de carti au fost arse in timpul campaniei nationale naziste “Aktion wider den undeutschen Geist” (“impotriva spiritului anti-german”), la data de 19 mai 1933. De remarcat si faptul ca, pe langa Kassel, festivalul documenta 14 s-a desfasurat si in Atena, oras partener, iar cerinta pentru proiectul artistic a vizat si explorarea relatiilor dintre cele doua orase.
Pentru Marta Minujin nu a fost totusi prima data cand a construit un partenon al cartilor. Proiectul a fost inspirat de o lucrare precedenta a artistei, o instalatie denumita El Partenón de libros, realizata in 1983 dupa caderea dictaturii militare din Argentina. Scopul instalatiei a fost de a sarbatori nou-descoperita libertate intelectuala si democratica prin prezentarea cartilor care fusesera interzise de junta. Dupa ce a fost expusa timp de cinci zile, cladirea a fost mutata usor intr-o parte cu ajutorul a doua macarale, iar vizitatorii au putut lua cartile acasa.
Desi festivalul documenta 14 s-a incheiat, “Partenonul Cartilor” a reprezentat o initiativa culturala de o deosebita importanta, simbolizand libertatea de exprimare intr-o era in care cenzura literara inca exista. Intre 10 si 17 septembrie 2017, toate cartile au fost inapoiate donatorilor, dar acestia le-au primit fara a putea alege titlurile operelor. Asa cum mentiona si curatorul Pierre Bal-Blanc, “Minujin redescopera valoarea initiala a unei comori colective; ea topeste capitalul distribuit in capitalul cultural initial, fara drept de reversiune. Apleaca verticalitatea edificiilor publice care reprezinta cunostinte culturale confiscate si o mostenire limitata. Darama bogatia pe care aceste mituri o reprezinta. Unind aceste simboluri prin literatura, Minujin nu ofera doar un inteles nou acestor monumente, ci le ofera si o noua senzualitate.”