Schimbarea la fata a Bucurestiului... momentan, in subteran
Doua proiecte de anvergura pentru capitala vor schimba, in cam zece ani, fata Bucurestiului. Desi discutabile si inca la nivel incipient, ele reprezinta premisele unei serii de dezvoltari urbanistice, care de data aceasta nu vor mai implica doar dezvoltari de blocuri si mall-uri, ci o intreaga infrastructura si strategie constructiva. Vor avea insa curaj dezvoltatorii din imobiliare, marcati de criza si insolvente, sa mizeze pe planurile efervescente ale Ministerului Transporturilor?
Pe de o parte, planurile Metrorex, care vrea sa creeze o serie de magistrale noi (vizand ca pana in 2020 sa atinga nivelul actual al spaniolilor) si s-a apucat deja de tronsonul care va uni Pantelimon de Drumul Taberei, pe de alta schimbarile de la aeroportul Baneasa, caruia i se incearca inchiderea, prin mutarea treptata a tuturor zborurilor low-cost pe Otopeni, arata ca planurile oficialilor sunt de anvergura si, pentru prima data dupa mult timp, viziunea in perspectiva depaseste un simplu mandat electoral. Totusi, cu toate fondurile europene obtinute pentru inceperea partiala a lucrarilor la noile tronsoane de metrou, se incearca si stimularea dezvoltatorilor in constructii, care se presupune ca ar putea fi mult mai inspirati fie de zonele cu vecinatate buna la reteaua de transport, fie de terenul actualului aeroport Baneasa pentru a crea noi si noi constructii.
Pentru ca, evident fondurile europene acopera cam 40% din necesitatile Ministerului Transporturilor. Regiile ar trebui sa-si atraga si singure noi investitii (sau cel putin asa se vehiculeaza in presa), iar miza lor era sa colaboreze cu constructorii de proiecte conexe.
Au curaj insa dezvoltatorii sa faca pasi noi anul acesta in conditiile in care anul trecut zece ansambluri rezidentiale si-au anuntat falimentul, iar in primele doua luni ale lui 2012 s-au inregistrat alte trei cereri de insolventa ale dezvoltatorilor din imobiliare?
Si inca se mai asteapta cateva anunturi de acest gen… Se anunta un nou an dificil, in care echilibrul precar ar putea fi oricand dat peste cap de situatia economica internationala, iar unii, mai pesimisti, spun ca nici 2013 nu va fi mai senin pentru piata imobiliara. E drept ca optimismul autoritatilor si ritmul in care se munceste la magistralele noi sunt capabile sa mai dezghete spiritele, insa cei care incep pe banii lor proiectele se gandesc de multe ori inainte a de a mai risca. Vazand situatia internationala, intr-o piata in care aproape nici o moneda nu mai repezinta garantii si nici cel mai vizionar investitor nu mai stie pe ce anume ar putea miza, cea mai buna solutie pare asteptarea unor vremuri mai bune.
Autoritatile vor avea curaj sa inceapa proiectele cu fondurile aflate deja la dispozitie, aceasta fara nici o urma de indoiala. Efervescenta lor aduce un pic de speranta, insa probabil ca nu vor fi urmate asa de curand de catre constructori, care prefera sa ia o pauza si sa priveasca, oarecum de pe margine, ce se mai intampla. Doar cei mai curajosi vor face miscari pe o piata in care nici un fel de viziune nu mai este de fapt sigura.
In aceste conditii, probabil ca miza pe terenurile aeroportului Baneasa nu este o miscare prea inteleapta, dar macar din punct de vedere al poluarii fonice zonele de locuinte din imediata vecintate vor beneficia de o ridicare a nivelului de trai
Pe de alta parte, lucrul bun adus de Metrorex si proiectele sale este ca traficul in Capitala se va mai decongestiona, ca linia directa de metrou pana la Otopeni va aduce Capitalei, in fine, posibilitatea de a oferi servicii de transport la nivelul celor europene.