Se deschide cel mai lung pod peste apă: 55 de kilometri, 400.000 de tone de oțel și un tunel submarin
Podul lung de 55 de kilometri va fi deschis traficului miercuri, cu o intarziere de doi ani, si reprezinta o parte esentiala a planului Chinei privind asa-numita Greater Bay Area, o zona din sudul tarii intinsa pe o suprafata de 56.500 de kilometri patrati, care cuprinde 11 orase si care are o populatie totala de 68 de milioane de locuitori.
Potrivit dezvoltatorilor, podul va scurta distanta dintre orase de la trei ore la 30 de minute, insa cei care doresc sa-l treaca in masina personala nu vor putea face acest lucru decat in baza unui permis special.
Proiectul podului a fost criticat vehement in Hong Kong, unde a existat un interes slab pentru imbunatatirea legaturilor de transport cu Macao sau cu Zhuhai. Criticii guvernului de la Beijing au vazut in proiectul de 20 de miliarde de dolari un instrument menit sa consolideze controlul asupra Hong Kong-ului.
Podul se remarca totusi prin calitatile sale ingineresti, fiind construit astfel incat sa reziste la cutremure cu o magnitudine de 8 grade pe scara Richter, la super-taifunuri si la coliziuni cu vase de transport de mari dimensiuni. Structura este sustinuta de trei poduri hobanate si a "inghitit" in total mai mult de 400.000 de tone de otel, de aproape cinci ori cantitatea folosita la podul Golden Gate din San Francisco.
Include, totodata, un tunel submarin de 6,7 kilometri, pentru a evita afectarea rutelor de transport aglomerate din zona deltei raului Pearl.
Si constructia in sine a podului a generat controverse, delta fiind caminul unei populatii de delfini albi pe cale de disparitie, care este afectata deja de actiunile de extindere ale Hong Kong-ului si ale altor regiuni. Expertii in conservare se tem ca podul, alaturi de activitatile in plina desfasurare privind dezvoltarea aeroportului din Hong Kong, le-ar putea fi fatale mamiferelor.