Start de business la #BusinessChallenge!
În deschiderea discuțiilor, Jean-Luc Scherer, Founder & CEO, Innoopolis, și-a îndreptat atenția către cum integrăm inovația în modelul de business pe care îl conducem: "În primul rând, când consider că e nevoie de o schimbare, analizez din exterior, dar și din interior. E important să ai privirea de ansamblu. Mă uit la ce e în piață, ce fac competitorii mei, regândesc strategiile și le aplic într-un mod diferit. Fac asta cu propria-mi companie la fiecare 3 luni". În ceea ce privește atitudinea pe care o avem față de eșecuri, Jean-Luc afirmă că eșecurile se explică de cele mai multe ori prin lipsa de experiență. Ceea ce este mai important însă este să accepți eșecul. De fapt este vorba despre un proces de învățare.
În continuare, invitații l-au ascultat pe Liviu Buligan, Director Executiv, SoftOne România, care a vorbit despre inovația în tehnologie și cum se pot adapta companiile mediului actual de business la aceste schimbări: "Ritmul în care tehnologia avansează este extrem de rapid, atât de rapid încât poate deveni amețitor. Uneori pare că nici nu ai terminat de implementat o noutate și deja a apărut o nouă generație: un computer mai performant, un telefon mai smart și așa mai departe. Totuși, ce trebuie să întelegem este faptul că adoptarea noilor tehnologii și implementarea acestora în business nu ține de a fi în trend si nici nu reprezintă un obiectiv final sau o destinație. Dacă păstrăm metafora, este vorba mai degrabă despre o călătorie continuă. Dacă un business vrea să crească, ar trebui să utilizeze tehnologii și sisteme ce creează un mediu care permite o reinventare constantă a operațiunilor, proceselor și a structurilor organizaționale, concentrându-se pe a oferi clienților o experiență unică. Mai mult, exploatarea unui sistem ce transformă o afacere precum un Cloud ERP multidimensional permite construirea unei relații mult mai eficiente între angajați, sistem, parteneri de afaceri și o cantitate imensă de date, îmbunătățind în mod direct performanța și productivitatea".
Despre abordare din perspectiva entuziasmului, efortului și curajului pe care trebuie să le atribuim business-urilor noastre, ne-a vorbit Dragoș Hâncu, Fondator și General Manager, Amber Studio. Acesta atrage atenția și asupra modului în care alegi să îți conduci business-ul: "Noi proiectăm un anumit tip de viitor, încercăm să imprimăm acest lucru în acțiunile pe care le facem, însă nu este 100% în controlul tău să se întâmple conform planului. Dincolo de inovație, machine learning, fă un pas înapoi, privește-te, înțelege contextul în care te poziționezi și acționează în consecință. Fără frică. Acesta este sfatul meu pentru orice tânăr aspirant sau chiar oameni deja în domeniu".
Pentru cei cu planuri de business și nevoie de finanțare, a vorbit Ramona Ivan, Director Direcția Relații Externe și Finanțări Structurale, CEC BANK: "Încurajez oamenii să folosească Fondurile Europene Nerambursabile, însă luați în considerare că e nevoie de foarte multă răbdare. În același timp, mare atenție când semnăm creditele, abia atunci încep problemele. Nu trebuie să ne relaxăm, ci să fim atenți la tot ce se întâmplă. Experiența mea de 21 de ani m-a făcut să văd multe companii de foarte bună credință care nu și-au implementat proiectele cu succes, pentru că au scăpat anumite aspecte din vedere". Ramona a vorbit și despre viitoarele proiecte din următoarea perioadă: "Start-UP Nation - prima ediție a fost un succes. În cea de-a doua ediție, Bucureștiul și Ilfovul vor fi mai puțin punctate, asta pentru a încuraja antreprenorii și din alte localități. Totodată, zilele acestea se va lansa PROGRAMUL “Investește In Tine” publicat deja in Monitorul Oficial - proiect care oferă posibilitatea acordării unor 'mini-credite' pentru a investi în școlarizare, cărți, activități culturale, plata către grădinițe și școli etc." Ramona mai sfătuiește: "Asigurați-vă că banca vă înțelege business-ul și, fără îndoială, schimbați banca în cazul în care nu sunteți pe aceeași linie de înțelegere".
Următorul speaker, Mamas Koutsoyiannis, CEO, Moore Stephens KSC România & Republica Moldova, a punctat aspecte legate de mediul de business românesc din contextul actual. Mamas consideră că un business este de fapt o provocare - provocarea de a transforma, de a adapta și de a repeta acest proces. Dincolo de faptul că integrarea tehnologiei e importantă, trebuie luat în considerare un alt aspect: oamenii care folosesc aceste tehnologii și tool-uri: "Avem inteligență artificială, avem blockchain, avem și cyber security. Însă, cel care înțelege business-ul clientului tău este componenta umană. Nu va fi niciodată eliminată, însă trebuie suficient de bine pregătită pentru a face față provocărilor generate de contextul dinamic".
Alexandru Holicov, Founder & CEO, Adservio, a atins puncte de discuție care ridică mai multe provocări în implementare - pe scurt, Alexandru și partenerul său au dorit implementarea unui proiect educațional în România, lucru care s-a și întâmplat, în cele din urmă: "Noi am intrat pe o piață care nu exista. Mai multe companii asemănătoare nouă s-au dezvoltat mult mai mult în străinătate comparativ cu ce se întâmplă la noi. O inițiativă precum Adservio este bine primită în afară, la noi lucrurile se mișcă puțin mai greoi, inclusiv din perspectiva beneficiarilor. E nevoie de deschidere ca să poată înțelege care sunt avantajele. Totodată, cred că părintele trebuie să fie partener în tot acest parcurs, să fie activ în educația copiilor, iar Adservio le oferă deschidere".
În cea de-a doua sesiune ni s-a alăturat Rodica Lupu, Fondator, Ingenius Hub, care ne-a vorbit despre conceptul de co-creare ca metodă de inovare. Rodica subliniază: "Drive-ul principal cu privire la acest concept este obiectivul de marketing. Există mai multe paradigme de co-creare, în funcție de abordare. Cea închisă vizează startup-uri inovative, care sunt după aceea cumpărate, în timp ce în abordarea deschisă te poți folosi de rezultatele partenerilor tăi într-un proces de inovare, însă este destul de dificil de fructificat acest lucru deoarece e greu de protejat proprietatea intelectuală. Noi, la Ingenius Hub creăm un context al co-creației împreună cu foarte multe instrumente de pregătire, pre-incubare și apoi incubare, realizate într-un mod selectiv".
Despre managementul creșterii propriului business au vorbit reprezentanții Mazars: Răzvan Butucaru, Partner Financial Advisory Services; Georgiana Ion, Senior Manager Financial Advisory Services;
Adrian Mihalcea, Manager Financial Advisory Services: "Creșterea din interior a unei companii se poate face prin mai multe metode: prin reinvestirea profitului, restructurări de activitate, fuziuni cu alte companii, etc. Creșterea exterioară vizează atragerea unui investitor - fie că e un investitor strategic, fie că este vorba de cooptarea unui business angel".
Următorul speaker, Bogdan Oprea, Fondator și Președinte, BGS, a intervenit în discuție relatând cum a pornit povestea BGS în 1993: "Am pornit de la un experiment cu 63 de euro și o pancartă, de la o idee de a ajuta oamenii. Am chemat ambulanța pentru propriul meu copil, am așteptat foarte mult până aceasta a ajuns. De aici, m-am hotărât să creez o rețea de ambulanțe. În prezent suntem exact cum ne vedeți pe piață și am venit să vorbesc despre pasiune și iubire - pasiunea de a salva vieți și de a mă înconjura de oameni de care am nevoie. În prezent avem peste 21.000 de clienți privați și nicun client de stat. Ca sfat pentru cei care sunt prezenți, în opinia mea, dacă nu vă place ceea ce faceți, începeți să vă gândiți rapid ceea ce v-ar plăcea să faceți".
Sorin Kertesz, Fondator și Director Executiv, Biciclop, a abordat tematica impactului social în mediul de business. Acesta a punctat provocările pe care le întâmpini atunci când decizi startul unui business cu impact social: "De regulă, viața unui proiect social se încadrează la termen scurt și mediu, asta deoarece finanțarea pentru o astfel de inițiativă de obiecei vine din extern și nu vizează perioade extinse".
În încheiere, Doru Dragomir, Președinte, Camera de Comerț Bilaterală Bulgaria-România, ne-a vorbit despre cum putem clădi business-uri în străinătate. Acesta afirmă: "În acest demers, cel mai mult se simte frica oamenilor de schimbare. Ce trebuie să iei în considerare atunci când iei decizia de a îți internaționaliza afacerea: cât de confortabil te simți în țara în care vrei să migrezi cu business-ul, care sunt nevoile și obiectivele pe care compania le are, astfel încât să îți poți construi un business plan cât mai aproape de realitate. Odată ce aveți acetse două răspunsuri, mergeți mai departe și vedeți care e situația în piață – studiu de piață, strategia de a intra pe piață, care sunt diferențele culturale, stabilirea clară a perioadei de finanțare".
Partenerii evenimentului: SoftOne, Mazars, Moore Stephens, CEC Bank, Avis, Rent for Comfort
Traducere oferită de: Biroul de traduceri Champollion
Eveniment creat cu susținerea: Camerei de comerț Marea Britanie - România, Camerei de Comerț Bilaterale Bulgaria - România, Camerei de Comerț România - Portugalia, Asociației Naționale a Antreprenorilor, Federației Patronatelor Femeilor Antreprenor, Zelist Monitor
Radio-ul oficial al evenimentului: Europa FM
Parteneri media: AGERPRES, Business24, Ziare.com, Curierul Național, Financial Market, Financiarul.ro, Rbe Connect, PR Box, New Money, Transilvania Business, IQ ADS, SMARK, DeBizz, Jurnalul de Afaceri, Portal Management, Market Watch, Administratie.ro, Global Manager, Gazeta de stiri, Spatiul Construit, PR Wave, FEMEI IN AFACERI, 1asig.ro, Moneybuzz, Revista Bulevard, Monitorul de Făgăraș, Matek, Social Media Romania, InTurda Media, InfoOradea, Ziarul Clujean, Manager Express, Aktual 24.ro, Antreprenor in Romania.