Tot mai multe oraşe fac acest lucru pentru a-şi proteja locuitorii după ieşirea din izolare
Regandirea infrastructurii de transport astfel incat sa incurajeze deplasarea pe jos sau cu bicicleta - aceasta din urma cunoscand un avant urias in ultima perioada in tari precum China, Germania, Irlanda, Marea Britanie si Statele Unite - devine pivot al strategiei oraselor in lupta cu pandemia.
“Atunci cand este posibil, luati in considerare mersul pe bicicleta sau mersul pe jos”, au recomandat reprezentantii Organizatiei Mondiale a Sanatatii in aprilie. Este redus astfel riscul transmiterii virusului, in timp ce este asigurat cel putin un nivel minim de activitate fizica zilnica.
In acest sens, orasul italian Milano a anuntat una dintre cele mai ambitioase scheme de “confiscare” a spatiului utilizat in prezent de masini. Astfel, autoritatile milaneze intentioneaza sa transforme la vara 35 de kilometri de strazi in spatiu dedicat mersului cu bicicleta si pe jos, un proiect numit Strade Aperte (“Strazi deschise").
“Trebuie sa acceptam faptul ca luni de zile, poate chiar un an de acum inainte va fi o noua normalitate si trebuie sa cream conditii pentru ca toata lumea sa traiasca in aceasta noua normalitate”, a spus Pierfrancesco Maran, unul dintre viceprimarii orasului.
Pistele temporare pentru biciclete, largirea trotuarelor, introducerea unor noi limite de viteaza si strazile prioritate pentru biciclisti si pietoni se numara printre masurile avute in vedere in acest scop.
Milano, unul dintre orasele cele mai afectate de pandemia de coronavirus, este si unul dintre cele mai poluate din Europa. Ca urmare a restrictiilor impuse la nivel national in Italia, traficul rutier - si odata cu el poluarea aerului - s-a redus considerabil, iar autoritatile spera sa-i convinga pe cetateni sa-si lase masinile acasa atunci cand se vor intoarce la munca.
Londra este un alt oras care isi modifica strazile pentru a face loc metodelor alternative de deplasare. La fel ca in Milano, vor fi amenajate aici noi piste pentru biciclete, iar trotuarele vor fi extinse, astfel incat sa fie redusa presiunea asupra mijloacelor de transport in comun, in care respectarea regulilor privind distantarea este in general imposibila.
Capitala Marii Britanii se numara printre orasele care au introdus deja masuri pentru cresterea gradului de siguranta al deplasarilor pe timpul pandemiei, folosind, de exemplu, “infrastructura temporara” de tipul balizelor rutiere astfel incat sa creeze mai mult spatiu pentru pietoni.
La randul sau, Parisul a implementat piste de urgenta pentru biciclete, destinate in special celor ce fac parte din categoria personalului esential. Pana pe 11 mai, cand vor fi relaxate aici masurile de restrictie, va avea 650 de kilometri de piste. De asemenea, Ministerul Mediului a anuntat un plan in valoare de 20 de milioane de euro destinat finantarii repararii bicicletelor - fiecare francez va primi 50 de euro in acest scop -, instalarii de parcari temporare si chiar pregatirii oamenilor pentru a merge pe bicicleta.
Inca inainte de criza coronavirus, primarul Anne Hidalgo a promis ca va inlesni mersul pe bicicleta pe fiecare strada din oras pana in 2024. Planurile sale au fost accelerate de temerea ca ridicarea restrictiilor ar putea duce la o crestere puternica a traficului motorizat.
“Vrem ca aceasta perioada sa fie un pas inainte pentru cultura pedalatului si ca bicicleta sa fie, intr-un fel, mica regina a redeschiderii”, a declarat ministrul francez pentru Tranzitie Ecologica Élisabeth Borne.
Sute de orase germane si-au reconfigurat marcajele rutiere pentru a amenaja benzi pentru biciclisti in timpul lockdown-ului. Autoritatile locale din cartierul berlinez Kreuzberg au lansat in martie o schema pilot de largire a doua benzi astfel incat biciclistii sa poata pastra distanta recomandata de 1,5 metri intre ei. Experimentul a fost considerat un succes, schema urmand sa fie implementata si in alte zone din oras.
Proponentii schemei spun ca s-au inspirat din exemplul Bogotei, capitala Columbiei, unde primarul Claudia Lopez a deschis in jur de 117 de kilometri de noi piste pentru biciclisti, sperand sa reduca astfel congestia traficului si contactul intre persoane.
Viata este ca mersul pe bicicleta. Pentru a-ti pastra echilibrul, trebuie sa continui sa te misti - Albert Einstein
“Life is like riding a bicycle. To keep your balance, you must keep moving.”
Albert Einstein's life advice in a letter to his son Eduard on 5 February 1930. On the picture, Einstein is riding a bicycle in Santa Barbara, USA in 1933.#Einstein140 pic.twitter.com/PR4HIZDvPT
— The Nobel Prize (@NobelPrize) March 14, 2019
Foto principala: Pixabay
Citeste si:
Cum facem piaţa în siguranţă pe timpul pandemiei? Un model propus de arhitecţi
Un parc ca un labirint pentru plimbări în vreme de pandemie
Asa ar urma sa arate Corso Buenos Aires, una dintre cele mai importante strazi comerciale din Milano, in urma aplicarii planului Strade Aperte.
Imagine via The Guardian
Imagine: World Health Organization