Un santier atipic in inima Orleans-ului
In cadrul unui vast program de restaurare a centrului, orasul Orleans a lansat in octombrie 2011 proiectul de construire a unui parking subteran in apropierea Loirei, in Piata Cheval Rouge.
La origine, aceasta piata a fost alocata unei parcari de suprafata pentru 250 de vehicule. Orasul Orleans a dorit sa faca invizibile aceste locuri de stationare lansand proiectul unui parking subteran, construit sub Piata Cheval Rouge. Acest proiect vizeaza eliberarea spatiului din Place Cheval Rouge pentru ca aceasta sa-si recapete aspectul sau aparte, un loc incarcat de istorie, de Fecioara din Orleans.
O piata incarcata de istorie: pentru a reconstitui istoricul pietei, arheologii au mers cu cercetarile pana in Antichitate, perioada in care aceasta zona era lipsita de locuinte si cladiri, din cauza terenului mlastinos.
O prima sapatura arheologica s-a facut in 2009 de catre INRAP („Institutul de Cercetari Arheologice Preventive”) sub Piata Cheval Rouge si a relevat existenta unui vechi brat al al Loirei, secat in urma cu multi ani. Diferitele studii efectuate de catre arheologi au permis identificarea prezentei primelor locuinte probabil intre secolele VIII si IX, datorate existentei de gropi pentru deseuri domestice incepand cu aceasta perioada.
Descoperirea de morminte pe locul pietei Cheval Rouge confirma prezenta unui fost cimitir si lasa supozitia amplasarii unei biserici - probabil Saint Paul, existenta in piata, a carei existenta este confirmata de arhivele din secolul XI.
Bombardamentele din timpul celui de-al doilea razboi mondial si marele incendiu din 1940 au redesenat complet acest cartier ce necesita o restaurare profunda. Inainte de a o intreprinde, sapaturi arheologice au permis descoperirea numeroaselor vestigii, aproximativ 600, printre care statui, vase funerare, monede, etc. confirmand interesul istoric al acestui sit. Crearea Pietei Cheval Rouge reincepe din anul 1958 cand o parte din biserica Saint Paul a fost demolata pentru a moderniza acest cartier.
Pentru construirea noii parcari subterane - Calul Rosu / Cheval Rouge - orasul Orleans a incredintat conceperea proiectului cabinetului de arhitectura SCPA SABIN, iar lucrarile de executie unui grup de 3 intreprinderi avand ca Antreprenor General pe Spie Batihnolles Vest, cabinetul de arhitectura DE VANNOISEurmand sa supravegheze executia.
Tinand cont de situatia acestui santier inchis in mediul urban, in plin centru al Orleans-ului, o mare atentie s-a dat proiectarii terasamentului. Un terasament clasic ar fi imposibil in acest spatiu stramt si urbanizat. Spie fondations a realizat un perete/ parapete berlinez utilizat in conditiile in care santierului ii este alocata o anumita suprafata de teren, limitand eventuale perturbatii. Locatia fiind traversata de numeroase retele de apa, gaz si electricitate, lucrarile VDR au fost necesare pentru a reconstitui aceste retele in apropierea terenului alocat constructiei viitorului parc de stationare - viitoarei parcari.
Intreprinderea PERRIN a realizat apoi un terasament tip bloc compact cu o grosime de 2 m, apoi un terasament intre fiecare profil metalic a precedat asezarea armaturilor legate prin stalpi.
Pentru a crea peretii de sustinere, Spie fondations a injectat beton pentru a stabiliza peretii de pamant verticali si a securiza locul.
Odata peretii de sustinere realizati, santierul a lasat locul unei echipe de 15 arheologi ai Serviciului de Arheologie Municipal Orleans, insarcinati cu gasirea de vestigii ingropate sub piata Cheval Rouge. Aceste sapaturi au fost recomandate pentru a raspunde multelor intrebari ale arheologilor despre trecutul acestui cartier, in special asupra originii bisericii Saint Paul, ridicata in acest spatiu. Sapaturile arheologice s-au desfasurat timp de 5 luni inainte ca echipa de lucrari sa revina in cursul lunii noiembrie 2012 pentru a incepe executia parcarii subterane.
In mod normal, o parcare se compune dintr-o succesiune de rampe. La Orleans, aceasta structura clasica nu era posibila din cauza spatiului ingust.
Din acest motiv, cabinetul de arhitectura Devanoise a optat pentru o structura helicoidala prin care cele 5 platouri de de parcare sunt deservite de o unica rampa de circulatie cu dublu sens, amintind de forma in spirala / de melc a unei scari.
Devanoise Arhitecture a imaginat o parcare foarte spatioasa si luminoasa, posibila printr-o structura cu deschideri mari intre stilpi, plansee usoare casetate fara grinzi aparente ci „incluse” in planseu.
Pentru a limita manipularea si livrarea dalelor prefabricate, Spie Batignolles vest a incorporat in interiorul dalelor de 70 cm grosime cofraje pierdute NEW NAUTILUS - Geoplast la distante de cativa centrimetri si perfect aliniati, pentru a crea goluri in planseu usurindu-i greutatea semnificativ.
Intre fiecare cheson s-a creat o structura de stalpi inaintea turnarii betonului. Aceasta tehnica permite optimizarea folosirii betonului si realizarea unei suprafete netede, fara grinzi secundare, permitand crearea unei mari deschideri de spatiu si lumina in parcare. Doua lifturi de sticla vor deservi cele 5 platouri, pe centru. Este vorba de singura structura vizibila a acestei parcari din Piata Cheval Rouge.
Din cele 250 de locuri ale parcarii, 5 locuri vor fi alocate persoanelor cu mobilitate redusa, 12 locuri familiilor cu copii si vehiculelor cu 2 roti. Vor fi instalate de asemenea si 8 statii de incarcare pentru vehiculele electrice.
Principala constrangere a acestui proiect, constand in a afectua lucrari grele in apropierea locuintelor a necesitat aplicarea unor tehnologii speciale pentru a se asigura ca santierul nu produce neplaceri cladirilor invecinate.
Spie batignolles a mandatat un responsabil de trafic, insarcinat cu curatenia, cu fluxul circulatiei camioanelor si modificarea traficului.
Pentru a evacua 30.000 m³ de pamant, cate 500 m³ pe zi, Spie batignolles a facut apel la societati de transport din apropierea santierului limitand astfel emisiile de CO2. In plus, ansamblul de ramleuri va fi reutilizat.
Aceasta metodologie a fost apreciata de riverani, caci nici o problema din partea locuitorilor nu a fost semnalata. In privinta finisarilor, s-a ales folosirea materialelor ecologice, de tip rasina colorata, fara COV- componenti organici volatili- si a becurilor cu led.
Cu scopul de a minimiza consumul de energie, lifturile au fost echipate cu o tehnologie ce permite recuperarea energiei produse in timpul coborarii, asigurand astfel iluminarea parcarii. In sfarsit, Scoala Superioara de Arte si Design din Orleans a fost insarcinata sa studieze decorarea interioara a parcarii din Piata Cheval Rouge.
FISA TEHNICA DE SANTIER
- Martie 2012 inceperea lucrarilor,
- Decembrie 2013 data finalizarii santierului.
- Sef de santier - Orleans Gestion, cabinet de arhitectura, SCPA SABIN.
- Mandatar Spie batignolles vest
- Intreprinderi colaboratoare: Spie batignolles vest, Spie fondations si Entreprise Perrin
- Costurile lucrarilor pentru Spie batignolles vest si Spie fondations: 6,4 milioane de euro
- Cantitatea de beton utilzata: 5100 m³, cantitatea de otel : 360 tone, planseuri: 7577 m².
Obiectul este ascuns