150 de ani de la nașterea unui geniu: Frank Lloyd Wright
Astazi sarbatorim 150 de ani de la nasterea unui nume care a schimbat arhitectura, de la constructie si pana la interpretare. “8 iunie 1869 va marca pentru totdeauna inceputul unei noi epoci, un mare dar fiind dat lumii.” – asta spunea Olgivanna Lloyd Wright despre ziua in care sotul sau, arhitectul Frank Lloyd Wright, s-a nascut. El “si-a condus semenii catre formele creative ale unei vieti in care omul este eliberat din inchisoarea propriului salas.”
Nascut, de fapt, sub numele de Frank Lincoln Wright, arhitectul nu a absolvit nicio specializare in domeniu inainte de a-si incepe profesia. Cu toate acestea, a reusit sa dezvolte un stil propriu ce a ajuns distinctiv pentru intreaga arhitectura americana: stilul usonian. Proiectele sale au marcat puternic arhitectura sec. XX, si inca influenteaza arhitectura contemporana, iar faptul ca a ajuns sa fie numit “cel mai faimos arhitect din lume” nu ii mai surprinde decat pe necunoscatori.
Un umanist convins, Wright credea cu tarie in legatura ce trebuie sa existe intre om si mediul inconjurator, o filosofie ce depaseste sfera arhitecturii si designului si ajunge un stil de viata. “Forma dealurilor, tesutul si materialul ce pare ca se aseaza pe ele, intregul peisaj verde delicat, acoperit cu zapada sau in stralucirea verii ce trece in flacara glorioasa a toamnei”, descria Wright peisajul din Madison, Wisconsin, pe care l-a explorat in copilarie. “Inca ma simt parte din acest peisaj, la fel cum sunt copacii, pasarile, albinele si hambarele rosii.”
In 1885 s-a inscris la Universitatea Wisconsin-Madison la Facultatea de Inginerie Civila. Pentru a-si putea plati cursurile si sustine familia, Wright a lucrat pentru decanul facultatii si pentru renumitul arhitect Joseph Silsbee la constructia Unity Chapel din Wisconsin. Experienta l-a convins pe Frank Lloyd Wright ca vrea sa devina arhitect, astfel ca in 1887 acesta a parasit facultatea si a plecat sa lucreze penetru Silsbee in Chicago.
Un an mai tarziu, dezamagit de salariul oferit de Joseph Silsbee, Wright se alatura biroului de arhitectura Adler&Sullivan si lucreaza alaturi de Louis Sullivan, arhitectul supranumit si “tatal zgarie-norilor”. Sullivan respingea estetica europeana bogat decorata in favoarea unei estetici a simplitatii, in care “forma urmeaza functia”. Principiul lui Sullivan l-a influentat puternic pe Wright, care a reusit pana la urma sa ii indeplineasca visul de a defin un stil american autentic de arhitectura.
Wright paraseste biroul lui Louis Sullivan in 1893, iar intre timp se casatoreste cu Catherine Tobin. Casa lor din suburbia Oark Park din Chicago este considerata prima capodopera a arhitectului. In acelasi an, Wright proiecteaza Casa Winslow din River Forest, primul exemplu al stilului sau revolutionar de proiectare, denumit mai tarziu arhitectura organica, cu o accentuare puternica a planului orizontal si cu spatii interioare deschise.
In urmatorii sapte ani, Wright a proiectat o serie de cladiri rezidentiale si publice care au devenit cele mai elocvente exemple ale scolii de arhitectura Prairie sau caseele de preerie – denumite asa pentru ca au fot gandite pentru a se integra cat mai bine in peisajul de preerie al orasului Chicago. Caracterizate prin cladiri joase, cu acoperisuri inguste si inclinate, terase largi, structuri suspendate si interioare deschise, casele de preerie au influentat puternic arhitectura europeana prin modul in care erau folosite doar materiale locale de constructie si mult lemn, lasat nevopsit pentru a evidentia frumusetea aspectului natural. Printre cele mai cunoscute case de preerie se numara Robie House din Chicago si Unity Temple din Oak Park.
In 1909, Wright se muta in Germania langa femeia numita Mamah Borthwick Cheney, sotia unui client. Isi pune la punct doua portofolii care ii consolideaza statutul in lumea arhitecturii internationale, apoi se intoarce in Statele Unite alaturi de Mamah si construieste o locuinta impresionanta pentru cei doi, pe pamantul natal din Spring Green, Wisconsin. Numita Taliesin, casa a fost distrusa in urma unui incendiu in care femeia iubita si-a pierdut viata, insa Wright a reconstruit-o pentru a "sterge cicatricea de pe deal", dupa cuvintele sale.
In 1915, Imparatul Japoniei ii cere arhitectului sa construiasca Hotelul Imperial din Tokyo, cladire realizata in decursul a sapte ani. Frank Lloyd Wright spunea ca este perfect rezistenta la cutremure, iar soarta a facut ca acest lucru sa fie demonstrat: in urma Marelui Cutremur Kanto, orasul a fost complet devastat, dar singura cladire ce a rezistat a fost Hotelul Imperial.
Urmeaza un al doilea mariaj, cu sculptorita Miriam Noel, care a durat doar patru ani. In 1928, Wright se insoara cu Olga Lazovich Milanov, femeia alaturi de care isi va petrece restul vietii. Tot atunci pune bazele Scolii Taliesin, in incinta casei si studioului sau.
Desi la mijlocul anilor '30 se parea ca Frank Lloyd Wright se dedicase in totalitate Scolii Taliesin, in 1935 s-a reafirmat pe scena internationala cu cea mai faimoasa si renumita cladire a sa: Fallingwater House, resedinta familiei Kaufmann din Pennsylvania. Cladirea pare ca nu are varsta, estetica moderna depasind granitele stilurilor. Casa de pe cascada se sprijina pe piloni, iar bolovanii muntelui strapung podeaua din living. Este impartita in doua cladiri (resedinta si camerele de oaspeti), unite intre ele printr-un "pod" pe sub care curge cascada Bear Run. Proiectul a fost unul controversat, cu certuri intre arhitect, constructor si beneficiar, majoritatea cauzate de ideile inovatoare propuse de Wright. Costul final a depasit cu mult bugetul initial, ajungandu-se la 155.000 de dolari.
In ultimii ani de viata, Frank Lloyd Wright s-a dedicat si construirii de cladiri publice, pe langa proiectele sale rezidentiale. In 1943, a inceput proiectul asupra caruia a petrecut ultimii 16 ani de viata: Muzeul Guggenheim de Arta Moderna si Contemporana din New York. "Pentru prima oara, arta va putea fi privita ca printr-o fereastra deschisa, si asta in New York. Ma uimeste.", declara arhitectul atunci cand a primit proiectul. Muzeul consta intr-o singura galerie de-a lungul unei rampe ce porneste, in spirala, de la parter. De afara, muzeul este o cladire imensa, alba, care parca urca inspre un dom din plexiglas. Pe cat de controversata la acea vreme, pe atat de apreciata este cladirea muzeului in zilele noastre.
Arhitectul a decedat in data de 9 aprilie 1959, cu sase luni inainte ca Muzeul Guggenheim sa-si deschida portile. De-a lungul vietii, Wright a realizat peste 1.100 de cladiri, dintre care o treime create in ultima parte a vietii. Filosofia sa de creatie si de viata sugereaza echilibru si armonie intre om si constructie. "Cred intr-o arhitectura libera.", spunea el. "O arhitectura care apartine locului unde o vezi - si care este o onoare pentru mediul inconjurator, nu o rusine."