Arhitectura pe ecran: planurile clădirilor din 6 filme premiate în 2017
De ce ajunge un film sa fie apreciat de critici? Sa fie oare performantele remarcabile ale actorilor sau momentele de tensiune cinematica? Sau sa fie oare decorurile complexe in care se joaca povestile de dragoste, dramatice sau amuzante?
Arhitectul si ilustratorul Boryana Ilieva ne propune sa aruncam o privire la scenografia elaborata a unora dintre cele mai laudate 6 filme ale anului trecut. Cu doar cateva saptamani inainte de festivitatea Premiilor Oscar, putem spune clar ca locuintele imaginate pentru aceste filme merita la fel de multe aplauze ca si actorii de la Holywood care le-au locuit (fictiv, desigur).
1. Fugi! (Get Out, regia Jordan Peele)
Debutul regizorial al lui Jordan Peele a insemnat un succes la box office care, printr-un amestc de elemente horror si de comedie, a reusit sa acumuleze numeroase nominalizari la Oscar (dintre care amintim Cel mai bun Film, Regizor, Actor si scenariu original). Atmosfera traditionala si in mod deliberat elitista din casei pe stil Colonial Revival Armitage, unde culmineaza cel mai mult din tensiune si oroare, ascunde camere secrete unde au loc transplanturi secrete de creier. Fatada arhitecturala care ascunde multe, marca designerului Rusty Smith, ramane o metafora amara pentru structurile ideologiei suprematiei albe.
2. Mama! (Mother!, regia Darren Aronofsky)
Un film greu de clasificat in vreun gen, in care o mare parte din drama cuplului anonim (posibil o metafora pentru Dumnezeu si Pamant) se petrece in casa din copilarie a personajului El (Javier Bardem), atat de mult incat devine o extensie a personajului principal al lui Jennfer Lawrence, mama. Ea se tot oboseste in zadar muncind sa renoveze casa darapanata, creata de designerul Philip Messina. Fara a dezvalui misterul filmului, spunem ca Aronofsky se asigura ca aceasta casa suporta la fel de multe traume si orori ca si personajele dinauntrul ei.
3. Povestea fantomei (A Ghost Story, regia David Lowery)
Filmul poetic al lui David Lowery, despre suferinta si enormitatea temporala, se joaca printre stalpii unui bungalou din suburbie. Dupa un accident de masina, fantoma unui musician (Casey Affleck) se intoarce sa bantuie casa pe care inainte o impartea cu partenera de viata (Rooney Mara). Fantoma este legata de casa desi locuitorii se schimba, iar regizorul ne spune, metaforic, ca toate locurile au fantomele lor.
4. Striga-ma pe numele tau (Call Me By Your Name, regia Luca Guadagnino)
Aceasta poveste a unei iubiri scrise in stele se petrece intr-o vila din sec. XVII din Lombardia, Italia. Mobilierul de epoca se amesteca cu hartile, gravurile si obiectele traditionale din toata lumea, asa cum le-a ordonat designerul Visconti di Mondrone pentru a reprezenta profunzimea emotional a acestei pelicule nominalizate la Cel Mai Bun Film. De la camera aurie pentru desen si pana la dormitorul cu doua paturi de o persoana asezate in mod intim unul langa celalalt, lumea luxurianta a vilei italiene este evocata intr-un mod viu.
5. Personal Shopper (regia Olivier Assayas)
Intr-un cartier de la periferia Parisului, Maureen (Kristen Stewart) incearca sa contacteze spiritul fratelui sau decedat recent. Conacul in stil gotic devine o figura de stil, cladirea veche adapostind o prezenta din alta lume care poate sau nu fi fratele lui Maureen. Interactiunea cu fantomele este doar prima dintr-o serie de confruntari psihologice pe care filmul premiat la Festivalul de la Cannes din 2016 le evoca.
6. Vanatorul de recompense 2049 (Blade Runner 2049, regia Denis Villeneuve)
Arhitectura este prezenta din abundenta in continuarea clasicului Vanator de Recompense al lui Ridley Scott – de la Barbican din Londra si structuri secesioniste din Ungaria si pana la sediul central al Corporatiei Wallace, inspirat de un proiect nefinalizat si propus de Barozzi Viega. Resedinta replicantului K (Ryan Gosling) este modesta si pune perfect in scena viziunea unui viitor distopic. Scenografia creata de Dennis Gasner se impleteste cu visele despre o tehnologie avansata, deci nu este de mirare ca filmul a primit nominalizari la Oscar pentru cinematografie, efecte vizuale, design de productie s.a.