Iţi place aceasta stire? Recomand-o prietenilor:
Abonează-te la SpaţiulConstruit sau conectează-te prin Facebook pentru a primi periodic articole similare.

Cum va arăta piața de real estate în 2025. „În ultimii 5 ani, dacă ne uităm la București, prețul apartamentelor noi a crescut cu peste 50%”

26 de reprezentanți din importante companii au discutat, pe 28 februarie 2025, despre cum a arătat anul 2024 la nivelul pieței de real estate și care sunt previziunile pentru acest an. Totodată, ei au împărtășit celor aproximativ 200 de lideri din domeniu prezenți la cea de-a XX-a ediție a evenimentului „Real Estate & Construction Forum” care sunt cele mai mari provocări ce apar, în prezent, la nivelul sectoarelor retail, industrial & logistics, office și rezidențial, atât la nivel regional, cât și la nivel național și internațional, dat fiind contextul macroeconomic actual și transformările legislative cu impact în domeniu.

Cum va arăta piața de real estate în 2025 „În ultimii 5 ani dacă ne uităm

PANEL CU FOCUS PE SECTORUL RETAIL

Primul panel a fost dedicat sectorului de retail, fiind moderat de Liana Dumitru, Director | Retail Agency, Colliers Romania. Au participat la panel: Geanina Ungureanu (CPI Property Group | Romania), Cornelia Nicolae (FASHION HOUSE Group), Omer Susli (Praktiker Real Estate Romania), Petru Andronic (Sportisimo România și Bulgaria), Daniel Pană (Facilities Management Services și EnergyPal).

„2024 a fost un an cu o dinamică pozitivă – au fost livrați 170.000 mp, ușor în scădere față de anul precedent, când am avut un record. Însă a fost peste media celor 10 ani. Piața rămâne dinamică – ne așteptăm ca anul acesta să avem peste 200.000 mp, deci cererea și apetitul sunt, în continuare, ridicate. Vedem o revenire a proiectelor de tip mall. Anul trecut Piteștiul a fost un proiect vedetă. Un oraș de talie medie, sub 150.000 locuitori, dar care confirmă efervescența din partea de retail și cererea ridicată. Ne așteptăm ca și Bucureștiul, pe lângă extinderea Promenada, să mai aducă proiecte de anvergură, modernizări sau extensii ale proiectelor actuale. Nu va fi un an ușor, însă. Avem un deficit al balanței de plăți în creștere, un nivel al inflației ridicat. Consumul a avut, cu toate acestea, o creștere frumoasă”, a declarat Liana Dumitru în deschiderea panelului.

În acest context, Daniel Pană, VP Group Operations, Facilities Management Services și EnergyPal, a explicat: „Să ne uităm la anul 2025 – acesta este fundamental diferit de 2024, atât la nivel global, cât și la nivel micro. Dacă ne uităm la situația economică previzionată pentru 2025, cred că suntem mult mai rău ca în 2024. Ca să ne putem menține profitabilitatea într-o linie normală, de scădere a apetitului de consum și de a deveni mult mai selectivi cu privire la ceea ce cumpărăm, cât și cum cumpărăm, trebuie să intrăm în structura de costuri. Un cost este cel pe energie electrică. Dacă până acum nu ne-am uitat la cât consumăm, cred că din acest an situația se va schimba – astfel, monitorizarea consumului de energie electrică devine nu doar o prioritate, ci și o obligație legală. Este foarte important ca fiecare dintre retaileri, dintre ownerii de asset-uri să își facă o analiză a consumului și a măsurilor de eficiență energetică.”

La rândul său, Omer Susli, Owner & CEO, Praktiker Real Estate Romania, a intervenit precizând că: „În anul 2024 am avut cifre foarte bune, dar nu trebuie să ne bucurăm pentru că atunci când este an electoral cifrele cresc semnificativ. Pentru mall-urile noastre, vedeta a fost Vitantis. Recordul a fost de 43.000 de vizitatori într-o zi – am ajuns de la 2.000 de vizitatori pe zi, acum doi ani, la peste 40.000. În curând deschidem un magazin Sinsay 600 mp la Turnul Severin. Ne-au ieșit autorizațiile la Bistrița Năsăud pentru extindere. Anul trecut am preluat Muntenia Business Center.

Anul acesta avem foarte multe proiecte de energie verde, pe care le susținem pe deplin. Deja proiectul de la Focșani este finalizat. La Vitantis, avem 1 MW finalizat și avem licitație pentru încă unul, proiect făcut împreună cu PNRR. La Constanța avem o fabrică de fibre multifilament pentru centuri de mașini, pentru armate.

Clientul a devenit mai atent la prețul produselor, dar sunt totodată preocupați de calitate, a explicat Geanina Ungureanu, Head of Retail, CPI Property Group | Romania. „2024 a fost un an de consolidare. El a avut înainte anul 2023, considerat anul revenirii totale și cu niște creșteri existente, iar în 2024 a fost o consolidare. CPI Property Group are în management centre comerciale în toată țara, iar fiecare are specificitatea lui. Sun Plaza are o creștere foarte mare pe partea de vânzări, pentru că în 2024 am adus multe branduri noi și s-a văzut acest plus. Clientul este foarte sensibil la partea de preț și se vede în direcția retailerilor canalizați pe discount-uri, pe prețurile mai mici, dar și cu o calitate destul de echilibrată și se vede în vânzări pe partea de mall-uri. Traficul nu a crescut cu double digit în unele orașe, dar vânzările au crescut peste inflație, ceea ce arată că oamenii cumpără mai mult. De aici trendul de consumer awareness în direcția prețurilor. Mai este și acest trend de experiență – nu te uiți numai la preț. Consumul este, în continuare, constant și în creștere”, a mai spus ea.

La rândul său, Cornelia Nicolae, Retail Operations Director, FASHION HOUSE Group, a adăugat: „Prețul rămâne un aspect important în deciziile de achiziție. Din acest motiv, magazinele outlet, care vând produse din colecțiile anterioare la prețuri cu 30%-70% reduse, fac ca aceste magazine să devină tot mai atractive pentru clienți. În cazul centrelor noastre, mixul este dominat de magazinele sport, care au și cele mai mari performanțe în vânzări. Este o categorie care se adresează tuturor vârstelor și care va rămâne întotdeauna în preferințele consumatorilor. Observăm, totodată, o tendință de apetit pentru brandurile premium. Sunt branduri aspiraționale, dar care, în cadrul centrelor noastre, devin mult mai accesibile. Ne pregătim să adăugăm nume noi din categoria de branduri premium.

De ce ne-am lovit pe parcursul anului a fost dinamica de dezvoltare, cerințele clienților – doar cei ce pot ține pasul cu cererile clienților vor avea succes anul acesta. Clientul se schimbă, caută promoții, caută raport calitate-preț, aleg să fie mult mai informați. Caută informații utile care să îi ajute să facă alegerea corectă pentru bugetul lor, al familiei lor. În România, pentru fiecare retailer regionalistica este un element foarte important. Pentru un retailer din sport cea mai mare întrebare este cum să aduci sportul preferat în fiecare magazin. Am folosit și inteligența artificială pentru a înțelege preferințele. Chiar și în București se observă preferințe diferite: în anumite zone, există o preferință pentru fitness, în altele pentru fotbal sau, în general, pentru activități outdoor. Tot mai mulți clienți încep să aleagă și branduri mai puțin cunoscute”, a spus, de asemenea, Petru Andronic, Country Manager, Sportisimo România și Bulgaria.

PANEL CU FOCUS PE SECTORUL INDUSTRIAL & LOGISTICS

Al doilea panel al evenimentului a adus în discuție evoluția sectorului industrial & logistics, moderator fiind Victor Coșconel, Partner | Head of Leasing | Office, Industrial & Logistics, Colliers Romania. La acest panel au participat: Loredana Oprișa (Olympian Parks), Olga Melihov (MLP Group Romania), Laurențiu Duică (Global Vision), Răzvan Nica (BuildGreen) și Cătălin Podgoreanu (Brisk Group).
În 2024, cererea a fost undeva în jurul a 620.000 mp, ceea ce ne situează cu 20% sub media ultimilor 5 ani. Pentru că sunt mai optimist din fire, aș spune că se livrează aproape dublu față de ce se livra sau contracta în ciclul anterior. A fost un an mai mult decât decent și am văzut o stabilizare pe partea de chirii – s-au stabilizat între 4 și 5 euro. Gradul de neocupare este destul de scăzut la 4,5 – 5%, întrucât nu se mai dezvoltă speculativ. Eu cred cu tărie că România are potențialul de a deveni un hub al Europei Centrale și de Est, în ceea ce privește dezvoltarea logistică, mai ales în contextul intrării în Schengen”, a spus Victor Coșconel în introducerea discuțiilor din acest panel.

România are mult potențial în ceea ce privește spațiile de logistică, a spus Loredana Oprișa, Leasing and Development Manager, Olympian Parks. „Lucrurile bune se întâmplă încet, dar sigur și vreau să cred că suntem un dezvoltator ce are încredere în piață și în clienții din România. Din cele 5 proiecte pe care le avem în dezvoltare, 3 au fost începute speculativ. Locația este extrem de importantă și, cu toate provocările pe care le avem din punct de vedere al utilităților, avizărilor, locația pune în valoare proiectele. Este irealist să așteptăm de la an la an să avem creșteri de două cifre. În schimb, dacă ne uităm per total la economie, la piață, lucrurile merg spre bine. România are mult potențial – sunt orașe ce au nevoie de spații de producție, logistică, depozitare. Se vede și exemplul orașelor Bacău, Iași, unde s-a așteptat destul de mult ca un dezvoltator să ajungă pe piața respectivă”, a continuat ea.

Noi în 2024 am urmat strategia. Suntem în continuare un dezvoltator conservator: asta înseamnă că investim în proiecte pe termen lung, iar ceea ce dezvoltăm nu vindem. Focusul nostru a fost în direcția de dezvoltare. Am văzut o cerere interesantă anul trecut, iar asta ne-a ajutat să livrăm foarte repede faza a doua de construcție a proiectului nostru, am livrat 16.000 mp. Asta ne-a determinat să ne uităm la viitor și să planificăm următoarele stadii de dezvoltare. Începem construcția în faza a treia – 20.000 mp; vorbim despre un pre-lease, ceea ce dă încredere în ceea ce privește livrarea de spații viitoare. Contruim și speculativ, chiar dacă este riscant, pentru că există potențial. Ne îndreptăm înainte cu curaj, încet, dar sigur”, a adăugat, la rândul său, Olga Melihov, Chief Country Officer, MLP Group Romania.

În sectorul industrial investițiile nu au crescut în același ritm cu cele din sectorul retail, a explicat Laurențiu Duică, Managing Partner - Industrial & Retail, Global Vision. „Avem un parteneriat cu proprietari de terenuri, alături de care vom dezvolta 5-6 locații noi. Randamentele pe care le urmărim și cele obținute sunt mult mai mari și mai bune. Când ești un jucător local, beneficiezi de anumite avantaje, însă trebuie să convingi clienții că le oferi ceea ce este mai bun. Strategia noastră este de a dezvolta proiecte cu un randament superior. Locațiile sunt foarte importante; avem locații strategice – dezvoltăm deja parcul din Otopeni, de lângă aeroport. Anul acesta, odată cu integrarea unui top-management nou, investițiile în sectorul de retail au atins peste 40-50 milioane de euro. În sectorul industrial, investițiile nu au crescut în același ritm, însă avem deja un plan de business stabilit și parteneriate încheiate cu proprietarii de terenuri. Polonezii au lansat numeroase proiecte acolo unde au beneficiat de titulaturi de parc industrial. Locațiile devin din ce în ce mai interesante pe măsură ce infrastructura se îmbunătățește. Vedem ce se întâmplă în București și transformarea unui oraș pentru a fi dezvoltat și reconvertit. Primarii și Consiliile Județene sunt foarte deschiși să creeze spații de producție”, a adăugat el.

Un alt subiect abordat în cadrul panelului a vizat eficientizarea proceselor prin automatizare. „Mă bucur că vorbim tot mai mult și mai aplicat de automatizare, de eficiență maximă. Tendința este clar pozitivă, însă mi-aș dori să fie susținută. Să scalăm de la nivel de dezvoltator la nivel de piață și să oferim o automatizare nu doar de produs. Când vorbim despre provocările pe care le întâlnim în proiecte, dacă vorbim despre o capacitate de producție, beneficiem de o oarecare infrastructură existentă. Dacă vorbim de un teren undeva, la margine, fie că vorbim de logistică sau de industrial, sunt mai multe provocări, prima fiind cea legată de finanțare. Vorbim și de autorizarea unui proiect nou și, după aceea, de obținerea unor utilități – de la soluții foarte complicate la termene care nu respectă planificarea inițială. Aceasta este o problemă reală care înfrânează procesul de dezvoltare, de scalare. Echilibrul perfect nu există, dar e necesar să umblăm cu toții la acele rotițe care ne dau drumul la mai mult avânt și să putem menține trendul. Mă bucură că sunt investiții masive în zona de automatizări – doar așa ne putem alinia și ține ritmul erei tehnologice în care ne aflăm. Avem două extreme”, a spus Cătălin Podgoreanu, Partner & Head of Operations, Brisk Group, în acest context.

O atenție sporită a fost acordată și sustenabilității și zonei de raportare ESG. Astfel, Răzvan Nica, Fondator, BuildGreen, a precizat: „Dacă vorbim despre sustenabilitate și ESG, zilele trecute Comisia Europeană a dereglementat o mare parte din ceea ce se referea la raportarea obligatorie. Asta înseamnă cu 80% din companiile din Europa nu vor mai fi nevoite să raporteze, iar în România din 6.000 de companii care trebuiau să înceapă să raporteze au rămas doar 300 care vor avea obligația CSRD. Baza a fost raportarea voluntară. Noi am început partea de reglementări prin 2007-2008, iar liderii mari din piață au aderat la certificările de sustenabilitate, ESG și raportare la nivel voluntar. După ce a venit criza energetică, zona de sustenabilitate a devenit mai palpabilă prin costurile operaționale, iar în acest moment evoluția continuă. Dacă vorbim despre zona de logistică, din cei 500.000 mp livrați anul trecut, noi considerăm că peste 95% au implementat criterii de sustenabilitate. Vedem, în ultima perioadă, o integrare. Nu mai vorbim doar la nivel de proiect, ci despre strategii la nivel de companie, de strategii de decarbonizare pe 10-15 ani. Avem clienți cu care lucrăm la alinierea standardelor de decarbonizare. Această sustenabilitate a devenit, cumva, naturală. Cred că, printre principalii driveri în această direcție sunt clienții, care sunt companii mari, politica companiei. Vorbim și despre zona de bănci, partea de finanțare care, indiferent că la nivel de UE s-a dereglementat, cerințele lor vor afecta partea aceasta de finanțare, de dobândă.

PANEL CU FOCUS PE SECTORUL OFFICE

Cel de-al treilea panel din cadrul evenimentului a vizat evoluția sectorului office, moderator fiind Lucian Opriș, Director, Tenant Services, Office 360 & Industrial, Colliers Romania. La panel au participat: Tamara Guleryuz (Skanska), Andreea Cotigă (CPI Property Group | Romania), Andrei Boca (Globalworth), Mihaela Ispas (Filip & Company) și Dan Ungureanu (RENOMIA Gallagher).

Anul trecut s-au închiriat în București 338.600 mp, cu 18% sub recordul absolut din 2023. Totuși, este peste media perioadei 2019 – 2023, deci un an bun pentru suprafețe tranzacționate. Este predominant fenomenul de reînnoire a contractului. Cele mai mari tranzacții sunt Genpact și Vodafone – ele au rămas cu modificări de spațiu în clădirile existente. Chiria prime în București e poziționată la 22 euro, iar livrările de clădiri noi sunt dezastroase. Pentru anul 2024, s-a livrat doar proiectul AFI Loft, iar pentru 2025 așteptăm pe piață în jur de 6.000 mp – cele mai mici livrări din 2004 încoace, iar în 2004 nu exista piață de birouri. Se pune un accent foarte mare pe prelungiri pe contracte – obișnuia să fie 40% cererea nouă”, a explicat Lucian Opriș în introducerea panelului.

Pentru noi, în 2024 am avut o activitate constantă. Am asistat clienții în ceea ce privește relocările, iar o activitate crescută a fost pe semnarea de acte adiționale. A fost un an bun, pentru că ai noștri clienți și-au atins targeturile pentru anul trecut. Un aspect provocator e reprezentat de situația urbanistică din Capitală – toată piața așteaptă actele administrative cu interes, însă toți clienții noștri au beneficiat de asistența pentru a depăși obstacolele și să își îndeplinească obiectivele. Negocierea unui contract de închiriere pentru un spațiu mai mare este un proces foarte complex. De multe ori, negocierea pentru un contract de închiriere durează mai mult ca negocierea vânzării terenului pe care e construită clădirea. Din perspectiva avocaților, contează foarte mult în prelungirea contractelor dacă au găsit disponibilitatea de a negocia anumite clauze și dacă colaborarea a decurs bine, asta contează foarte mult. Sunt anumite restricții ce trebuie acomodate în contacte”, a răspuns Mihaela Ispas, Counsel, Filip & Company, în acest context.

La rândul său, Andreea Cotigă, Head of Leasing Office, CPI Property Group | Romania, a precizat: „Am încheiat 2024 cu cele mai bune rezultate din ultimii 5-7 ani – am reușit să securizăm aproape 80.000 mp. Reînnoirile de contracte au avut o cotă semnificativă, dar nu am ieșit din tendința pieței. Am avut creșterea gradului de ocupare care, în decembrie, a atins 93%. Motorul pentru acest rezultat l-a constituit atragerea de cerere nouă pe suprafețele vacante, înlocuirea rapidă a unor chiriași care au ieșit din portofoliul nostru. Activitatea de prelungire a contractelor de închiriere a fost cât se poate de intensă, dar rămânem cu provocări în continuare. Contextul macroeconomic, politic, marcat de incertitudine, continuă să fie principala provocare și în acest an.

Piața trebuie să fie pregătită să absoarbă nivelul de chirie pentru proiectele noi. Piața de office a suferit niște transformări majore în ultimii ani – a fost tăvălită de criză sanitară, de contextul de lucru, de economie, însă sunt de părere că dacă privim la raportul dintre cerere și ofertă lucrurile s-au mai clarificat pentru jucătorii din industrie.”

Avem 100% grad de reînnoire a contractelor cu chiriașii existenți în 2024 – nu a plecat nimeni din portofoliul nostru anul trecut. Pe de altă parte, ne uităm ca la un lucru optimist la occupancy – 97%, dar trebuie să ne uităm și în perspectivă, în contextul în care scade suprafața disponibilă. Scad suprafețe mari care să atragă new entries mari, iar asta pune Bucureștiul nu într-o situație ideală. Când un produs este căutat și nu există supply, prețurile cresc. Avem și alți factori, precum inflația ridicată din anii anteriori, care a împins nivelul mediu al chiriei pe fiecare clădire. Dacă ne gândim la cifra foarte redusă de clădiri noi, sunt mai multe motive, dar eliminându-le pe cele ce țin de urbanism, rămân cele ce țin de costuri. La costurile actuale, trebuie să procedezi cu mare grijă pentru ca acea clădire să fie competitivă cu celelalte clădiri din zonă”, a completat, în continuare, Andrei Boca, Leasing Director, Globalworth.

Dezvoltatorii de spații office caută, permanent, soluții care să vină în sprijinul chiriașilor, a explicat Tamara Guleryuz, Leasing & Asset Manager, Skanska. „Pentru business-ul nostru, anul 2024 a fost un an bun, dinamic, atât din perspectivă de leasing, cât și din perspectivă de asset. Am reușit să ne atingem obiectivele propuse la începutul anului 2024, pe lângă cererea nouă, acomodată în clădirea Equilibrium 2. Ne bucură să vedem că acest proiect convinge chiriașii să rămână în proiect sau să își mute operațiunile în proiectul nostru. Am întâmpinat și provocări, însă, datorită experienței noastre și maturității, am reușit să le transformăm în oportunități. Implementăm soluții noi care să vină în sprijinul chiriașilor, să le facă viața mai ușoară, să îi ajute să monitorizeze mai ușor amprenta de carbon, raportarea. Avem un sistem numit Waste Tracker, de monitorizare a deșeurilor, prin care chiriașii pot monitoriza în timp real cantitățile de deșeuri per categorii și pot vizualiza amprenta de carbon aferentă per categorie. Este un sistem cu totul nou pe piața din București, într-o clădire de birouri. Ne ajută atât pe noi, proprietari, cât și pe chiriași, iar feedback-ul este pozitiv”, a spus ea.

Ne-am dublat spațiul, avem grad de ocupare de 100%. 2024 a fost un an foarte bun, din mai multe puncte de vedere. Avem un Centru de Excelență, unde venim cu soluții personalizate - aducem soluții internaționale, lucrăm cu peste 120 de asiguratori din toată lumea și acționăm puțin diferit, astfel încât să combinăm asigurarea cu reasigurarea. Pentru piața de real estate, cred că 80% din industrie sunt clienții noștri. Dacă ne uităm la perspectiva pozitivă a acestui context, vedem îmbunătățirea condițiilor date de dezvoltatorii mari: au încercat să facă pași spre eficientizarea energetică, spre refurbishing. Eu văd la clienții mari că au îmbunătățit ceea ce au în momentul de față, iar faptul că au 100% grad de reînnoire este o consecință pozitivă a acestor îmbunătățiri”, a spus, la rândul său, Dan Ungureanu, Business Development Leader CEE & CIS, RENOMIA Gallagher.

PANEL CU FOCUS PE SECTORUL REZIDENȚIAL

Ultimul panel din cadrul evenimentului a adus în discuție sectorul rezidențial din România, moderator fiind Gabriel Blăniță, Associate Director Valuation and Advisory Services, Colliers Romania. Din acest panel au făcut parte: Bogdan Bălașa (HILS Development), Beatrice Dumitrașcu (One United Properties), Laurențiu Afrasine (Akcent City), Irina Caraene (Cordia România), Veronica Duțu (Unioncont Expert), Luciana Giurea (AFI Europe Romania) și Bogdan Iliescu (Nusco).

În ultimii 5 ani, dacă ne uităm la București, prețul apartamentelor noi a crescut cu peste 50%, iar în cazul proiectelor în anumite zone creșterea a fost chiar și mai mare de atât. Până acum destul de mulți ani, apartamentele vechi erau căutate pentru că aveau o locație foarte bună. Acum, acest avantaj a dispărut, întrucât noile proiecte au venit în zone centrale și au adus un mix de utilități, făcând ca aceste unități să fie cele mai căutate. Diferența dintre apartamentele vechi și cele noi a crescut accentuat în ultimii ani. Chiar dacă oferta de apartamente noi scade, vedem o diferență mare între cele noi și cele vechi. Diferența de calitate între ce se construiește azi și ce s-a construit acum 50 de ani este foarte mare”, a explicat Gabriel Blăniță în deschiderea panelului, invitându-i pe paneliști să vorbească despre proiectele dezvoltate în 2024.

Astfel, Irina Caraene, Director Vânzări, Cordia, a precizat: „2024 a fost un an în care am închis Parcului 20. Așteptările noastre sunt destul de bune. Cu toții care participăm în piața imobiliară investim în proiecte de regenerare, ținem cont de dorințele și nevoile clienților, dar așteptăm o schimbare din partea autorităților pentru a putea merge mai departe cu proiectele pe care ni le-am propus. Așteptările sunt bune. Prețurile, în ultimii 2 ani, au fost în creștere, iar interesul clienților pentru a locui în gated communities, în proiecte care să le sporească calitatea vieții a crescut. Puterea de cumpărare este, în București, fantastică, așa cum se vede și din procentul mare de clienți care folosesc surse proprii de finanțare. Este, încă, o piață foarte bună. Apartamentele au crescut în valoare atunci când clienții au avut creșe, grădinițe, parcuri în apropierea spațiului de locuit. Am ajuns, să vindem un apartament cu două camere cu 120.000 + TVA. Există premise, de fiecare dată, iar proiectele bune vor fi apreciate.

La rândul său, Bogdan Iliescu, Director Comercial, Nusco, a precizat: „Avem în dezvoltare Nusco City în zona Pipera și Nusco Homes în Tunari. Fiecare vine cu provocările sale. La Nusco City, e vândut aproape integral și sperăm ca în vară-toamnă să livrăm primele blocuri. Ne folosim de apartamentele actuale pentru a vinde faza a treia. În Tunari, am intrat într-o zonă unde proiectele bine puse la punct, cu facilități, te compară cu tot ceea ce este în jurul tău. Am început acum un an și jumătate construcția și am ridicat mult prețul caselor din zonă. Clienții văd valoarea adăugată pe care o aduce un proiect integrat cu infrastructură, cu facilități.

Anul acesta vom livra peste 2.300 unități locative, peste nivelul ultimilor 10 ani. Nu avem foarte multe unități locative la vânzare. Sperăm să se deblocheze piața. Nu ne-a ajutat foarte tare faptul că termenul alegerilor s-a prelungit. Astăzi, doar beneficiarul final are de suferit, pentru că oferta este foarte, foarte scăzută. Eu cred că este suficient să îți dai seama că oferta scade, cererea e într-o continuă creștere într-o țară în care prețurile pentru sectorul rezidențial sunt cele mai mici din Europa. Oamenii își doresc să fie proprietari, dar nu au pe ce. Noi ne dorim să se deblocheze orașul. Am anunțat că vom intra pe sectorul premium affordable – orașe satelit unde toate serviciile de proximitate împreună cu nevoia de infrastructură se întâlnesc, astfel încât să beneficieze de toate necesitățile de zi cu zi”, a explicat Beatrice Dumitrașcu, CEO Residential Division, One United Properties.

În București, indicele puterii de cumpărare este cel mai avantajos dintre orașele României, a spus Bogdan Bălașa, Director General, HILS Development. „Avem și rolul de a face educație, de a face piața, publicul țintă să conștientizeze anumite realități. În 2024, pentru noi și pentru piață, volumul de tranzacții a crescut. Noi am înregistrat un procent de 30%. Prețurile au crescut și ele cu 10-12%, iar acest lucru este influențat foarte mult și de stocul de apartamente finalizate pe care le avem la vânzare. Sunt foarte mulți cumpărători care vor ceva să fie gata, să se mute cât mai repede. Numărul de proiecte autorizate a scăzut, însă sunt toate premisele să credem că evoluția volumului de vânzări și a prețurilor va fi una pozitivă și în 2025. Continuăm construcția la primul proiect certificat Green Homes, lângă Ikea Pallady, HILS Sunrise. În zona în care activăm cu precădere, cererea a crescut cu 50%. Oferta nu ține pasul cu cererea, ceea ce pune presiune pe preț. În București, indicele puterii de cumpărare este cel mai avantajos din orașele României”, a continuat el.

Anul 2024 a fost foarte bun. Avem în dezvoltare proiectul Akcent City, cu 724 de apartamente. 2024 a fost anul de lansare a proiectului și a fost un an foarte bun. Se confirmă că avem o creștere de la an la an a prețului pe metru pătrat. Am vândut la stadiul de construcție. Începutul de 2025 a fost, de asemenea, foarte bun. De la începutul vânzărilor și până acum, ne apropiem la un procent de 60% a unităților care au fost vândute. Există un apetit, există o cerere. Lipsa autorizațiilor de construcție și blocajul administrativ este un factor care influențează. Au crescut inclusiv prețurile medii pe metru pătrat la apartamentele din locuințe vechi. Un raport spunea că aproape în toate cartierele Bucureștiului prețul mediu per apartament este de peste 100.000 euro. Avem o cerere crescută și o ofertă care se împuținează de la an la an. Din perspectiva dezvoltatorului, suntem optimiști cu privire la 2025. S-au tranzacționat toate garsonierele, toate studio-urile și toate apartamentele cu 4 camere”, a spus Laurențiu Afrasine, CEO, Akcent City.

Luciana Giurea, Head of Residential Division, AFI Europe Romania, a adus în discuție necesitatea ca oamenii să simtă din nou sentimentul de apartenență la o comunitate. „AFI Home North este primul proiect de tip Build To Rent al AFI in Romania, însă ne bazăm pe o experiență de aproape 10 ani în Polonia, Cehia și Serbia, unde operăm peste 4.000 de unități și avem în dezvoltare alte câteva mii. În primăvara acestui an, lansăm prima clădire din cadrul complexului situat pe Bulevardul Dimitrie Pompeiu, cu 80 de apartamente. Acesteia i se va adăuga până la finalul anului o a doua clădire, cu încă 160 de apartamente. Unicitatea proiectului AFI Home North este dată atât de destinația lui - închirierea, cât și de faptul că vom oferi facilități pentru folosința exclusivă a clienților noștri, cum ar fi o sală de sport sau spațiul de co-working. Acesta va fi și locul unde ne propunem să organizăm evenimente de întâlnire pentru chiriași, pentru că ne dorim să aducem înapoi în viețile oamenilor un element foarte important, dar care a devenit aproape inexistent în ultimii ani: comunitatea. Ne dorim să readucem sentimentul de acasă în locurile în care trăim. Acesta este și motivul pentru care am ales sa dezvoltăm un complex de locuit în zona de business a capitalei, pentru a ajuta oamenii să petreacă cât mai puțin timp în trafic și să îl convertească în momente de calitate, petrecute alături de cei dragi”, a spus ea.

Veronica Duțu, Tax Consultant & Owner, Unioncont Expert, a vorbit în cadrul panelului despre modificările legislative cu impact asupra sectorului. „Anul trecut, România a trecut printr-o perioadă bugetară foarte complicată. Au fost modificări legislative foarte multe, cu impact asupra tuturor companiilor din România. Am început și anul 2025 prost. La noi în țară există cea mai mică impozitare a capitalului din UE și, de aceea, suntem în continuare atractivi pentru investitorii din afară. Mai mult de atât, instabilitatea politică se reflectă în stabilitatea financiară a companiilor și a noastră, ca salariați. Anul acesta s-a ridicat și salariul minim pe economie, care a afectat piața construcțiilor. Avem unele din cele mai mici salarii din UE în acest sector. Dacă salariile vor crește, interesul investitorilor va fi din ce în ce mai scăzut. Ca aceste companii să facă față tuturor provocărilor fiscale, a trebuit să fim lângă directorul financiar al companiei și să vedem ce putem optimiza din taxele pe care le plătim la bugetul statului. Putem folosi beneficiile extrasalariale, care sunt în număr de 14”, a spus ea.

Evenimentul „Real Estate & Construction Forum”, ajuns la cea de-a XX-a ediție, a fost organizat de BusinessMark și a reunit 200 de lideri din domeniu. O nouă ediție va avea loc în 22 septembrie 2025, la București. Detalii despre eveniment sunt disponibile aici.

Partenerii evenimentului au fost: CPI Property Group, HILS Development, Nhood, Olympian Parks, Cordia, Storia, EnergyPal, RENOMIA Gallagher, Filip & Company, Build Green, Colliers, Unioncont, BRISK
Evenimentul a fost susținut de: BRCC - British Romanian Chamber of Commerce
Suport tehnic oferit de: SCS
Partener de monitorizare: mediaTrust
Parteneri media: spotmedia.ro, Finzoom, Financial Market, Ziarul Bursa, Daibau.ro, Logistic Post, SpațiulConstruit.ro, proidea, instalnews.ro, ibuild, depozitinfo.ro, birouinfo.ro, Radar Imobiliar, Jurnalul de Afaceri, EventsMax, MATEK, Revista Piața, Transilvania Business, BusinessVoice, PRwave, AngajatorulMeu.ro, Business Press, digital-business.ro, România Durabilă, Club Economic, Economistul

BusinessMark – events designed to make an impression!

Din 2013 organizăm evenimente business, în principal „concept propriu”, gândite și planificate de noi, de la idee și concept, până la implementare. Avem o abordare „all-industries” și dedicăm proiecte unei arii largi de industrii și domenii profesionale. Ne dorim să ne punem „amprenta” în viețile profesionale ale participanților, să producem un impact concret. Ne propunem să creăm contexte pentru schimb de experiență și creare de idei, contexte pentru dezvoltare, pentru a fi inspirat și a găsi partenerii potriviți.

Dincolo de evenimentele „concept propriu”, organizăm evenimente construite pentru partenerii noștri, evenimente gândite împreună cu aceștia și adaptate obiectivelor lor. Dacă ești în căutarea unei echipe profesioniste care să organizeze evenimente B2B, suntem alături de tine, pas cu pas. Poți conta pe experiența noastră în consultanță, suport în crearea și implementarea conceptului de eveniment, în managementul evenimentului de la creație, logistică, producție și până la optimizarea eficientă a bugetului.

Pentru noi, confidențialitatea dvs. este importantă
Portalul spatiulconstruit.ro folosește cookies pentru a asigura funcționalitatea și securitatea site-ului, pentru a personaliza conținutul și modul de interacțiune, pentru a oferi facilități de social media și pentru a analiza modul în care este utilizat site-ul. Aceste cookies sunt stocate și prelucrate, de către noi sau partenerii noștri în conformitate cu toate reglementările în vigoare și toate standardele de confidențialitate și securitate actuale.

Vă rugăm să rețineți că este posibil ca anumite prelucrări ale datelor dumneavoastră cu caracter personal să nu necesite consimțământul dumneavoastră, dar vă puteți exprima acordul cu privire la prelucrarea realizată de către noi și partenerii noștri conform descrierii de mai sus utilizând butonul SUNT DE ACORD de mai jos.

Navigând în continuare, vă exprimați acordul implicit asupra folosirii cookie-urilor.

Mai multe detalii despre politica noastră de confidențialitate aflați aici: https://www.spatiulconstruit.ro/politica-de-confidentialitate.