De ce aspecte depind prețurile unui proiect de design?
De ce prețurile variază de la un proiect la altul? Să vă explic și asta printr-un caz concret: avem de amenajat doua apartamente cu 3 camere, unul dintre ele se află într-o vilă interbelică din zona Aviatorilor, în care se dorește un design în stil clasic-baroc, cu resturarea elementelor originale ale casei, iar celălalt apartament se află în cartierul Militari într-un bloc din anii `70, se vrea o investiție minimă, să arate bine, ușor scandinav.
Cum credeți: Prețul va fi la fel pentru ambele apartamente? Mai jos aveți lista cu toate aspectele de care ține cont un deisgner atunci când vă face oferta de preț:
- cât de complex este proiectul (se ia în calcul suprafața, dar și compartimentarea: adică, dacă este format din multe camere sau este un spațiu liber, dar și ce destinație și funcționalitate va avea fiecare cameră);
- termenul de predare a proiectului și de execuție (dacă se va dori și urmărirea de șantier);
- stilul de amenajare (sau mixul de stiluri);
- localizarea (de exemplu, dacă avem un proiect în afara Bucureștiului (de exemplu, studioul nostru de design Creativ Interior), de obicei luăm în calcul și câteva vizite la locație, iar asta înseamnă un cost suplimentar pentru deplasare sau/și cazare);
De ce prețurile variază de la un designer la altul? Pentru că nu există un standart, iar fiecare designer își valorifică proiectele personal. Cred că asta este întrebarea pe care o primesc cel mai des: „De ce cutărică (designer) mi-a dat un preț mai mic/mare?” Haideți totuși să analizăm puțin situația: Să zicem vreți să apelați pentru prima dată la un designer (și nu cunoașteti unul), ce faceți pentru prima oară? Întrebați prietenii, cunoștințele, colegii de muncă etc. Și dacă nu ați primit recomandări, următorul pas este internetul: Google și Facebook, mai puțin Instagram (dar e o șansă și aici).
Începeți căutările, dar cum? După ce criterii vă gândiți să găsiți un designer? Mai jos o să vă trec câteva aspecte pe care ar trebui sa le puneți în ordinea priorităților (fiecare va face asta personal):
- Preț
- Potofoliu
- Experiența
- De câți ani există pe piață (vorbim de studioul de design)
- Cine sunt clienții (asta dacă au primit permisiunea de a publica pe site)
- Cât de mare este studio-ul de design (numărul de persoane): poate vi se pare banal, dar am avut chiar noi un caz în care o companie „ne-a descalificat” pentru că am venit la întâlnire doar o singură persoană și nu cu echipa (deși echipa în acest timp lucra la alte proiecte). Se poate întâmpla și asta!
- Renumele studio-ului sau a designerului (de exemplu: multe apariții media și tv, prezențe la conferințe etc)
- Premii
- Care este categoria de clienți cu care lucrează (asta se vede din portofoliu)
- Ce stil de amenajare stăpânesc cel mai bine (la fel se poate observa din portofoliu)
Acum rămâne să decideți singuri cu cine merită (după parerea voastră) să lucrați, și tot aceste aspecte pot explica: de ce unii v-au cerut un preț mai mare, iar alții sunt ok să lucreze aproape gratis. De ce prețurile se pun în Euro? Asta-i bună :) Cred că ne-am inspirat de la cei din afară și am rămas pe Euro. Sau poate că prețul pare mai mic! Am făcut un mini test și într-adevăr lumea percepe mai ușor Euro decât RONi, la fel ca la imobiliare (încercați să observați această diferență).