Desenul de mana. La ce mai e bun in arhitectura?
Oare chiar a apus epoca desenului de mana si a talentului la desen al arhitectilor? Traim intr-o era a tehnologiilor sofisticate, iar tinerii arhitecti de astazi folosesc o varietate de instrumente, device-uri high-tech, programe CAD si softuri pentru a lucra un proiect si pentru a obtine imagini cat mai realiste ale unei viitoare constructii. Iata totusi ca un simplu creion are avantajele lui si ramane chiar si astazi unealta de baza a arhitectului.
Este greu sa ne imaginam ca, doar cu ajutorul unor simple desene, se mai poate vinde, astazi, un intreg proiect al unei case. Dar primele versiuni ale oricarui proiect chiar incep cu adevarat de la numai cateva linii. Fie ca este vorba de arhitectura, design sau orice alt concept de produs, chiar daca acesta este ulterior rafinat si prelucrat pana la perfectionare, baza ramane grafica negru pe alb...
Orice concept ar trebui sa poata fi „distilat” in cateva trasaturi de penita
Indiferent de specializare si de proiectul care se vrea transmis, in orice domeniu va ramane la suprematie cea mai „primitiva” forma de arta, desenul. Din simplul motiv ca ceea ce desenam intelegem mai bine si transmitem mai bine si altora. Iar o reprezentare, fie si absolut simplista a unei idei, este retinuta mai usor cu ajutorul unei imagini. Daca la primul contact cu clientul s-ar vorbi doar, despre concepte, fara ca aceastea sa fie schitate, clientul ar retine prea putine lucruri. Asa ca iata cum o coala de hartie si un creion devin uneltele de baza in acest prim schimb.
Care este cel mai simplu desen posibil? O schita de la RUFproject:
Arhitectul care a facut acest desen a folosit doar 11 linii pentru a transmite un concept pentru clientii sai, care voiau sa isi construiasca o casa in zona golfului din Vancouver. Scopul acestei schite a fost sa le arate clientilor modul in care proiectul va consta dintr-un spatiu dreptunghiular principal, de locuit, care parea sa plutească deasupra peisajului. De fapt, el indica si cum avea sa se formeze o punte de legatura intre un aflorisment stancos (acel arc din imagine) si zona de living din partea de jos a casei (zona patrata).
Constuctia finala arata cum conceptul original, adica schita, a fost umitor de precisa, in pofida celor nu mai mult de 11 linii folosite. Casa chiar „pluteste” pe terenul stancos si este o constructie cu pereti de sticla, cu vedere spre ocean, care ofera un peisaj minunat. "Desenele si modelele sunt instrumentele cu care iei lucrurile abstracte din mintea ta si incepi să le testezi," spune Pearson. "Tu doar le simplifici ca sa le poti arata clientului. Arhitectul trebuie sa creeze ma intai niste versiuni simplificate ale procesului de proiectare ."
Dar nu doar intr-o prima intalnire este folositor desenul sau talentul artistic. Unii clienti inca se mai lasa convinsi de desenele clasice (Sau unii arhitecti inca mai sunt indragostiti de arta lor suficient de mult pentru a o mentine vie.) Iata si un desen in acuarela, de data aceasta detaliat, urmat de rezultatul final, cu asemanari la fel de precise intre desen si casa propriu-zisa. Voi aveti astfel de exemple?
Firme si mai multe astfel de schite pe Houzz.com