Legendele urbane, o forma de folclor modern
O legenda urbana sau un mit urban este o forma de folclor modern si de fapt nici nu trebuie sa isi traga originile din mediul orasenesc, cel rural fiind depotriva o sursa buna de generare si raspandire. Sociologii si antropologii prefera sa o defineasca ca legenda contemporana, pentru a o deosebi de folclor si mitologie. Ca si in cazul celor din urma, insa, faptele si ipotezele propuse de o astfel de legenda nu sunt veridice, dar propagarea ei in randul unei mase semnificative de oameni ii da credibilitate, transformand-o intr-o ipoteza demna de luat in calcul.
Legendele urbane sunt legate de orice, de la prejudecati cu privire la anumite obiceiuri culturale, pana la superstitii despre locuri si cladiri. Mai nou, gratie internetului, retelelor de socializare si e-mail-urilor, astfel de povesti fictive ajung sa atinga paturi largi de indivizi si sa-i mai si convinga ca exista “ceva adevarat” in ele. Nu o data citim online istorisiri despre descopriri misterioase (in general mari dezvaluiri arheologice care au fost ascunse de catre forte oculte, povesti cu criminali misteriosi sau istorii cu case bantuite de fantome). Evident, lucruri greu de demonstrat, care uneori sunt insotite de fotografii sau de “marturii cutremuratoare” ale unor persoane care prefera sa-si pastreze anonimatul. Alteori, e vorba de zvonuri aruncate in public chiar de catre autoritati sau firme diverse, care, cu buna stiinta, vor sa-si creeze un teren proprice pentru anumite masuri sau decizii. Exista si cazuri in care niste premise care nu sunt sustiunute stiintific ajung sa fie luate de bune in locul adevarului.
Desi “nu te mai mira nimic”, esti totusi uluit de unele informatii si doar o atenta analiza a acestora (sau o cunoastere aprofundata a domeniului din care e data stirea) te poate salva de credulitate.
Iata cateva mituri urbane, legate de arhitectura, urbanism, constructii sau infrastructura, pe care chiar va rugam sa le completati cu propriile voastre constatari si descoperiri:
• Un mit urban legat de traficul auto a fost desfiintat abia recent, iar unul dintre arhietctii care a teoritzat conceptual si a si demonstrat practic adevarul a fost arhitectul Jan Gehl. Se credea ca marirea infrastructurii rutiere, largirea strazilor si crearea parcarilor suplimentare in centrele oraselor vor fi masuri care vor fluidiza traficul auto. Adevarul este altul: prin cresterea infrastructurii nu faci decat sa incurajezi un trafic si mai mare intr-o anumita zona, atragand masini mai multe. Intr-o serie de capitale din tari occidentale s-a constatat deja acest efect. Dimpotriva, crearea de pasaje pietonale mai largi, de piste de biciclete incurajeaza reducerea traficului si a poluarii in centrel marilor orase.
• Se crede ca Marele Zid Chinezesc se poate vedea de pe Luna. De fapt, el se poate vedea (si asta doar uneori) de pe satelitii de pe orbitele joase ale pamantului, la fel cum pot fi vazute si Marile Piramide. Si nu este deloc impresionant, linia Marelui Zid se pierde optic printre siluetele de munti care il inconjoara, fiind greu de distins, iar asta numai pe bucatele.
• Masinile pot merge la deal? Se spune ca exista vreo cateva dealuri (in Satu Mare, respectiv in Vrancea) in Romania, dar si in Basarabia, pe care daca urci cu masina si opresti motorul la un moment dat aceasta incepe sa urce. Si s-au vehiculat o serie de ipoteze cum ca in acele zone ar functiona niste energii nevazute si neintelese. Adevarul e mult mai simplu: e vorba de o iluzie optica. Panta respectiva de fapt coboara fata de nivelul zero, doar ca relieful din jur te face sa crezi ca “urci”. Lucrul se poate verifica simplu, cu ajutorul unei nivele cu bula de aer.