Primul pod din lume printat 3D din oțel deschide noi orizonturi în lumea construcțiilor
Nu este primul pod printat 3D din lume si in niciun caz vreun Golden Gate, dar este primul care a fost realizat din otel cu ajutorul unei imprimante 3D, deschizand noi orizonturi in sectorul constructiilor, in timp ce ofera un exemplu excelent pentru utilizarea senzorilor in scopul imbunatatirii parametrilor de siguranta si eficienta a proiectelor de mare amploare.
Podul pietonal lung de 12 metri, numit de altfel chiar “Podul”, reprezinta materializarea planurilor anuntate de compania olandeza MX3D in 2015 cu privire la realizarea unei astfel de structuri cu ajutorul tehnologiei de imprimare 3D, desi cu o oarecare intarziere.
Astfel, inginerii, care au lucrat la proiect impreuna cu designerul Joris Laarman, au anuntat initial ca acesta va fi construit in doua luni, insa podul a fost finalizat in cele din urma in martie 2018. Muncitorii, patru roboti industriali inarmati cu un aparat de sudura pentru topirea metalului strat peste strat, combinatie transformata cu ajutorul unui program inteligent intr-o imprimanta 3D.
Podul este prevazut cu senzori dezvoltati impreuna cu matematicieni de la Institutul Alan Turing si cu ingineri de la Arup, care vor monitoriza integritatea sa structurala, mediul inconjurator si traficul. Datele vor fi procesate de "geamanul digital al podului", un program de calculator care le va permite inginerilor sa monitorizeze starea structurii din otel in timp real.
Deoarece o astfel de tehnica de constructii nu a mai fost utilizata pana acum intr-un proiect de o asemenea amploare, echipa de la MX3D a colaborat cu muncipalitatea din Amsterdam pentru a elabora noi standarde privind siguranta.
Podul va fi expus in cadrul Saptamanii Designului Olandez din Eindhoven pana pe 28 octombrie, iar anul viitor va fi instalat peste canalul Oudezijds Achterburgwal din centrul orasului.
"Activitatea depusa pentru realizarea acestui pod printat 3D va contribui la viitorul ingineriei sigure, eficiente, bazate pe date, prin monitorizarea structurii in timp ce este traversata de mii de pietoni si biciclisti in fiecare ora odata ce va fi instalata”, spun cei de la MX3D.
Foto: Adriaan de Groot